جمعه 10 فروردین 1403

اظهارات رئیس و نمایندگان مجلس پیرامون حواشی طرح صیانت از فضای مجازی

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

با افزایش انتقادات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل موافقت با نحوه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، تعدادی از وکلای ملت همسو با این نظریات مخالفت خود را با این موضوع اعلام داشته و حتی خط قرمز را «منافع ملت» دانستند!

با افزایش انتقادات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل موافقت با نحوه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌اجتماعی، تعدادی از وکلای ملت همسو با این نظرات مخالفت خود را با این موضوع اعلام داشته و حتی خط قرمز را «منافع ملت» دانستند!

به گزارش تابناک، از روز گذشته و با تصویب مجلس جهت بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌اجتماعی به صورت اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی انتقادات بی شماری نسبت به نمایندگان مجلس مطرح شده است؛ هجمه ها علیه پارلمان به حدی است که قالیباف از سوریه با انتشار مطلبی سعی در شفاف سازی و ارائه توضیحاتی داشت.

عمده نگرانی ها را می توان به دو بخش تقسیم کرد، یکی نحوه بررسی این طرح در یک کمیسیون مشترک و نه صحن علنی و به دنبال آن نبود شفافیت و‌دیگری احتمال مسدود شدن اپلیکیشن های پرکاربرد همچون اینستاگرام و واتساپ که موجودیت بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی وابسته به آن هاست.

بررسی نشدن این طرح در صحن علنی ناظر به اصل 85 قانون اساسی است که نمایندگان مجلس به این موضوع رای موافق دادند؛ در واقع مجلس به یک کمیسیون مشترک مجوز بررسی مواد این طرح را داد که تصمیم گیری آن به عنوان مصوبه کل مجلس تلقی می شود منتها باید برای تعیین مهلت آزمایشی از مجلس مجوز دیگری گرفته شود. بعد از آن کل مصوبات کمیسیون مشترک جهت اعلام نظر به شورای نگهبان ارجاع می شود.

در واکنش به این نگرانی ها، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت که «مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس‌اپ، برنامه مجلس نیست و آنگونه که برخی مطرح می کنند در طرح مذکور وجود ندارد؛ در عین حال بنظر می رسد ابهامات و اشکالاتی در این زمینه وجود داشته باشد که ضروری است حین بررسی طرح، این موضوع بررسی و اصلاح شود.»

او اضافه کرد که «تصمیم گیری درباره این پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام و واتس‌اپ که ده‌ها میلیون نفر از آنها استفاده می‌کنند و هزاران کسب و کار در آنها جریان دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و پیچیدگی‌های فراوانی دارد و باید در خصوص آنها متغیرهای زیادی را مدنظر قرار داد؛ لذا طرح باید بگونه‌ای اصلاح شود که تصمیم‌گیری نهایی درباره این پلتفرم‌ها مبتنی بر منطقی عقلانی بصورت مستقیم توسط شورای عالی فضای مجازی صورت گیرد.» قالیباف در واکنش به طرح شبهاتی درباره نحوه بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک نیز گفت که «بعد از کسب نظر هیئت رئیسه مجلس، این طرح در کمیسیونی مخصوص با حضور نمایندگان منتخب از کمیسیون‌های مجلس بررسی و تصویب خواهد شد و نمایندگان دولت جدید نیز در جلسات آن حضور خواهند داشت. بدلیل اهمیت این مسأله برای آحاد مردم و ضرورت ابراز نظر کارشناسی، مذاکرات این کمیسیون به صورت علنی و شفاف خواهد بود.»

لزوم علنی بودن مذاکرات کمیسیون ویژه، موضوعی بود که مرتضی آقاتهرانی رییس کمیسیون فرهنگی نیز به آن اشاره داشت و گفت: «با توجه به ابراز نگرانی‌ها پیرامون اینکه اصل هشتاد و پنجی شدن "طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی" مانع از اطلاع افکار عمومی از جزئیات تصویب کمیسیون ویژه می‌گردد، به رئیس مجلس پیشنهاد می‌کنم جلسات این کمیسیون را همچون کمیسیون ویژه برجام مجوز پخش زنده بدهند.»

البته در طرف دیگر ماجرا، نمایندگانی هستند که در صفحات توییتر خود مخالفتشان را با این طرح اعلام کرده و دم از حفظ حقوق ملت می زنند؛ ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره گفت که باتوجه به مصوبه جدید مجلس ضمن حضور در کمیسیون مشترک ازمنافع کاربران، کسب و کارهای اینترنتی و مردم دفاع خواهم کرد. به هیچ وجه کوتاه نمیاییم و با احدی هم تعارف نداریم؛ خط قرمز فقط منافع ملت است.

حسین حسین زاده نماینده لارستان هم با اعلام مخالفتش با نحوه بررسی این طرح نوشت: «تمام ابعاد زندگی مردم به فضای مجازی گره خورده است و مدیریت این فضا و مقابله با ولنگاری به معنای مسدودسازی نیست. مخالف اجرای اصل 85 برای طرح ساماندهی فضای مجازی بودم و باید دولت جدید لایحه‌ای ارائه کند.»

احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز مخالفتش را با کلیت این طرح بیان کرد و گفت: «درآمد هزاران نفر از فضای مجازی است و با اعمال محدودیت در آن‌، نه‌تنها مشاغل آسیب می‌بینند بلکه شفافیت و مطالبه‌گری نیز قربانی می‌شود؛ اگر فضای مجازی نبود بسیاری از مفاسد و رانت‌ها کشف نمی‌شد. شما بگویید اگر فضای مجازی نبود داماد روحانی که به سمت معاونت وزارت صمت رسیده بود با فشار افکار عمومی عزل می‌شد؟ اگر یک کودک را برق بگیرد باید در خاموشی زندگی کنیم؟ ما منکر آسیب‌های فضای مجازی نیستیم اما قرار نیست به‌خاطر معایب آن صورت مسئله را پاک کنیم...»

مسعود پزشکیان نیز در صف مخالفان این طرح قرار گرفت و گفت: «همانطور که در اوایل مطرح شدن طرح موسوم به صیانت از فضای مجازی هم مطرح کردم، مخالف این طرح هستم و معتقدم این طرح مجلس در جامعه با اقبال مواجه نخواهد شد. این طرح نه تنها در دستیابی به اهداف خود موفق نخواهد شد، بلکه به بیشتر شدن شکاف بین مردم و حاکمیت منتهی خواهد شد.»

روح الله حضرت پور نماینده ارومیه نیز با بیان اینکه به این طرح رای مخالف داده است، نوشت: «مجلس در وانفسای مشکلات بی‌شمار کشور طرحی مغایر با حقوق ملت را تایید کرد که وزارت ارتباطات رسما اعلام کرده است زیرساخت‌های اجرایی آن در کشور وجود ندارد و میلیون‌ها کسب و کار اینترنتی را با بحران رو‌به‌رو میکند. هیچ کس اجازه ندارد فعالیت‌های ارتباطی مردم را محدود و ایرانی‌ها را در عرصه بین‌الملل منزوی کند. این تصمیم‌های چشم بسته مغایر با اراده مردم است.»

محمد مولوی نماینده کهگیلویه هم گفت که «اولویت مجلس و هیئت رئیسه آن باید اقتصاد کشور، اشتغال و معیشت مردم باشد. مجلس و دولت فضای واقعی را فدای فضای مجازی نکنند.»

علیرضا زاکانی رییس مرکز پژوهش های مجلس هم با انتشار این توییت سعی در شفاف سازی و آرام سازی فضا را داشت؛ او گفت: «مدیریت فضای مجازی درهمه جهان خصوصا ایران حیاتی است وتعارضی بابهره‌مندی ازمواهب آن ندارد. فیلترینگ بی‌راهه ایست که حکایت از بی اطلاعی از فضای سایبر دارد. مصوبه مجلس طبق اصل85، آغاز بررسی های عمیقتر کارشناسی و گفت و گو با فعالان این عرصه در تضمین حقوق کاربران است. اقناع افکار عمومی ضروریست.»

با توجه به اینکه تصویب نحوه بررسی این طرح، نگرانی های زیادی را در جامعه ایجاد کرده، انتظار می رود که نمایندگان مجلس موضوعی را به تصویب نرسانند که بیشتر از قبل زندگی مردم را در مضیقه قرار دهد.