شنبه 29 اردیبهشت 1403

احیای صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران در دولت یازدهم

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
احیای صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران در دولت یازدهم

تهران - ایرنا - صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران که به دلیل بدهی‌های زیاد تا سال قبل به یک صندوق ورشکسته تبدیل شده بود با تدبیر مدیریت شهری در دولت یازدهم احیا شده و در مسیر خدمت‌رسانی قرار گرفته است.

این صندوق به منظور ارتقای سطح معیشت و رفع نگرانی‌های کارکنان شهرداری و واحدهای وابسته و پاسخگویی به نیازهای آنان با استناد به ماده واحده مورخ 9 اردیبهشت 1387 و مصوب نودوششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران تشکیل شد.

صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران که با بیش از 20 میلیارد تومان بدهی در آستانه انحلال قرار داشت با تدبیر مدیریت شهری و پیگیری دولت یازدهم به بالندگی رسیده است

صندوق مذکور با بیش از 65 هزار نفر عضو پس از حدود 10 سال از فعالیتش به یک صندوق ورشکسته تبدیل شد و حتی با بیش از 20 میلیارد تومان بدهی در آستانه انحلال قرار داشت تا زمانی که این صندوق با تدبیر مدیریت شهری و پیگیری دولت رو به رشد گذاشت و اکنون بدهی‌ها پرداخت شده و سرمایه ثابت آن به 30 میلیارد ریال رسیده است.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری با اشاره به اینکه 70 درصد دارایی‌های صندوق در پروژه «سارینا کیش» آزادسازی شده، اعلام کرد: این صندوق به ریل اصلی‌اش برای خدمت‌رسانی به کارکنان شهرداری بازگشته است.

محمد قائمی امیری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری از سال 1387 با مصوبه شورای شهر تهران و به صورت یک مجموعه غیرانتفاعی تشکیل شده، اظهار داشت: منابع این صندوق شامل سه درصد کسری حقوق پرسنل و سه درصد از سوی سازمان مربوط به حساب صندوق واریز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این صندوق بیش از پنج درصد سهام بانک شهر را در اختیار دارد، افزود: هر عضو شهرداری در صورت بازنشستگی، فوت یا قطع همکاری می‌تواند از 6 درصد سود و تخصیص‌ها به آن فرد متعلقه استفاده کند.

قائمی امیری با اشاره به اینکه این صندوق در حال حاضر بیش از 65 هزار نفر عضو دارد، گفت: صندوق در واقع یک هلدینگ شامل هفت شرکت کنترلی است که فعالیت پنج شرکت مربوطه آن که در زمینه‌های خدماتی از جمله آژانس مسافرتی، شرکت تجاری و کارگزاری و غیره فعالیت داشت، در حال حاضر متوقف شده است.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری با اشاره به وضعیت مالی سال 1396 این صندوق خاطر نشان کرد: هزار و 100 میلیارد تومان دارایی‌های صندوق طی این سال برآورد شده که از این مقدار 140 میلیارد تومان زیان انباشته داشته است که از جمله عوامل بروز این زیان انباشته، تمرکز 85 تا 90 درصد دارایی‌ها در زمینه املاک بوده است.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری به پروژه «سارینای کیش» باز می‌گردد که سازمان بازرسی در نحوه انعقاد قرارداد این پروژه وارد شد و در سال 1395 هم پروژه دیگری با ارزش 120 میلیارد تومان مورد توجه سازمان بازرسی قرار گرفت؛ به طوری که ارزش واقعی این پروژه نصف قیمت ارزشگذاری بوده است.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران تأکید کرد: این مسائل باعث شد تا صندوق ذخیره به شرایط بحرانی برسد و در پایان سال 1396 سازمان بازرسی کل کشور با ارائه یک گزارش تأکید کند که در صورت عدم حل مسائل موجود باید در خصوص فعالیت صندوق تجدیدنظر شود.

وی با اشاره به اینکه از بهمن تا اسفند 1396 این صندوق برای حل مسائل موجود به تعدیل 50 درصدی نیروها و توقف فعالیت پنج شرکت اقدام کرد، افزود: به این ترتیب به چابک سازی صندوق کمک کردیم که باعث شد مجوز هیات امنا برای سرمایه‌گذاری جدید متوقف شود و ساماندهی وضعیت موجود در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران تاکید کرد: عمده موارد گزارش شده به سازمان بازرسی مربوط به 29 مورد تخلف بوده که طی سال‌های 1392 تا 1396 اتفاق افتاده است.

قائمی امیری با بیان اینکه تا پایان سال 1396 هشت هزار سپرده‌گذار در صف دریافت سپرده‌های خود بوده‌اند، گفت: این در حالی بود که صندوق در حال مشارکت در پروژه‌هایی بود که به سوددهی نرسید و طی سال‌های 1393 تا 1395، چهار سال صورت‌های مالی صندوق مردود اعلام شد.

وی با بیان اینکه بعد از 2 سال و با وجود دارایی های صندوق شناسایی و مبالغ زیادی از اشخاص حقیقی به صندوق بازگشته، گفت: 77 پرونده حقوقی در این خصوص در حال پیگیری بوده و 70 درصد دارایی‌های مندرج در مهمترین پروژه مشکل‌ساز صندوق یعنی «سارینای کیش» با یک تفاهم‌نامه جدید آزادسازی شده است.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران ادامه داد: قراردادهای این پروژه به صورت مشارکت تنظیم شده و با نصف شدن سرمایه‌گذاری هزار میلیاردی از مشارکت در این پروژه هم انصراف دادیم و وضعیت مشارکت ما به صورت پیش‌خرید تغییر کرد که با توجه به رشد قیمت املاک، این تفاهم‌نامه جدید سودآور شد.

قائمی امیری با تأکید بر اینکه وضعیت تسهیلات صندوق نیز تعیین تکلیف شده است، گفت: بیش از 62 میلیارد ریال به شرکت بازگشته و از 77 پرونده موجود، 65 پرونده جاری و یک پرونده بزرگ از سوی سازمان بازرسی کل کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: بعد از چهار سال مردود بودن صورت‌های مالی در پایان سال 97 این وضعیت شفاف و سال پنجم به تأیید مشروط رسیده و زیان انباشته این صندوق به سه میلیارد سود انباشته تبدیل شده است؛ همچنین بعد از پنج سال بودجه صندوق در هیات امناء مصوب شده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های مالی و اداری صندوق 40 درصد در دو سال گذشته کاهش داشته و سپرده‌های سنگین صندوق بالغ بر 70 میلیارد تصویب شده و در طول دو سال‌ونیم گذشته صف انتظار دریافت سپرده‌ها کاهش یافته، گفت: اولویت اول ما تسویه سپرده اعضا و کاهش نارضایتی آنان است.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران گفت: صندوق در حال حاضر به ریل اصلی‌اش در خدمت‌رسانی به اعضا و ذخیره آینده کارکنان بازگشته و با تعیین هیات امنای جدید در خردادماه جاری و تأکید تمام اعضا بر ورود به پروژه‌های اقتصادی، پروژه‌های با ریسک کمتر و با سبد تنوعی بیشتر پیگیری می‌شود.

وی همچنین در خصوص میزان مطالبه صندوق از سازمان‌های شهرداری گفت: صندوق در پایان سال 1396 از 20 مرکز مطالبه داشته اما در حال حاضر اکثر مراکز به روز شده و بزرگترین مطالبه این مرکز مربوط به شرکت مترو تهران است.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران همچنین درباره سوال خبرنگار ایرنا که آیا این موسسه با ارگان دولتی و نظامی همکاری داشته، گفت: خیر؛ این موسسه تنها با چند شرکت بخش خصوصی قرارداد داشته و همچنین هیچ تسهیلاتی به غیر از کارکنان شهرداری پرداخت نکرده است.

به گزارش ایرنا احیای صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران در دولت یازدهم بار دیگر بارقه امید را در دل تلاشگران این نهاد زنده کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*