چهارشنبه 4 مهر 1403

اسرائیل و لبنان محبوس در مارپیچ هولناک / پیامدهای استراتژی شکست خورده تل‌آویو

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
اسرائیل و لبنان محبوس در مارپیچ هولناک / پیامدهای استراتژی شکست خورده تل‌آویو

اقتصادنیوز: حملات اسرائیل به لبنان به شکلی بی‌سابقه افزایش یافته و همین گزاره موجب شده تا گمانه‌زنی‌ها درباره وقوعی جنگی تمام عیار برجسته‌تر شود.

به گزارش اقتصادنیوز، در عرض 24 ساعت پس از حمله 7 اکتبر حماس، حزب‌الله شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد. سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، توضیح داد که هدف از این کارزار تحت فشار قرار دادن منابع اسرائیل و وادار کردن نیروهای دفاعی این بازیگر (IDF)، سپس آماده‌سازی حماس در غزه برای جنگ در دو جبهه بود. یحیی سنوار، رهبر حماس نیز می‌خواست حزب‌الله، همراه با دیگر گروه‌های مقاومت در سراسر خاورمیانه، اسرائیل را در حلقه‌ای از آتش محاصره کند، بر سیستم دفاعی این بازیگر غلبه کرده و موجودیت آن را تهدید کند. با این حال، حزب الله رویکرد میانه‌ای را برگزید تا سطح تنش‌ها افزایش پیدا نکند. از آن زمان، حزب الله به طراحی حملات خود ادامه داده تا در یک قدمی جنگی تمام عیار بماند. این گروه سرزمین های اشغالی را تحت فشار قرار داده و حدود 8 هزار غیرنظامی را مجبور به تخلیه خانه‌های خود کرده است (چالش سیاسی برای اسرائیل). حزب‌الله همچنین ارتش اسرائیل را ناچار کرد تا بر دفاع هوایی خود در شمال متمرکز شود. با این همه محدوده جغرافیایی حملات محدود بود. انتخاب سایت‌های نظامی به جای مناطق غیرنظامی و خودداری از توسل به زرادخانه موشک‌های هدایت شونده نشانی از این محدودیت‌هاست.فارن افرز در این باره یادداشتی را منتشر کرده و اقتصاد نیوز آن را در دو بخش ترجمه کرده است که بخش نخست در ادامه آمده است.

اسرائیل و حزب الله محبوس در مارپیچی خطرناک

تا همین اواخر، رهبران اسرائیل حملات تلافی جویانه‌ای را انتخاب می‌کردند که در مقیاسی نبود تا جنگی تمام عیار را در شمال رقم بزند. با هر حمله حزب‌الله، اسرائیل با الگوی مورد نظر خود پاسخ می‌داد؛ گزاره‌ای که موجب شد ارتش اسرائیل به عمق لبنان حمله، تاکتیک‌های مرگ‌بار بیشتری را علیه اهداف حزب‌الله به کار گرفته و یک منطقه حائل غیرنظامی در جنوب لبنان ایجاد کند؛ رخدادی که زمینه ساز آوارگی ده‌ها هزار نفر شد. تبادل روزانه آتش می‌تواند به واسطه اشتباه محاسباتی زمینه‌ساز تصاعد بحران شود. اما برای ماه‌ها پس از 7 اکتبر، به نظر می‌رسید که هر دو طرف می‌توانند این ریسک را مدیریت کنند. اما اکنون، رقص خشونت آمیز تشدید تنش‌ها و حملات حساب شده ممکن است دیگر پایدار نباشد. این تغییر در اواخر ژوئیه آغاز شد، زمانی که به واسطه حمله‌ای موشکی 12 کودک دروزی در شهر مجدال شمس اسرائیل کشته شدند.‌(ادعایی) اسرائیل در پاسخ ادعایی به حزب‌الله، فواد شکر یکی از فرماندهان ارشد این گروه را ترور کرد. در ابتدا، به نظر می‌رسید که پویایی تغییر چندانی نکرده است: اسرائیل از سلاح‌های دقیق علیه این فرمانده حزب الله استفاده کرد تا خسارات جانبی را به حداقل برساند. با این همه اواخر اوت پس از اینکه اسرائیل در حمله‌ای پیشگیرانه پرتاب کننده‌های موشکی حزب الله که برای حمله به سایت‌های نظامی اسرائیل آماده بودند، هدف قرار داد، باز هم پاسخ حزب‌الله نشان دهنده خواست این بازیگر برای کنترل سطح تنش‌ها بود.

با این حال، در هفته‌های اخیر، حملات ارتش اسرائیل و ترورهای هدفمند با سرعت و مقیاسی رخ داده که نشان می دهد آستانه خطر بالاتر رفته و آمادگی برای ورود به مرحله جدیدی از درگیری با حزب‌الله در میان رهبران نظامی اسرائیل ایجاد شده است. عملیات های پشت سر هم در 17 و 18 سپتامبر که در آن پیجرها و واکی تاکی‌های حزب‌الله منفجر شدند، حداقل 30 کشته و هزاران زخمی به جای گذاشت که آماری بی‌سابقه است. اگرچه این عملیات برای محدود کردن تلفات غیرنظامیان طراحی شده بود، زیرا تنها عوامل ارشد حزب‌الله از دستگاه‌هایی استفاده می‌کردند که قادر به دریافت پیام‌ها بودند، ادغام این گروه در بافت جامعه لبنان به این معنی بود که بسیاری از انفجارها در مناطق غیرنظامی رخ داده است. در 20 سپتامبر، اسرائیل گروهی از نیروهای نخبه حزب‌الله را که در یک ساختمان مسکونی در حومه بیروت گرد هم آمده بودند، هدف قرار داد. این بار حدود 30 غیرنظامی کشته شدند. به نظر می‌رسد دو بازیگر در یک مارپیچ نظامی محبوس شده‌اند،. ساختارهای مشوق در اسرائیل و لبنان باید هر دو گروه از رهبران را به تنش زدایی و انرژی بخشیدن به ترتیبات دیپلماتیک برای بازگرداندن آرامش در مرزها وادار کنند. تجربه جنگ سال 2006 بین اسرائیل و حزب الله و این واقعیت که جنگ امروز از نظر تلفات جانی، خسارت‌های جانبی و ترکش‌های منطقه‌ای - به طور تصاعدی ویرانگرتر خواهد بود - دلایل قانع کننده‌تری برای عقب نشینی دو طرف ارائه می‌دهد. همچنین به همین دلیل است که مذاکره‌کنندگان آمریکایی، از جمله آموس هوخشتاین، فرستاده کاخ سفید، توانسته با مقام‌های ارشد اسرائیل و لبنان رایزنی داشته باشد، زیرا آنها برای مذاکره در مورد پارامترهای دیپلماتیک برای پایان دادن به خصومت‌ها در تلاش هستند.

حزب الله و گزینه های پیش رو

سیدحسن نصرالله حملات این بازیگر به اسرائیل را به جنگ در غزه منوط کرده است. او ماه‌هاست بر این مقوله تاکید دارد که تنش‌زدایی نمی‌تواند بدون برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس محقق شود. این موضع گیری عملاً اسرائیل و لبنان را در شرایط پیچیده‌ای قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد سیدحسن نصرالله می‌داند که حمله هوایی یا زمینی اسرائیل در سال 2024 برای لبنان ویران‌کننده‌تر خواهد بود و منجر به تلفات سنگین غیرنظامیان و خسارات جانبی می‌شود. کمپین اسرائیلی که قصد دارد بازدارندگی و زرادخانه نظامی حزب الله را از میان ببرد، طبیعتا به حملات نظامی به جنوب لبنان محدود نخواهد شد. از همین رو تصور می‌شود اسرائیل به زرادخانه موشک‌های دوربرد حزب الله حمله خواهد کرد که بیشتر آن در مناطق پرجمعیت از جمله بیروت و دره بقاع واقع شده است، حتی اگر این حملات آمار تلفات غیرنظامیان را افزایش دهد.

علاوه بر این، حزب‌الله در 11 ماه گذشته از منظر عملیاتی هزینه پرداخته است، حال این سوال مطرح می‌شود که این گروه چه زمانی و چگونه می‌خواهد پاسخ دهد. طبیعتا تلفات در یک درگیری تمام عیار افزایش خواهد یافت. در ماه آوریل، ارتش اسرائیل مدعی شد که شش فرمانده حزب الله را ترور کرده است. 20 سپتامبر، اسرائیل ابراهیم عقیل، فرمانده عملیاتی حزب الله و ده‌ها تن از فرماندهان نیروهای نخبه رضوان حزب‌الله را ترور کرد. حملات هوایی ارتش اسرائیل همچنین پایگاه‌های نظامی حزب‌الله، زیرساخت‌های فرماندهی و کنترل، باند فرودگاه‌ها و انبارهای تسلیحاتی در جنوب لبنان را هدف قرار دادند. هیچ سازمان نظامی نمی‌تواند این سطح از خسارات را بدون تجربه تأثیر قابل توجهی بر روحیه و اثربخشی عملیاتی تحمل کند. از همین رو گفته می شود مخالفت این جنبش با عقب نشینی و جدا کردن سرنوشت این نهاد از مقوله برقراری آتش بس در غزه، حزب الله را از منظر عملیاتی در وضعیت دشواری قرار خواهد داد.

استراتژی شکست خورده تل آویو

اسرائیل در باب جنگ تمام عیار با حزب الله استدلال‌هایی را مطرح کرده است. پس از نزدیک به یک سال نبرد در غزه، ارتش اسرائیل خسته شده، ذخایر مهمات این بازیگر رو به اتمام است، حمایت عمومی از رهبران اسرائیل تضعیف شده، اقتصاد اسرائیل در شرایط بدی قرار دارد و جایگاه بین‌المللی و منطقه‌ای این بازیگر به طور قابل توجهی از بین رفته است. برنامه‌ریزان نظامی ارتش اسرائیل به خوبی می‌دانند که توانایی‌های جنگی پیشرفته‌تر حزب‌الله و زرادخانه تسلیحات پیشرفته‌تر، کارزار غزه را شبیه بازی کودکانه می‌کند. زرادخانه موشکی و پهپادی حزب‌الله توانایی‌های دفاعی اسرائیل را تحت فشار قرار می‌دهد. در بازی جنگی دانشگاه رایشمن، پیش از حمله حماس در 7 اکتبر پیش‌بینی شد که حزب‌الله می‌تواند روزانه 2 هزار 500 تا سه هزار حمله موشکی به اسرائیل انجام دهد. برخی برآوردها از زرادخانه موشکی و پهپادی نشان می‌دهد که این گروه بیش از 150 هزار نیرو دارد - و مجهز به مهمات هدایت شونده دقیق است که می تواند سایت های استراتژیک در داخل اسرائیل را تهدید کند.- ذخایر گنبد آهنین و رهگیرهای موشک دیوید اسلینگ اسرائیل ظرف چند روز تمام خواهد شد. بازی جنگ رایشمن همچنین رگبار مهمات هدایت‌شونده و پرسه‌زن را پیش‌بینی می‌کرد که زیرساخت‌های حیاتی و مراکز غیرنظامی اسرائیل را هدف قرار می‌داد. فرض بر این بود که کمک نظامی ایالات متحده به اندازه کافی یا به موقع برای پشتیبانی از پدافند هوایی تیره‌آمیز اسرائیل کافی نخواهد بود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
اسرائیل و لبنان محبوس در مارپیچ هولناک / پیامدهای استراتژی شکست خورده تل‌آویو 2
اسرائیل و لبنان محبوس در مارپیچ هولناک / پیامدهای استراتژی شکست خورده تل‌آویو 3
اسرائیل و لبنان محبوس در مارپیچ هولناک / پیامدهای استراتژی شکست خورده تل‌آویو 4