یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

ارزیابی 16 هزار ساختمان برای مقاوم‌سازی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ارزیابی 16 هزار ساختمان برای مقاوم‌سازی

مدیرعامل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: ارزیابی و بهسازی در حوزه مقاوم‌سازی را برای 16 هزار ساختمان به صورت چشمی و چک لیست آغاز کرده‌ایم که در برخی از موارد بخش خصوصی مقاومت کرده و ما مجبور هستیم که از طریق دادستانی ورود کنیم.

محمد مهدی حیدری در مراسم گرامیداشت روز مهندس گفت: آخرین ویرایش مقررات و دستورالعمل‌ها در حوزه دانش‌بنیان‌ها در شهریور ما سال آینده به اتمام می‌رسد و در حوزه کیفیت نیز دستورالعمل و آیین‌نامه‌ها در مرکز تحقیقات به روزرسانی و تدوین شده است.

به گفته مدیرعامل مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی بعد از زلزله ترکیه کمیته آیین‌نامه 2800 را فرا خوانده‌ایم و با همکاری اساتید، تغییراتی در آیین‌نامه 2800 زلزله انجام دادیم. از نگاه رویکردی نیز در این حوزه اقدامات مهمی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

او می‌گوید: در برخی از نقاط و بخش‌هایی که از لحاظ خطرپذیری بسیار آسیب‌پذیر است، ممنوعیت ساخت با برش‌های خم ایجاد کرده‌ایم. بنابراین این نشان می‌دهد که ما در حوزه دستورالعمل ساخت به روز هستیم.

حیدری می‌گوید: در حوزه طراحی ساخت نیز سعی کرده‌ایم اخلاق حرفه‌ای و مهندسی را رعایت کنیم و باید طراحی‌ها را به درستی انجام دهیم.

او می‌گوید: در حوزه اجرا باید تصمیم‌گیری درستی صورت گیرد، تا هرکسی نتواند وارد حوزه ساخت وساز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه نظارت نیز باید مهندسان نظارت حقوقی و نظارت بر اجرا را داشته باشند.

او بیان کرد: در مراحل ساختمانی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گواهینامه فنی ارائه می‌دهد اما اجباری برای استفاده از آن وجود ندارد؛ اما در حوزه قیر این اجبار ایجاد شده و هیچ قیری که در پروژه های عمرانی استفاده می‌شود بدون گواهینامه و تایید صلاحیت نیست و تمامی کارگاه‌ها از قیر با کیفیت استفاده می‌کنند.

مدیرعامل مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی بیان کرد: باید نهضت ارزیابی و بهسازی در حوزه ساخت‌وساز ایجاد شود و بحث مقاوم سازی را جدی‌تر دنبال کنیم. در حال حاضر 16 هزار ساختمان به صورت چشمی و چک لیست باید مورد ارزیابی قرار گیرند که در برخی از موارد بخش خصوصی مقاومت کرده و ما مجبور هستیم که از طریق دادستانی ورود کنیم.

او گفت: از 16 هزار واحد ساختمانی 500 واحد تاکنون مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی