سه‌شنبه 17 مهر 1403

اخبار لحظه به لحظه از آخرین وضعیت مرزهای "مهران، خسروی، شلمچه و چذابه"

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
اخبار لحظه به لحظه از آخرین وضعیت مرزهای "مهران، خسروی، شلمچه و چذابه"

ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد موقتا همه مرزهای شش‌گانه به سمت عراق بسته شده است با این حال همه مسئولان به ویژه وزیر کشور، فرمانده کل سپاه پاسدران و برای حل مشکلات زائران در این مرزها حضور دارند.

- اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با اعلام ستاد مرکزی اربعین مرزهای کشور به عراق در مهران، خسروی، شلمچه و چذابه مسدود شده‌اند.

ستاد مرکزی اربعین از زائرانی که قصد دارند به سمت مرزهای شش‌گانه حرکت کنند خواسته است با توجه به مشکلات پیش آمده در کشور عراق، از جمله کمبود ناوگان حمل و نقل فعلا سفر خود را لغو کنند چراکه مرزها فعلا بسته است و به همه پایانه‌های مسافربری کشور ابلاغ شده که سفر‌ها به سمت مرز لغو شود.

* مرزهای خروجی ایران به سمت عراق همچنان مسدود هستند

* بنابر اعلام ستاد مرکزی اربعین، حرکت اتوبوس‌ها از شهرهای مختلف کشور به سمت مرزها از فردا متوقف می‌شود؛ این موضوع باید به اطلاع تمام مسافران برسد و هزینه پرداختی آنها عودت داده شود.

* صدور گذرنامه‌های ویژه متوقف شد؛ مردم به سمت مرزها نیایند؛ مسافرین نزدیک مرزها به آرامی از مرز خارج می‌شوند

استاندار خوزستان: مسیرهای منتهی به مرزهای چذابه و شلمچه مسدود است

13:00وزیر کشور برای بازدید از مرزهای چذابه و شلمچه عازم خوزستان شد

رئیس ستاد اربعین گفت: به همراه وزیر کشور برای بازدید و اطلاع از آخرین وضعیت مرزهای چذابه و شلمچه عازم خوزستان هستیم.

12:47 دستور رئیسی برای رفع مشکلات مسیر زائران اربعین

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بطور مستمر وضعیت خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی بویژه در مرزهای زمینی را پیگیری کرد.

رئیس جمهور در تماس تلفنی با احمد وحیدی وزیر کشور در مرز مهران که روز گذشته به کشور عراق سفر کرده بود، ضمن دریافت گزارشی از گفتگوها و توافقات وزیر کشور با مقامات عراقی در جهت سهولت و تسهیل سفر زائران، آخرین وضعیت و شرایط حمل و نقل زوار اربعین بویژه شرایط عبور و مرور در مرزهای زمینی را پیگیری کرد.

آیت‌الله رئیسی در همین راستا، با صدور دستوراتی خطاب به مسئولان دولتی، بر خدمات رسانی بهتر و رفع مشکلات موجود در مسیر زائران عتبات تاکید کرد.

12:40 رایزن فرهنگی ایران در عراق: زائران فقط یک شب در کربلا اقامت کنند

حجت اباذری رایزن فرهنگی ایران در عراق با اشاره به دیپلماسی فعال ایران در عراق برای تسهیل در تردد زائران اظهار داشت: به طور مدام با مسئولان عراقی در تماس هستیم تا مشکلات و موانع موجود برای انتقال زائران برطرف شود.

وی با بیان اینکه تمام توان مردم، دولت و نیروهای امنیتی کشور عراق فراهم کردن برگزاری مراسم اربعین در آرامش و امنیت کامل است، افزود: با این حال متاسفانه زیرساخت‌های این کشور محدود است و مشکلاتی را برای زائران به وجود آوده است.

رایزن فرهنگی ایران در عراق با بیان اینکه گرما بسیار آزار‌دهنده و حمل و نقل زائران دچار مشکل شده است، تصریح کرد: حجم ورود زائر‌ان به عراق از تمام مرزهای عراق بالاست و این کشور ظرفیت پذیرش این همه زائر را ندارد.

وی از زائران ایرانی درخواست کرد در کربلا به یک شب اقامت داشته باشند و اجازه دهند تا همه زائران به کربلا بیایند.

12:30 ستاد مرکزی اربعین: زائران ایرانی در عراق هرچه زودتر سفر خود را پایان دهند

رئیس ستاد مرکزی اربعین از زائران ایرانی که در عراق هستند درخواست کرد با توجه به مشکلات موجود هرچه زودتر سفر خود را پایان دهند.

میراحمدی تصریح کرد: همچنان نگرانی های خودمان در مورد وضعیت داخل عراق را داریم، کمبودهای جدی وجود دارد و سعی می کنیم حتی المقدور حتی زائران حاضر در پایانه‌های مرزی را قانع کنیم تا برگردند. البته وضعیت بهتر از ساعات قبل است و اگر همکاری کامل شود از این مسئله عبودر می کنیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: درخواست ما این است زائران به هیچ عنوان به مرزها مراجعه نکنند چون مخاطراتی غیرقابل پیش بینی شده وجود دارد. بنابراین زائران عزیز هم سلامت خود و هم سلامت سایر زائران را حفظ کنند.

12:10 ترافیک 15 کیلومتری در مرز خسروی‌

سرهنگ کیخسرو دستغیب رئیس پلیس راه استان کرمانشاه با اشاره به ترافیک سنگین در مرز خسروی گفت: نیرو‌های پلیس راهور در طول مسیر از ورودی استان در فواصل مختلف همواره به زوار توصیه می‌کنند که فعلا به سمت مرز نیایند، اما متاسفانه زوار به این حرف‌ها توجهی نکرده و همچنان به سمت مرز‌ها در حرکتند. در همین راستا مسیر قصرشیرین و سرپل ذهاب به سمت مرز خسروی را مسدود کرده‌ایم و هم اکنون از تردد در این مسیر جلوگیری به عمل می‌آید. همچنین تذکر لازم به زواری که راهی مرز مهران هستند هم داده می‌شود، اما آن‌ها هم توجهی نکرده و وقتی وارد استان ایلام می‌شوند.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه گفت: تقاضای ما این است که زوار همکاری کرده و فعلا به شهر‌های مبدا برگردند تا زمانی که تردد در مرز‌ها قدری روان شود. در حال حاضر ترافیک 15 کیلومتری از میدان نفت شهرستان قصرشیرین تا خود مرز خسروی ایجاد شده و منتظریم تا مسئولین در این زمینه چاره اندیشی کنند. افرادی که قبل از میدان نفت در شهرستان قصرشیرین هستند اجازه عبور به آن‌ها به سمت مرز داده نمی‌شود. در حال حاضر ترافیک در محور‌های مسیر تردد زوار در سطح استان نیمه سنگین است.

11:44مردم تا اطلاع بعدی به مرزها نیایند

احمد وحیدی وزیر کشور درباره آخرین وضعیت مرز و خروج زائران اظهار داشت: در حال حاضر عده‌ای از زائران که از روزهای گذشته در مهران و پایانه حضور داشتند در حال خروج از مرز هستند.

وی با بیان اینکه شب گذشته حجم زیادی از زائران به مرز آمدند، افزود: عراق ظرفیت تخلیه مرز را ندارد و زائران پشت گیت‌های عراق منتظر می‌مانند، بنابراین صلاح نیست چنین تجمعات گسترده‌ای داشته با‌شیم.

وزیر کشور با بیان اینکه به شدت نگران سلامت مردم هستیم، تصریح کرد: به همین مرز منظور کاملا کنترل شده در حال انجام خروج زائران هستیم و از مردم عزیز ایران می‌خواهیم فعلا از مبدا فعلا حرکت نکنند چرا که شرایط بسیار پر‌ازدحامی در مرزها داریم‌.

وی با بیان اینکه از مردم خواهش داریم تا اطلاع بعدی به مرز نیایند، ادامه داد: اگر عراق زائران را مرز تخلیه کرد و بستر فراهم و اتوبوس جهت انتقال زائران فراهم شد به مردم برای حضور در مرز اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وحیدی با بیان اینکه تمام زائرانی که به استان‌های مرزی رسیده‌اند را از مرز خارج خواهیم کرد، گفت: سالمندان و کودکان اصلا به مرز نیا‌یند چون به علت گرمای شدید شرایط خوبی حاکم نیست. گرما به حدی زیاد است که جوانان هم دچار مشکل می‌شوند، مردم مراقبت کنند تا بتوانیم کار را کنترل شده جلو ببریم. به محض اینکه دوستان عراقی ما آماده شدند و شرایط تسهیل شد اعلام خواهیم کرد که زائرین دیگر بپیوندند. (لینک خبر)

09:20 حضور فرمانده سپاه پاسداران در مرز مهران

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه امروز به همراه سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین بعد از ورود به استان ایلام، به مرز مهران رفت تا ضمن بررسی مشکلات موجود در مرز، برای انتقال سریع زائران تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

وی در حین بازدید از پایانه مرزی مهران ضمن گفت‌وگو با زائران، در جریان مشکلات آنان قرار گرفت. سرلشکر سلامی همچنین از نحوه خدمت‌رسانی به زائرین اربعین بازدید کرد.

سردار سلامی گفت: تمام امکانات به خصوص سپاه استان‌های مرزی و همچنین امکانات نیروی زمینی را به کار گرفتیم تا مردم این سفر را به راحتی انجام دهند و اگر مشکلی باشد که به دست ما رفع می‌شود قطعا تمام توان خود را به کار می‌گیریم تا در خدمت نهادهای مربوطه باشیم.

09:14 همه مرزهای شش‌گانه به سمت عراق بسته شد

مجید میر‌احمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد: در پی ازدحام و کمبود امکانات در مرزهای عراق با تصمیم ستاد مرکزی اربعین همه مرزهای شش‌گانه به سمت عراق تا اطلاع بعدی بسته شد. با توجه گرمای هوا و کثرت جمعیت این تصمیم برای حفظ سلامت و امنیت زائران اتخاذ شده است. پس از تخلیه پایانه های مرزی و بررسی دیگر شرایط درباره بازگشایی مرزهای تصمیم گیری و به مردم عزیز اطلاع رسانی می شود. (لینک خبر)

گزارش در حال تکمیل