جمعه 7 اردیبهشت 1403

ارائه پیشنهاد برای رفع مشکلات و پیگیری مطالبات مردمی

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
ارائه پیشنهاد برای رفع مشکلات و پیگیری مطالبات مردمی
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی عصر روز چهارشنبه در محفلی صمیمی میهمان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان بودند.

در این نشست جمعی از دانشجویان نکات و دغدغه‌هایی را در حضور رئیس جمهور مطرح کردند.

**گشایش‌های حاصل شده باید در سفره مردم دیده شود

محمدحسین کاظمی، دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در بخشی از سخنان خود در این نشست گفت: خلاء وجود گفتمان واحد در دولت جنابعالی به شدت احساس میشود گفتمانی که کلیه سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های دولت در همه بخش‌ها و سطوح باید ذیل آن تعریف شده و مورد توجه همه قرار گرفته و در بطن جامعه گسترش یابد.

وی ادامه داد: این موضوع در مورد سند تحولی هم که تدوین شد صادق است. سند تحولی دولت چه در بخش سیاست خارجی، چه در بخش خانواده و زنان و چه در بخش‌های دیگه دارای ضعف‌های بسیاری است و خصوصا در بخش فرهنگی سند برای حالت عادی پاسخگو نیست چه برسه به شرایط فعلی که در جنگ تمام عیار فرهنگی قرار داریم. همچنین در بحث فضای مجازی استقلال و حاکمیت بر این فضا را با دو قطبی‌های الکی صیانت و غیرصیانت از دست داده‌ایم و این سند در این بخش هم پاسخگو نیست.

وی با اشاره به موضوع معیشت و اقتصاد مردم یادآور شد: افزایش قیمت کالا‌های اساسی، عدم ثبات و کنترل قیمت‌ها و عدوم مهار تورم باعث کوچک‌تر شدن سفره مردم شده که خلاف شعار‌های انتخاباتی دولت مردمی و انقلابی است. افزایش صادرات نفت و گشایش‌های حاصل شده آن قطعا دستاورد مهم دولت محسوب می‌شود، اما نتیجه و رفاه این دستاورد را مردم در زندگی خودشان احساس نمی‌کنند.

این فعال دانشجویی افزود: انحصاری بودن تولید خودرو و وجود مافیا در این بخش و بعضا تعارض منافع پنهان و آشکاری که وجود دارد و همچنین عدم توازن عرضه و تقاضا باعث تولید خودرو‌هایی با قیمت بالا، غیر استاندارد و با کیفیت پایین که در نتیجه منجر می‌شود به افزایش آمار تلفات جاده‌ای می‌شود که می‌بایست انحصار تولید خودرو شکسته بشود و دولت حمایت و نظارت ویژه‌ای در این بخش داشته باشد.

وی تصریح کرد: مدیریت ضعیف و غیرقابل قبول در توزیع نهاده‌های دامی و وجود رانت و مافیا در آن باید مورد توجه جدی دولت به ویژه مسئولان جهاد کشاورزی قرار بگیرد نتیجه این ضعف باعث از بین رفتن دام مولد شده و ادامه این روند در چند ماه آینده قطعا باعث ایجاد بحران‌های غیرقابل جبران در حوزه‌های گوشت، مرغ و لبنیات خواهد شد.

** تعدد تصمیم گیران منجر به اتخاذ سیاست‌های واگرا خواهند شد

مجتبی منگلی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، نیز در نشست رمضانی رئیس جمهورنکاتی را مطرح کرد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: نباید در استفاده از «گفتمان کارآمدی» اغراق کرد، این تفکر تنها زمانی منجر به کارآمدی واقعی خواهد شد که کلان‌ایده‌ی دولت شما یعنی «مردمی‌بودن» را در تمام ابعاد به همراه داشته باشد. چرا که کارآمدی واقعی تنها با مشارکت همگانی پایدار خواهد ماند و تحول پایدار تنها با سازماندهی ساختار‌های مردم‌سالار محقق خواهد گشت.

وی افزود: در همین چند ماهه شواهدی نظیر «وعده‌ی نابودی فقر مطلق در عرض یک ماه» دیده‌ایم که به نظر می‌آید ناشی از همین موضوع باشد؛ البته که در خود مفهوم دولت مردمی هم نباید ساده اندیشی کرد و آن را به صرف میان مردم بودن - که البته بسیار سنت حسنه‌ای است - خلاصه کرد چرا که تحقق دولت مردمی تنها با بسط و گسترش ساختار‌های مشارکت عمومی اتفاق خواهد افتاد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: در این مدت تعدد برخی سیاست‌های واگرا توی ذوق زده است. فی المثل در وزارت اقتصادی که یکی از اهدافش حمایت از تولید است نباید برای لنج‌ها اندازه‌ی 30 نیسان آبی، ظرفیت قاچاق کالا از آن ور آب با اسامی غلط اندازی نظیر «ته‌لنجی» در نظر گرفته شود! در وزارت اقتصادی که به دنبال مبارزه با اشرافی گری است، نباید بیش از 30 درصد از کل ارز تخصیص یافته به گوشی تلفن همراه، به یک برند لوکس آمریکایی که از قضا قبلا هم مورد انتقاد رهبری هم قرار گرفته بود، تخصیص داده شود، در حالی که برند مذکور تنها 6 درصد از نیاز بازار را تامین می‌کند.

منگلی افزود: در بحث خودرو که نیازمند برنامه ریزی و اقدامی صحیح برای تحول است، بالغ بر 29 نهاد دولتی و غیر دولتی تصمیم می‌گیرند، طبیعی است که تعدد تصمیم گیران منجر به اتخاذ سیاست‌های واگرا خواهند شد و به نظر این اصلی‌ترین مانع ترقی صنعت خودرو است.

**پیشنهاد برای رفع مشکلات در بازده زمانی مشخص

صالح ترکمان، عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی در نشست رمضانی رئیس جمهور با دانشجویان با اشاره به اینکه به عنوان دانشجویان عدالتخواه برخود لازم می‌بینیم نکاتی را که نسبت به آن‌ها نگرانی داریم ذیل 3 عنوان خدمت شما مطرح کنیم اظهار داشت: بعد از گذشت 9 ماه از آغاز به کار دولت، خبری از یک ایده و گفتمان محوری واحد در بخش‌های مختلف دولت شما نیست. می‌بینیم که در موضوعات مختلف هر کدام از وزرا و معاونین، ساز خودشان را می‌زنند و بعضا متناقض و متضاد در مورد یک موضوع ابراز نظر می‌کنند.

وی افزود: بی تفاوت نبودن شما نسبت به درد مردم و دغدغه قلبی شما برای وضعیت آنها، توام با مردم‌داری‌تان چیزی است که ما را دلگرم کرده، ولی آقای رئیسی این را بدانید اعتماد ذره ذره بدست می‌آید، ولی به یکباره از دست می‌رود و شما هم خوب میدانید تا زمانی که مردم نتوانند به دولت اعتماد کنند حاضر نخواهند بود که سرمایه‌های خود را برای تولید و اشتغال از زیر بالشت در بیاورند.

وی ادامه داد: اتفاقاتی از قبیل اینکه قبل از عید آقای مخبر بگوید ارز 4200 دارو حذف نمی‌شود بعد مقامات وزارت بهداشت بگویند حذف میشود و بعد خبر بیاید که بانک مرکزی ارز ترجیحی را تخصیص داده است، باعث میشود که دیگر کسی برای حرف دولت تره هم خرد نکند. یا اینکه صحبت از ساخت 4 میلیون مسکن شود، ولی در عمل بغیر از پاره‌ای گزارشات چیزی نبینیم، یا اینکه وزیر صمت وعده حذف قرعه کشی، تثبیت قیمت و افزایش تولید خودرو را بدهد و بعد ببینیم که خبری نیست. همه این‌ها مصادیقی از وعده و وعید‌هایی از دولت هستند که نه تنها دردی را دوا نکرده اند، بلکه مستمر اعتبار دولت را خدشه دار میکنند.

ترکتمانی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما در این موضوع این است که دولت خود را موظف و مقید به یک‌سری بازه‌های زمانی کند. مثلا خود را مقید کند و اعلام کند به مدت 3 سال هیچ تغییری در قوانین و مقررات تجارت خارجی اعمال نخواهد کرد، چنین اقداماتی می‌تواند محقق کننده شعار دولت قوی باشد.

** درخواست برای کمک دولت در حل مطالبات مردمی

فاطمه سادات کاظمی، عضو تشکل آرمان عدالتخواه دانشگاه تهران نیز در این نشست مطالباتی را بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه مطالباتی وجود دارد که مسئله‌ی جدی مردمی است که صدایشان به جایی نمیرسد و لازم دیدیم در اینجا برخی از آن‌ها را مطرح کنیم، گفت: مشکلات مردم ده‌ونک از جمله آنهاست. الحمدلله در این موضوع پیگیری‌ها به جای خوبی رسیده‌است، اما برای حل و فصل این موضوع نیازمند یک عزم راسخ و جدی هستیم که با یک مصوبه هیئت دولت این معضل چند ده ساله به خیر و خوشی به سرانجام برسد.

کاظمی به مشکلات ملوانان کنارکی نیز اشاره کرد و ادامه داد: پیرو نامه‌ای که درمورد مشکلات ملوانان کنارکی به دفتر جنابعالی ارسال گردید و پیگیری‌هایی که از وزارت خارجه انجام شد، متاسفانه جواب مشخصی در رابطه با حل مشکل داده نشد و انتظار می‌رود که تکلیف این مسئله هرچه سریعتر مشخص شده و راه‌های مرتفع کردن آن از طرف مسئولین ذی‌ربط طی شود.

این فعال دانشجویی خواستار حمایت دولت در حل مشکل شناسنامه دار شدن فرزندان زنان ایرانی دارای همسر اتباع خارجی و مسئله اشتغال اتباع خارجی شد.