شنبه 29 اردیبهشت 1403

اطلس صنایع دستی خراسان جنوبی تهیه می‌شود / ضرورت تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی به صنعتگران

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
اطلس صنایع دستی خراسان جنوبی تهیه می‌شود / ضرورت تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی به صنعتگران

شاه وردی با بیان اینکه اطلس صنایع دستی خراسان جنوبی تهیه می شود، گفت: از روند کند صندوق کارآفرینی امید در پرداخت تسهیلات به صنعتگران گلایه مند هستیم و باید این پرداخت‌ها تسریع یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، هادی شاه‌وردی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته صنایع دستی اظهار کرد: از حدود 300 رشته صنایع دستی کشور، حدود 85 رشته در نقاط مختلف خراسان جنوبی فعال است که 10 رشته احیا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: رودوزی های سنتی، بافت های گلیم، بافت های داری مثل گلیم، گپه، تابلو فرش، قالی، تراش سنگ های قیمتی، کارهای چرم، خراطی، ترکه بافی، پلاس فای و جاجیم بافی و... از رشته های بومی منطقه است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بازار فروش صنایع دستی استان فراهم نیست و نتوانسته ایم بازار ثابتی ایجاد کنیم که اکنون در معاونت صنایع دستی حوزه بازاریابی را فعال‌تر از گذشته کرده ایم تا بتوانیم دغدغه صنعتگران برای فروش محصولاتشان را رفع کنیم، گفت: در سال گذشته سه میلیارد و 215 میلیون تومان اعتبارات مصوب بخش صنایع دستی اداره کل بوده است که حدود 2 میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

شاه وردی با بیان اینکه 258 میلیون تومان از این اعتبار به بحث آموزش اختصاص یافته که نیاز است با کمک فرمانداران این اعتبار را توسعه دهیم، ادامه داد: همچنین در بحث احداث بازارچه ها و مراکز صنایع دستی یک میلیارد و 500 میلیون تومان و برای تجهیز مراکز و تهیه اقلام مورد نیاز صنعتگران نیز 200 میلیون تومان هزینه شده است.

اجرای 22 برنامه در هفته صنایع دستی

وی با اشاره به اینکه اجرای 22 عنوان برنامه مختلف برای هفته صنایع دستی در خراسان جنوبی پیش بینی شده است، افزود: رونمایی از سایت اداره کل، برگزاری اولین رویداد آموزشی تخصصی در حوزه صنایع دستی، افتتاح کارگاه نساجی و دوخت لباس و کارگاه سرامیک در بیرجند، برپایی نمایشگاه توانمندی های صنایع دستی در فردوس، آیین رونمایی از ثبت ملی میراث ناملموس تنورسازی در فردوس، برپایی نمایشگاه عرضه و فروش صنایع دستی در قاین، افتتاح مجتمع رنگ‌ریزی در قهستان، افتتاح کارگاه تولید سفال و زیورآلات در نهبندان، برگزاری اولین نمایشگاه صنایع دستی شهرستان های شرق استان به میزبانی سربیشه، مراسم کلنگ زنی احداث مرکز آموزش صنایع دستی زیرکوه و طبس، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای صنایع دستی سرایان، افتتاح کارگاه سنتی خراطی، افتتاح کارگاه آموزشیی قلم زنی و پته دوزی در طبس، تجلیل از صنعتگران عضو خانواده شهدا و راه اندازی خانه صنایع دستی خوسف از جمله این برنامه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در ادامه گریزی به اقدامات سال گذشته در حوزه صنایع دستی استان زد و تشریح کرد: صدور 517 مجوز صنایع دستی، آموزش به 700 نفر در رسته های بومی و مزیت دار، فروش 2 میلیارد تومان صنایع دستی در فروشگاه ها و نمایشگاه ها، صادرات چمدانی صنایع دستی به میزان 267 هزار دلار، شرکت صنعتگران استان در 18 نمایشگاه، برپایی 102 بازارچه فصلی صنایع دستی در قالب 570 غرفه از جمله این اقدامات است.

9 اثر صنایع دستی خراسان جنوبی نشان ملی دریافت کردند

شاه وردی با بیان اینکه در سال جاری 9 اثر صنایع دستی خراسان جنوبی نشان ملی دریافت کردند، ادامه داد: در حال تلاش هستیم در برنامه سه ساله این نشان های ملی برای صنایع دستی استان را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: تاکنون 21 میلیارد تومان طرح در حوزه صنایع دستی از محل بند الف تبصره 18 قانون بودجه 1400 به صندوق کارآفرینی امید برای دریافت تسهیلات معرفی شدند اما چهار میلیارد و 150 میلیون تومان معادل 19.5 درصد تهسیلات معرفی شد پرداخت کردند که از این میزان پرداخت به جهت فرصت کم باقی مانده تا پایان سال مالی (تیرماه) گلایه مند هستیم و باید پرداخت ها تسریع یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در بحث بازارچه های صنایع دستی استان زحمات فراوان کشیده شده اما نتوانسته ایم آنگونه که باید معرفی کنیم، گفت: باید بازارچه های دائم صنایع دستی استان را تقویت و معرفی کنیم. از بازارچه دائمی صنایع دستی باغ اکبریه رضایت نداریم و قرار است بازنگری شود.

شاه وردی با اشاره به اینکه خانه های تاریخی با اولویت به حوزه صنایع دستی واگذار می شود، بیان کرد: اگر مکانی در بوستان کاجستان، میدان ابوذر و پارک توحید در اختیار اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان قرار دهند بازارچه صنایع دستی در قالب شب بازار یا ثابت با سازه سبک دایر خواهد شد.

بهره مندی 350 صنعتگر استان از بیمه تامین اجتماعی

وی از بهره مندی 350 صنعتگر صنایع دستی این استان از بیمه تامین اجتماعی و سه هزار و 300 نفر از صندوق بیمه روستاییان و عشایر خبر داد و تصریح کرد: در بحث بیمه شاغلان حوزه صنایع دستی چالش های زیادی به لحاظ تأمین اعتبار از ناحیه وزارتخانه وجود دارد و در سال گذشته سهمیه استان چهار نفر برای معرفی به بیمه بود!

شاه وردی با تأکید بر اینکه باید برندسازی در حوزه صنایع دستی استان خراسان جنوبی ایجاد کنیم و پس از آن برای ثبت جهانی اقدام شود، افزود: هر شهرستانی باید در یک حوزه صنایع دستی فعال شوند و به سمت تخصصی کردن شهرستان ها در این حوزه حرکت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به هدف‌گذاری سه ساله برای ارتقای حوزه صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: تهیه اطلس صنایع دستی استان، راه اندای 2 خانه خلاق صنایع دستی، تولید محتوا برای معرفی صنایع دستی استان، احیا سه رشته صنایع دستی، افزایش 2 برابری تسهیلات اشتغال، افزایش شهرها و روستاهای ملی، برگزاری 300 دوره آموزشی عمومی کوتاه مدت، صدور مجوز 10 مجتمع کارگاهی صنایع دستی، افزایش نشان های ملی مرغوبیت به 20 مورد، برگزاری 50 بازارچه موقت در شهرستان ها و اخذ گواهی و مهر اصالت از یونسکو برای 2 نشان صنایع دستی استان در دستور کار است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران برای مکان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، افزود: در حال پیگیری برای انتقال این مجموعه به محل فرمانداری در ارگ کلاه فرنگی بیرجند هستیم اما اگر پیگیری‌ها و اقدامات به خاطر عدم اعتبار محقق نشود علی رغم میل باطنی خود مجبور به انتقال اداره کل به باغ رحیم آباد خواهیم بود.

شاه وردی در پایان گفت: در حال حاضر باغ رحیم آباد برای بازدید عموم مردم بازگشایی شده و ارگ این مجموعه نیز در حال مرمت است که اگر تکمیل شود در هفته صنایع دستی بازگشایی خواهد شد.

انتهای پیام /