سه‌شنبه 3 مهر 1403

از ساماندهی به وضعیت اسناد مراکز بلاتکلیف تا راه‌اندازی اولین کانون نمایش در سالن سینما کودک / اولین مینی‌بوس قاصدک سیار راه‌اندازی شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
از ساماندهی به وضعیت اسناد مراکز بلاتکلیف تا راه‌اندازی اولین کانون نمایش در سالن سینما کودک / اولین مینی‌بوس قاصدک سیار راه‌اندازی شد

حمیدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی گفت: پیگیری شناسنامه و انتقال سند مالکیت مراکز کانون در سطح استان با هدف ساماندهی به وضعیت اسناد مراکزی که بلا تکلیف مانده از اقدامات انجام شده توسط اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طاهره حمیدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی در گفت و گو با خاورستان، در مورد اهم دستاوردها ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی، اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با در نظر گرفتن اهمیت برنامه ریزی و مدیریت سازمان یافته و با شیوع بیماری کرونا که از اسفند ماه 1398 شرایطی را فراهم آورد تا کودکان و نوجوانان استان دربستر فضای مجازی www.khorasanj. kpf. به صورت مجازی و از ابتدای مهرماه سال جاری در کارگاه های حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی شرکت کنند.

تلاش ها و اقدامات انجام شده وی به گوشه‌ای از تلاش ها و اقدامات انجام شده در کانون های پرورش فکری کودکان استان اشاره کرد و افزود: ارتقاء رتبه استان از ضعیف به عالی در بخش ارزیابی عملکرد بین 51 دستگاه های اجرایی، کسب رتبه نخست کشوری در نمودار مقایسه‌ای عملکرد توسعه و ترویج فرهنگ نماز در بین 31 اداره کل کانون کشور طی دو سال متوالی، کسب رتبه اول قصه گویی در مرحله منطقه ای جشنواره بین المللی قصه گویی، راهیابی 54 پادکست قصه گویی از خراسان جنوبی به مرحله دوم جشنواره بین المللی قصه گویی و راهیابی 78قصه 90 ثانیه از خراسان جنوبی به مرحله دوم جشنواره بین المللی قصه گویی کانون از جمله موفقیت های بدست آمده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی بیان کرد: درخشش 2 قصه 90 ثانیه کانون پرورش فکری خراسان جنوبی به عنوان برگزیده کشوری، افزایش 2095 درصدی در اعتبارات عمرانی استانی به منظور پاسخگویی به نیازهای عمرانی مراکز فرهنگی هنری ثابت، سیار و پستی که حاصل آن ارتقای کیفیت جهت خدمات مطلوب تر و بهینه سازی فضای فیزیکی ساختمان های مراکز و خودرو های سیار روستایی می باشد، رشد 180درصدی اعضای جدید مراکز فرهنگی هنری سطح استان و رشد 121 درصدی اعضای تمدیدی مراکز فرهنگی هنری سطح استان از دیگر دستاوردها است.

رشد 88 درصدی امانت کتاب مراکز فرهنگی هنری سطح استان حمیدی عنوان کرد: رشد 88 درصدی امانت کتاب مراکز فرهنگی هنری سطح استان، رشد300 درصدی گردهمایی مسئولین مراکز فرهنگی هنری سطح استان، رشد هزار درصدی تعداد شرکت کنندگان در جشنواره قصه گویی، رشد 93درصدی تعداد مراکز ثابت، سیار و پستی استان از 15 به 29مرکز و رشد 500 درصدی تعداد مراکز فرهنگی هنری سیار و پستی استان از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی به پیگیری جذب نیرو، تأمین امکانات خودرویی، تجهیزات و ملزومات لازم و ارایه خدمات برای بیش از 17 هزار کودک و نوجوان روستایی با راه اندازی 16 مرکز سیار با هدف اجرای عدالت اجتماعی، شناسایی استعداد و توانمندی های کودکان و نوجوانان در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته روستایی و عشایری در مناطق روستایی و کم برخوردار اشاره کرد و گفت: کتابخانه سیارروستایی، مرکزی است که در آن مربی به منظور تحقق اهداف کانون با یک دستگاه خودرو و کتاب و امکانات فرهنگی، به مناطق روستایی و دورافتاده مراجعه و فعالیت های مختلف را برای کودکان و نوجوانانی که از کمترین امکانات فرهنگی برخوردار هستند، ارائه می کند.

افزایش تعداد مراکز ثابت، سیار و پستی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی از افزایش تعداد مراکز ثابت، سیار و پستی در سطح استان از 15 به 29 خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر 12 مرکز ثابت در شهرستان های (بیرجند، درمیان، سربیشه، نهبندان، قاین، سرایان، فردوس، بشرویه، طبس) خدمات فرهنگی، هنری و ادبی خود را برای کودکان و نوجوانان استان ارایه می دهند.

حمیدی گفت: فتتاح و راه اندازی کتابخانه پستی طبس، کتابخانه پستی بیرجند، افتتاح و راه اندازی کتابخانه سیارشهری بیرجند، افتتاح و راه اندازی مراکز سیار در مناطق روستایی و عشایری شهرستان های استان خدمات خود را برای کودکان و نوجوانان ارائه می کنند.

وی به افتتاح مرکز سیار روستایی شماره 3 بیرجند به منظور توسعه خدمات کانون در مناطق روستایی و عشایری اشاره کرد و افزود: افتتاح " مرکز تخصصی هنر "در شهرستان بشرویه با هدف شکوفایی و تقویت استعدادهای هنری کودکان و نوجوانان توانمند این شهرستان، ساخت چهارمین مرکز فرهنگی هنری کانون در بیرجند واقع در منطقه کم برخوردار مهرشهر با 702 متر زیر بنا در 2 طبقه ساختمانی و افتتاح 2 مرکز فرهنگی هنری فراگیر ویژه کودکان خاص با نیازهای ویژه در شهرستان بیرجند و شهرستان قاین از جمله اقدامات انجام شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی بیان کرد: پیگیری واگذاری یک واحد مسکونی در شهر آبیز به کانون توسط خیرین که باز سازی آن انجام و مورد بهره برداری قرار گرفت. در حال حاضر این مکان فرهنگی به هزار و 700 کودک و نوجوان شهر آبیز و 20 روستای اطراف این شهر خدمات رسانی می کند.

راه اندازی 4 آسمان نمای دیجیتال / کسب بیش از 180 نشان ملی و بین المللی

حمیدی عنوان کرد: راه اندازی 4 آسمان نمای دیجیتال در 4 شهرستان بیرجند، درمیان، فردوس و طبس با هدف توسعه فعالیت های علمی، کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان در علم نجوم و شناخت شگفتی های آسمان، با افتتاح این 4 آسمان نمای دیجیتال علاوه بر اعضای کانون، دانش آموزان مدارس و تمامی علاقه‌مندان به علم نجوم می‌توانند از دریچه لنز دوربین های پیشرفته علم نجوم نظاره گر آسمان شب و روز باشند و پاسخ سوالات خود را در این تماشای علمی دریافت کنند

وی به کسب بیش از 180 نشان ملی و بین المللی توسط اعضای کانون ها اشاره و عنوان کرد: طی 6 سال گذشته اعضای هنرمند مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شرکت در مسابقات هنری ملی و بین المللی از جمله محیط زیست کائو ژاپن، لیدیسیه چک، نوازاگورای بلغارستان، سرزمین مادری بلاروس، سازمان جهانی بهداشت کشور مصر، لویی فرانسه، هیکاری ژاپن، نمایشگاه دوسالانه بین المللی نقاشی کودکان و نوجوانان، دو سالانه هنر های تجسمی آفرینش، نقاشی اربعین، مهرواره های فصلی عکس و..... توانستند رتبه های برگزیده و منتخب این مسابقات را به خود اختصاص دهند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی بیان کرد: برگزاری 252 کارگاه های بر خط با مشارکت قریب به 2300 کودک و نوجوان در بستر فضای مجازی www.khorasanj. kpf.ir از جمله قصه گویی، نقاشی، سفال، نوشتن خلاق، کتابخوانی خلاق، نجوم، داستان نویسی، فن بیان، ظریف بری با چوب، بازی های فکری و... است.

تشکیل 8 انجمن تخصصی

حمیدی افزود: تشکیل 8 انجمن تخصصی فرهنگی، هنری، ادبی ویژه نوجوانان از جمله " قصه گویی، هنرهای نمایشی، سرود، عکاسی، نجوم، ادبی راه زینه، ادبی آبی و ادبی داستان " با مشارکت بیش از 1500 نفر از نوجوانان در سطح مراکز فرهنگی هنری استان بهره مندی نوجوانان از اساتید مطرح کشوری و استانی در جلسات انجمن، تقویت دانش تخصصی اعضا و مشارکت آنان در فعالیت های گروهی از جمله اهداف تشکیل این انجمن ها است.

وی به تجهیز مراکز فرهنگی هنری ثابت و سیار استان به کتاب های جدید و مورد نیاز مخاطبان با 300 هزار جلد اشاره کرد و گفت: کتاب به عنوان یکی از ارکان اصلی مراکز فرهنگی هنری ثابت، سیار و پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شمار می رود و طی سال های اخیر همواره تلاش شده است اقدام شایسته جهت به روز رسانی و تجهیز مراکز به تازه ترین کتاب های حوزه کودک و نوجوان انجام شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی اظهار کرد: پیگیری شناسنامه و انتقال سند مالکیت مراکز کانون در سطح استان با هدف ساماندهی به وضعیت اسناد مراکزی که بلا تکلیف مانده از دیگر اقدامات انجام شده است.

حمیدی خاطرنشان کرد: زمین مرکز فرهنگی و هنری شماره یک و فراگیر بیرجند واقع در میدان شهدا، خیابان شهید منتظری، خیابان شهید کوشه‌ای با متراژ 1389 متر مربع از طرف مقام معظم رهبری و از محل املاک بنیاد مستضعفان استان به کودکان ونوجوانان استان خراسان جنوبی اهدا شد. گفتنی است ارزش تقریبی زمین مرکز شماره یک و فراگیر بیرجند و مرکز شماره 3 بیرجند 20 میلیارد ریال با کاربری فرهنگی و کاربری غیر فرهنگی 350 میلیارد ریال به کانون منتقل شد.

راه اندازی اولین کانون نمایش در سالن سینما کودک

وی از راه اندازی اولین کانون نمایش در سالن سینما کودک مرکز فرهنگی هنری شماره یک و فراگیر بیرجند خبر داد و افزود: با راه اندازی کانون نمایش در مرکز فرهنگی هنری شماره یک و فراگیر بیرجند، کودکان و نوجوانان علاقه مند، تازه ترین تولیدات سینمایی، نمایش و پویانمایی کودک و نوجوان را در این مرکز با هماهنگی قبلی به تماشا می نشینند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی راه اندازی اولین مینی بوس قاصدک سیار با هدف ایجاد روحیه شادابی و نشاط بین کودکان و نوجوانان مناطق محروم، آسیب پذیر، حاشیه شهرهای استان و اجرای نمایش عروسکی و پخش تازه ترین فیلم های کودک و نوجوان را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و گفت: برگزاری کارگاه های حال خوش زندگی با موضوعات مختلف از جمله نوجوان خود باور، نوجوان شاد و با نشاط، نوجوان امیدوار، نوجوان ماهر در روابط مثبت، نوجوان هوشمند هیجانی، نوجوان خوش بین و... با هدف تقویت توانمندی نوجوانان در حوزه هیجانات و صفات مثبت با رویکرد پیشگیرانه و آینده نگر از جمله برنامه های انجام شده است.

حمیدی بیان کرد: تولید بیش از 20 هزار محتوای فرهنگی هنری و ادبی شامل کاردستی، قصه گویی، خوانش اشعار شعر، حکایت، معرفی کتاب، و... در قالب پیک امید به منظور ایجاد فرصت یکسان برای کودکان و نوجوانان از اوایل اسفند ماه 98 در بستر فضای مجازی و پیام رسان‌های داخلی، راه اندازی اولین مرکز رفاهی آموزشی و رفاهی به منظور بهره مندی همکاران از فضای مناسب آموزشی و امکانات خوابگاهی، برگزاری ده ها وبینار مجازی، نشست های تخصصی، مهرواره های فرهنگی، هنری و ادبی، اجرای اقدامات خاص در حوزه حمایت از کودکان کار، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و بیمار، برگزاری نشست های تخصصی حضوری ویژه اعضای ادبی آفرینش های ادبی با هدف نقد و بررسی آثار شاعران و نویسندگان مطرح کشوری از جمله: هوشنگ مرادی کرمانی، افسانه شعبان نژاد، اسدا.. شعبانی، یوسف قوجق و... از دیگر فعالیت های انجام شده توسط کانونهای خراسان جنوبی است.

وی به برگزاری همه ساله مرحله استانی جشنواره بین المللی قصه گویی دراستان با هدف ترویج فرهنگ قصه گویی در بین عموم مردم جامعه اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی ویژه اعضای نوجوان و مربیان مراکز و همکاران اداره کل با مشارکت دایره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا، تدوین، تألیف و چاپ کتاب طی 6 سال گذشته بیش از 10 کتاب با موضوعات متفاوت از جمله "کلاس فرشته، مثل خورشید، مثل ماه، نقش درخشان، پدافند غیر عامل، سلام آسمان، مجموعه نمایش نامه، زنگ لواشک، لب خشک آب و... با محتوای آثار فرهنگی، ادبی و هنری مربیان و کودکان و نوجوانان استان تدوین و چاپ شده است.

اعزام کاروان پیک امید به مناطق محروم

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی بیان کرد: اعزام کاروان پیک امید به مناطق محروم، آسیب پذیر و کم برخوردار شهری، روستایی و عشایری به ویژه در ایام شیوع بیماری کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی، کسب مجوز از ستاد استانی کرونا با همراهی مربیان توانمند و اجرای برنامه هایی از جمله نمایش عروسکی، قصه، پخش فیلم، اهدای بسته های بهداشتی، بروشورهای آموزشی و... از دیگر فعالیت ها است.

انتهای پیام /