پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

اردوغان: از تعمیق روابط با شرق دست نخواهیم کشید

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
اردوغان: از تعمیق روابط با شرق دست نخواهیم کشید

ترکیه، یکی از اعضای ناتو، در ماه‌های اخیر علاقه خود را برای پیوستن به گروه‌های بریکس و سازمان همکاری شانگهای که هر 2 شامل چین و روسیه هستند، ابراز کرده است. این امر ترس ایالات متحده و اروپا را برانگیخته که با وجود تکذیب‌های مکرر آنکارا، ترکیه ممکن است از جهت‌گیری سنتی ژئوپلیتیک غربی خود دور شود.

رجب طیب اردوغان گفت: ترکیه از تعمیق روابط با شرق، از جمله گروه کشورهای بریکس و سازمان همکاری شانگهای، حتی در صورت ادامه تعامل با غرب، دست نخواهد کشید.

روز چهارشنبه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی خود در آنکارا گفت که بحث‌ها بر سر «تغییر محور» بی‌اساس است، اما ترکیه باید با «مراکز قدرت» جدیدی که در زمینه‌های اقتصاد، تولید و فناوری در حال شکل‌گیری است، سازگار شود، در حالی که با هر ساختار و بازیگری خود را برای فرصت‌ها آماده نگه می‌دارد.

اردوغان گفت: «این رویکردی است که در پشت اراده کشور ما برای گسترش مبانی گفت‌وگو با همه آنها، از سازمان همکاری شانگهای گرفته تا بریکس و آسه‌آن، نهفته است.»

خبر مرتبط اردوغان برای نظامیان خاطی ترکیه خط و نشان کشید

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه در کنفرانسی برای مدارس اسلامی در شهر کوجایلی، در شمال غربی این کشور، افراد درگیر در این ماجرا را «فرصت‌طلب» توصیف کرد و گفت: «تحقیقات در این زمینه در جریان است و تعدادی از افراد گستاخی که مسوول آن هستند، پاکسازی خواهند شد.»

او افزود: «البته چهره ما رو به غرب است، اما قطعا این بدان معنا نیست که به شرق پشت کنیم، شرق را نادیده بگیریم یا روابط خود را با شرق بهبود ندهیم.»

بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، اتیوپی، ایران، مصر و امارات متحده عربی است. چین و روسیه به‌ویژه می‌خواهند این گروه را بیشتر بسط دهند، زیرا به دنبال مقابله با سلطه اقتصادی غرب هستند. سازمان همکاری شانگهای هک یک کلوب امنیتی، سیاسی و اقتصادی است که توسط مسکو، پکن و کشورهای آسیای میانه در سال 2001 به‌عنوان وزنه تعادلی در برابر اتحادهای غربی راه‌اندازی شد.

خبر مرتبط رایزنی اردوغان با نخست وزیر لبنان / واکنش به حادثه انفجار پیجرها

رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با نخست وزیر لبنان نسبت به تلفات انفجارهای پیجرها در لبنان ابراز تأسف کرد.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.

اردوغان: از تعمیق روابط با شرق دست نخواهیم کشید 2
اردوغان: از تعمیق روابط با شرق دست نخواهیم کشید 3