پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

ادامه بالا رفتن‌های دلار

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
ادامه بالا رفتن‌های دلار

ارزش دلار برای چهارمین روز متوالی صعودی باقی ماند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، همزمان با کاهش تقاضا برای واردات از چین در ماه می، ریان ورودی سرمایه خارجی به دمین اقتصاد بزرگ جهان کندتر از قبل شده است تا جایی که داده‌های منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی چین نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چین در پنج ماه نخست امسال به 481 میلیارد یوان (75.3 میلیارد دلار) رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه منتهی به ماه قبل 3.8 درصد کاهش نشان می دهد. بیشترین افزایش در سرمایه گذاری خارجی طی این مدت مربوط به ژاپن با 56 درصد بوده است.

وضعیت کرونا در کشورهای اروپایی نسبت به هفته های قبل شکننده تر به نظر می رسد. آمارهای منتشرشده از طرف موسسه کخ در آلمان نشان می دهد میزان مبتلایان به گونه جهش یافته هندی ویروس کرونا در این کشور بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفته است. در انگلیس با وجود واکسیناسیون بخش قابل توجهی از جمعیت از این کشور و بازگشایی نسبی بسیای از اماکن عمومی، روند مشابهی در بیشتر شدن ابتلا به گونه هندی به چشم می خورد تا جایی که شمار مبتلایان روزانه به بالاترین سطح خود از ماه فوریه رسیده است.

مقامات بانک مرکزی آمریکا با توجه به نگرانی‌های ایجاد شده در خصوص نرخ تورم تصمیم گرفته‌اند تا زودتر از موعد مقرر به سیاست‌های محرک خود خاتمه دهند. منابع خبری اطلاع داده‌اند که اکثریت 11 عضو هیات مدیره فدرال رزرو خواهان افزایش نرخ بهره آن هم برای چند بار تا سال 2023 شده اند. نرخ بهره آمریکا در حال حاضر در حدود صفر تا 0.25 درصدی قرار دارد که کمترین سطح تاریخی خود است. از طرف دیگر نیز جروم پاول - رئیس بانک مرکزی آمریکا - نسبت به گذرا بودن نرخ تورم بالای فعلی اطمینان داده است.

بحث بر سر زمان مناسب پایان دادن به رویکرد انبساطی بانک های مرکزی بیش از پیش بالا گرفته است. کریستین لاگارد - رئیس بانک مرکزی اروپا - با بیان اینکه اقتصاد منطقه یورو در نقطه عطف خود قرار گرفته، نسبت به رسیدن رشد پایدار ابراز تردید کرده و گفته است: فکر نمیکنم هنوز به زمان مناسب پایان دادن به برنامه خرید اوراق قرضه رسیده باشیم. چشم انداز اقتصادی ما متغیر است اما آمادگی لازم را برای مواجهه با هر سناریو داریم و سیاست آتی خود را انعطاف پذیر تنظیم کرده ایم.

اختلاف در میزان واکسیناسیون عمومی کشورها به حدی قابل توجه است که با وجود روند خوب واکسیناسیون در کشورهای پیشرفته، معامله گران هنوز مجبورند ریسک کرونا را به دلیل عقب ماندن دیگر کشورها از برنامه ریزی خود، در محاسبات ریسک مدنظر قرار دهند. کریستالینا جیورجیوا - رئیس صندوق بین المللی پول - با هشدار نسبت به وضعیت کنونی گفته است تا زمانی که حتی یک کشور از طرح واکسیناسیون عقب بماند، امکان ایجاد جهش های دوباره در ویروس کرونا و پیدایش یک موج همه گیری جدید در جهان که نسبت به واکسن های موجود مقاوم باشد وجود دارد.

با وجود گذشت بیش از سه سال از رای شهروندان انگلیسی به خروج از اتحادیه اروپا و حصول توافق بین لندن و بروکسل بر سر چگونگی روابط در آینده، اختلاف نظر بین دو طرف به ویژه در خصوص ایرلند به میزان قابل توجهی باقی مانده اند. ایرلند شمالی جز خاک انگلیس و ایرلند جنوبی جزو اتحادیه اروپا هستند اما هنوز اجرای توافقات گمرکی و تجاری در مرز این دو ناحیه محقق نشده است. با توجه به احتمال کشیده شدن درگیری طرفین به روابط بانکی، این مساله می تواند فشار روی ارزهای اروپایی را بیشتر کند.

عجله ای برای تغییر سیاست های حمایتی فعلی در بین مقامات اروپایی دیده نمی شود و این مساله ممکن است در روزهای آتی فشار بر روی ارز واحد اروپایی را افزایش دهد، مساله ای که به نفع صعود دلار و از دست رفتن کانال های فعلی یورو خواهد شد. کلاس نات - از مدیران بانک مرکزی اروپا - در مصاحبه‌ای گفته است با توجه به محدودیت‌ها در سیاست‌گذاری پولی، لازم است تا سیاست‌های گذاری های مالی برای سال های پیش رو از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشند.

با بهبود وضعیت استخدام ها، در نخستین هفته از ماه ژوئن شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با کاهش 16 هزارنفری به 376 هزار نفر رسیده که کمی فعالان بازار را نسبت به بهتر شدن وضعیت، حداقل در بازار کار امیدوار کرده است. این کاهش در حالی ثبت شد که انتظار می رود روند متقاضیان صعودی باشد و به 400 هزار نفر برسد. بیشترین کاهش در شمار متقاضیان در ایالت های نیویورک، میشیگان، ورمونت و فلوریدا به ثبت رسیده است. از طرف دیگر اما در جورجیا، واشنگتن و ایلینوی روند صعودی حفظ شده است.

فشار تورمی ناشی از احیای سریع تقاضا به طور واضحی در اقتصادهای بزرگ رو به افزایش است. نرخ تورم چین در 12 ماه منتهی به می به مثبت 1.3 درصد رسید. این نرخ تورم که 0.4 درصد بیشتر از تورم ماه قبل و 0.2 درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته است. این بالاترین تورم ثبت شده 10 ماه اخیر در چین بوده است. در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکا هم شرایط مشابهی برقرار است و تورم، رو به جلو حرکت می کند.

مرکز آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد در سه ماه نخست امسال متوسط رشد اقتصادی 19 کشور عضو منطقه یورو و 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب منفی 0.3 درصد و منفی 0.2 درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو 0.3 درصد و در سطح اتحادیه اروپا 0.1 درصد کاهش پیدا کرده است. هم چنین رشد اقتصادی در دوازده ماه منتهی به مارس در سطح منطقه یورو به طور متوسط منفی 1.3 درصد ودر سطح اتحادیه اروپا به طور متوسط منفی 1.2 درصد بوده است.

تاکنون بیش از 178 میلیون و 389 هزار و 949 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و 861 هزار و 835 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 616 هزار و 491 نفر، برزیل با 496 هزار و 172 نفر، هند با 385 هزار و 119 نفر، مکزیک با 230 هزار و 792 نفر و پرو با 189 هزار و 757 نفر بوده است.

فیلیپ وی - استراتژیست ارشد ارزی در بانک دی بی اس - گفت: مساله مهم پیش روی بازار ارز این است که بانک های مرکزی به ویژه فدرال رزرو تا چه زمانی می خواهند به رویه فعلی ادامه دهند. آن طور که از برخی گمانه زنی ها می توانیم برداشت کنیم این است که به زودی شاهد تغییر ریل سیاست گذاری خواهیم بود. ژانت یلن - وزیر خزانه داری آمریکا - هم تلویحا از افزایش نرخ بهره حمایت کرده چرا که معتقد است این کار به تقویت رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با 0.34 درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح 92.183 واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل 1.085 دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با 0.7 درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.382 دلار مبادله شد. یورو 0.31 درصد پایین رفت و با ماندن در کانال 1.18 به 1.187 دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با 0.36 درصد افزایش به 110.123 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.332 دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل 6.453 یوان چین اعلام شد.

انتهای پیام