جمعه 10 فروردین 1403

استاد روابط بین الملل: ترور فخری زاده نمونه آشکار تروریسم دولتی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاد روابط بین الملل: ترور فخری زاده نمونه آشکار تروریسم دولتی است

تهران - ایرنا - "علی اصغر زرگر" استاد روابط بین الملل بابیان اینکه ترور شهید فخری زاده نمونه آشکار یک تروریسم دولتی است؛ گفت: هدف دشمنان از این ترور در شرایط کنونی، تنش آلود کردن فضای سیاسی - بین المللی و سوق دادن کشور به سمت رفتارهای هیجانی است؛ فارغ از اینکه ایران در این زمینه استراتژیک عمل خواهد کرد.

ترور دکتر فخری زاده دانشمند هسته ای ایران و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مساله تروریسم دولتی را از سوی دشمنان کشورمان بار دیگر مطرح ساخت؛ اینکه یک مقام رسمی نظامی کشورمان هدف تروریست های وابسته به رژیم صهیونیستی قرار گرفت که به نوعی نقض آشکار حقوق بشر و کنوانسیون های مبارزه با تروریسم سازمان یافته است. دکتر محسن فخری زاده که عمری در توسعه و اعتلای دانش هسته ای و تکنولوژیک کشورمان فعالیت می کرد، عصر دیروز هدف تروریست ها قرار گرفت و به درجه شهادت نائل آمد. در باب شهادت فخری زاده با توجه به وزن تاثیرگذاری اش در فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان، در گفت و گو با دکتر "علی اصغر زرگر" استاد روابط بین الملل، پیامدهای این ترور را بر مسائل منطقه ای، موضوع برجام و ادامه فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان مورد تحلیل قرار داده ایم.

آقای دکتر بفرمایید که دلیل انتخاب مهندس فخری زاده از سوی دشمن صهیونیستی چه بود و دشمن با این ترور چه اهدافی را دنبال می کند؟ برای فهم انتخاب مهندس فخری زاده به عنوان هدف ترور از سوی دشمن صهیونیستی باید به نگرانی این رژیم از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران توجه کرد. قابل ذکر است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیری اسرائیل در سال 2018 براساس مدارکی ادعا کرده بود که طبق اسنادی که سرویس های امنیتی موساد و سیا از ایران به سرقت برده اند؛ پروژه ای هسته ای در ایران با عنوان "آماد" با مدیریت مهندس فخری زاده در حال انجام است. نخست وزیری رژیم صهیونیستی مدعی شده بود که این پروژه به دنبال توسعه فعالیت های موشکی و نظامی هسته ای ایران است. از این جهت وقتی نخست وزیری این رژیم به صراحت از شهید فخری زاده نام می برد، طبیعی است که ایشان را تحت نظر قرار داده تا در موقع و زمان مناسب، ضربه لازم را وارد کنند. از این رو این طور نبوده که انتخاب فخری زاده کاملا تصادفی و فی البداهه بوده باشد. فخری زاده از مدت ها قبل با توجه به حساسیت موضوع هسته ای ایران تحت نظر سرویس های امنیتی اسرائیل و آمریکا قرار داشته و امروز این سرویس ها با هماهنگی های شان دست به این ترور ناجوانمردانه زده اند.

ترور مهندس فخری زاده با توجه به اینکه ایشان مقام رسمی نظامی در جمهوری اسلامی ایران بوده و در سمت معاون وزیر دفاع بعنوان رئیس یک سازمان فعالیت می کرده؛ مصداق تروریسم دولتی محسوب می شود؛ دیدگاه شما در این خصوص چیست؟ تروریسم در واقع دو شکل دارد. شکل اول تروریسم از نوع تروریسم کور است که بی هدف و صرفا به خاطر بی ثبات سازی و برهم زدن نظم و امنیت یک منطقه و کشور انجام می گیرد. در این نوع ترور، هدف ترور شخص و نهاد مشخصی نیست. مردمان عادی بیشترین قربانیان این ترور هستند. تروریست ها با اعمال آن به دنبال دادن پیام شان به دولت و نهاد مورد نظرشان است. ترورهایی که از سوی برخی گروهک ها و جریان های تروریستی انجام می شود، نمونه این نوع ترورها هستند. در برابر این نوع ترور، تروریسم دولتی است که هدف و مقصد مشخص است. هدف قرار گرفتن یک شخص رسمی نظامی آنهم با راهبری مستقیم یک دولت مشخص، مصداق تروریسم دولتی است. این نوع ترور کاملا برنامه ریزی شده است.

از دیدگاه شما ترور فخری زاده چه تاثیری بر مساله بازگشت احتمالی بایدن به برجام و اساسا موضوع مذاکرات ایران با آمریکا در چارچوب توافق برجام می گذارد؟ به نظر می رسد جریان و عناصر وابسته به صهیونیسم با ترور مهندس فخری زاده دنبال این هستند که هر گونه امکان مذاکره احتمالی میان دولت ایران با دولت آینده بایدن در آمریکا را از بین ببرند. در این عرصه مثلث سه گانه بن سلمان، ترامپ و نتانیاهو در تلاش هستند که ایران به سمت عکس العمل حرکت کند و دست به حرکت های تهاجمی بزند تا از این طریق بتوانند زمینه را برای یک منازعه و انداختن ایران در دام مورد نظر نظامی شان فراهم سازند. باید توجه داشت که دولت ترامپ بعد از چهار سال استراتژی فشار حداکثری امروز، در سایه مقاومت و همدلی داخلی در کشور، راهبردش به شکست و ناکامی مطلق انجامید و امروز این جریان سه گانه به ابزار دیگری برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران روی آورده است.

نقش رژیم صهیونیستی و حتی عربستان سعودی را در این ترور با عطف به سفر مخفیانه نتانیاهو به عربستان و دیدارش با بن سلمان چگونه می بینید؟ در فهم این موضوع باید به این مساله اشاره کرد که طی ماه های اخیر شاهد یک اتفاق در روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نظیر بحرین و امارات در تعامل با رژیم صهیونیستی بوده ایم. بحرین و امارات دست به عادی سازی روابط شان با رژیم صهیونیستی زده اند و مسلم است که این کشورها بدون اجازه برادر بزرگ تر شان یعنی عربستان، جرات این عادی سازی را نداشتند. سعودی ها با دادن چراغ سبزهایی به امارات و بحرین برای عادی سازی روابط شان با اسرائیل به دنبال فراهم شدن فضا و بستری برای عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو هستند. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان علاقه مندی و هماهنگی فراوانی با تل آویو در سیاست های منطقه ای به خصوص در موضوع ایران دارد. امروز هم عربستان و هم رژیم صهیونیستی نگران تغییر شرایط در منطقه بعد از روی کار آمدن بایدن دموکرات هستند. شعار بایدن در خصوص بازگشت به برجام، این کشورها را نگران ساخته و تصور دارند با حضور بایدن دوران یکه تازی شان به سر خواهد رسید و ایران فعال منطقه خواهد شد. برای همین احتمال دست داشتن عربستان در ترور مهندس فخری زاده با هدف تنش آلود کردن فضا و از بین بردن هر گونه امکان مذاکره احتمالی ایران و آمریکا بر سر برجام، فرضیه ای قوی و جدی به نظر می رسد.

پاسخ ایران در مورد این رخداد تروریستی چه می تواند باشد؟ باید در نظر داشت که هدف دشمن از انجام این ترور ناجوانمردانه، تنش آلود کردن فضا و از بین بردن فضای مذاکره میان ایران و آمریکا در قالب برجام است. دشمنان ایران تلاش دارند ایران را تحریک به رفتارهای احساسی و هیجانی کنند تا از این طریق امکان ایجاد اجماع جهانی علیه کشورمان را فراهم کنند. به عبارتی فضا را به سمتی سوق دهند که ایران برای همین باید در انتقام جویی با محاسبه و استراتژیک عمل کرد و این را هم در نظر داشت که زمان برای گرفتن انتقام زیاد است و باید در زمان مناسب به این رفتار تروریستی پاسخ داد.

*س_برچسب‌ها_س*