دوشنبه 28 خرداد 1403

اسکله 5000 تنی قشم تا اواخر پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
اسکله 5000 تنی قشم تا اواخر پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، رضا آقاپور مجری طرح احداث اسکله 500 تنی قشم ضمن معرفی این طرح، درباره دلایل و انگیزه‌های اجرای آن گفت: تقاضای روزافزون سوخت در جزیره قشم که ناشی از افزایش جمعیت و گسترش گردشگری و صنایع این جزیره است، تردد کشتی‌ها و واحد‌های شناور سوخت‌رسان را به این جزیره به نحو چشمگیری افزایش داده است. از این رو انجام عملیات پهلوگیری شناور‌ها و تخلیه سوخت با چالش‌هایی...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، رضا آقاپور مجری طرح احداث اسکله 500 تنی قشم ضمن معرفی این طرح، درباره دلایل و انگیزه‌های اجرای آن گفت: تقاضای روزافزون سوخت در جزیره قشم که ناشی از افزایش جمعیت و گسترش گردشگری و صنایع این جزیره است، تردد کشتی‌ها و واحد‌های شناور سوخت‌رسان را به این جزیره به نحو چشمگیری افزایش داده است. از این رو انجام عملیات پهلوگیری شناور‌ها و تخلیه سوخت با چالش‌هایی مواجه است؛ لذا به منظور تسهیل در امر سوخت‌رسانی و رفع چالش‌های موجود، طرح احداث اسکله 5000 تنی قشم تعریف و به اجرا در آمده است.

وی افزود: نوع قرارداد EPC است و سرمایه پیش‌بینی شده اولیه، معادل 417 میلیارد تومان بوده است، اما به دلیل نوسانات ارزی، این رقم در حال اصلاح است.

مجری طرح احداث اسکله قشم درباره اهداف و آثار این طرح گفت: کاربرد اصلی این اسکله که بین دو اسکله هامون و فجر واقع شده است، پهلوگیری کشتی‌های سوخت‌رسان و تخلیه فرآورده‌های بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما برای پاسخ به نیاز منطقه است.

وی افزود: از آنجا که این اسکله حدود 150 متر در دریا پیشروی می‌کند و به تبع آن، آبخور شناور‌ها به عمق 8 متر می‌رسد؛ بنابر این پهلوگیری کشتی‌های 5000 تنی را امکان‌پذیر می‌کند. در نتیجه ظرفیت تخلیه سوخت افزایش یافته و از تعداد کشتی‌های پهلوگیر کاسته می‌شود.

آقاپور درباره ویژگی‌های فنی این طرح اظهار داشت: نصب تجهیزات پیشرفته مهار کشتی‌ها و ابزار دقیق و سیستم اطفای حریق و کوئیک‌ریلیز اتوماتیک از ویژگی‌های مهم این طرح است. استفاده از لودینگ‌آرم‌هایی که در این اسکله نصب می‌شود، خطرات ناشی از نشت مواد نفتی هنگام تخلیه سوخت از لوله‌های فلکسی را منتفی می‌کند. در سیستم اطفای حریق اسکله نیز از پمپ‌های ورتیکال برای پمپاژ آب دریا جهت اطفای حریق احتمالی استفاده می‌شود.

وی همچنین افزود: نوسازی و رفع ریسک‌های ناشی از فرسودگی اسکله موجود، افزایش ظرفیت پهلودهی کشتی‌ها تا 5000 تن، احداث 150 متر راه دسترسی در دریا، احداث ساختمان آتش‌نشانی و اتاق کنترل، تغییر سیستم اطفای حریق از حالت دستی به سیستم اتوماتیک با آب و فوم، لوله‌کشی کربن‌استیل و پلی‌اتیلن و نصب تجهیزات مورد نیاز مکانیک، برق، ابزار دقیق، حفاظت کاتدی و ایمنی از دیگر ویژگی‌ها و مشخصات عملیاتی این طرح است.

در ادامه آقاپور به بعضی از شاخص‌های اجرایی طرح نیز اشاره کرد و گفت: در پروژه‌های دریایی، آزمایش‌های ژئوتکنیک اهمیت فراوانی دارد. با توجه به تجربه پروژه بندر ماهشهر، با وجود دقتی که در آزمایش‌های ژئوتکنیک و مطالعات روان‌گرایی خاک در این طرح به کار رفت، معهذا مجددا این آزمایش‌ها صحت‌سنجی شد و نتایج حاصل شده، تاثیرات زیادی در طراحی‌ها به‌وجود آورد.

یکی از دلایلی که باعث حذف مخازن آب سیستم اطفای حریق در طراحی اولیه شد، همین نتایج بود که نشان می‌داد باید هزینه‌ای به‌مراتب بیشتر از ساخت مخازن صرف شمع کوبی زیر آن‌ها می‌شد که مقرون به‌صرفه نبود.

مجری این طرح در ادامه درباره وضعیت این طرح توضیح داد: عملیات اجرایی این طرح تا کنون بیش از 52 درصد پیشرفت داشته است، اما به دلیل اینکه ادامه عملیات، مستلزم توقف تخلیه سوخت در بخشی که ناحیه مشترک میان این اسکله و منطقه تخلیه کنونی بود، برای تداوم سوخت‌رسانی و جلوگیری از توقف ناخواسته تخلیه توسط شرکت ملی پخش، احداث یک اسکله موقت 2000 تنی در دستور کار قرار گرفت که تا زمان اتمام طرح و بهره‌برداری از اسکله اصلی، تخلیه سوخت از طریق آن اسکله انجام شود.

وی در تکمیل توضیحات خود افزود: هم اکنون کوبش شمع‌های اسکله موقت آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که تا آخر خردادماه اسکله موقت آماده تحویل شود و عملیات در منطقه فصل مشترک ادامه یابد. بنا به پیش‌بینی‌های ما، اسکله اصلی 5000 تنی نیز تا اواخر پاییز سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به تجربه‌ای که در پروژه احداث اسکله بندر ماهشهر حاصل شد، توانمندی تولید لودینگ‌آرم‌ها نیز در داخل به دست آمد. بنابر این در این طرح، با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی، صد در صد کالا‌ها و تجهیزات مورد نیاز طرح اسکله 5000 تنی قشم، در داخل کشور تامین می‌شود.