دوشنبه 16 مهر 1403

اعتیاد؛ عامل بزرگ جرایم خرد و خشونت‌های خانگی / اشتغال؛ بهترین راهی که از جرم و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
اعتیاد؛ عامل بزرگ جرایم خرد و خشونت‌های خانگی / اشتغال؛ بهترین راهی که از جرم و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند

طبق گفته مسئولان امر اعتیاد؛ عامل بزرگ جرایم خرد و خشونت های خانگی است که اشتغال می تواند بهترین راه پیشگیری از آن و دیگر آسیب های اجتماعی باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ مواد مخدر و اعتیاد به آن یکی از مضعلات جدی جامعه امروزی است که زمینه بسیاری از جرایم خرد و پایین دستی، سرقت ها، خشونت های خانگی و حتی جنایات همچون قتل و آدم ربایی را رقم می زند. قصه ای پر غصه که با توسعه اشتغال و آموزش مهارت های لازم به جامعه به ویژه قشر آسیب پذیر به آن پایان داد و از بسیاری از جرایم خرد و کلان جلوگیری کرد.

ناامن‌سازی محیط‌های تولید و توزیع مواد مخدر در مراکز جمعیتی غلامرضا باغ شیرین، رئیس دبیرخانه شورای پیشگیری از وقوع جرم سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: با هدف اتخاذ تدابیر مؤثر و عملیاتی با رویکرد مقابله با اماکن خرید و فروش مواد مخدر و پاتوق‌های سوءم صرف، با همکاری دادستان‌های عمومی و انقلاب شهرستان‌ها و پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی سیستان‌وبلوچستان، تجمیع بانک اطلاعاتی محلات آلوده در دستور کار قرار گرفت. وی اضافه کرد: از ابتدای امسال 120 مکان آلوده در مراکز جمعیتی استان شناسایی شده و آمار فعلی محلات نابسامان در حوزه مواد مخدر با تجمیع اقدامات مرتبط با سال های گذشته به 270 محله رسیده است. به گفته باغ شیرین طی 9 ماهه نخست امسال بیش از 21 هزار و 300 کیلوگرم انواع مواد مخدر در عملیات های محله محور کشف و ضبط و 18 باب منزل و واحد صنفی به واسطه عرضه مواد مخدر یا دایر کردن پاتوق‌های مصرف حسب دستورات قضایی پلمپ شده است. وی با اشاره به ابعاد تأثیرگذاری اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر در شکل‌گیری جرایم پایین دستی گفت: بیش از 70 درصد جرایم و آسیب‌های اجتماعی در استان همچون سرقت‌های خرد، طلاق و خشونت‌های خانگی و برخی معضلات حائز اهمیت همچون قتل، گروگان‌گیری و آدم‌ربایی در نتیجه مسائل و معضلات ناشی از مواد مخدر بروز می‌کند. این مقام مسئول اضافه کرد: ضرورت دارد تا با هدف اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، حذف اقتصاد جرم مواد مخدر، کاهش فضای گمنامی برای قاچاقچیان مواد مخدر، توسعه ی راهبردهای پیشگیری موقعیت مدار و وضعی با استفاده از ظرفیت‌های علمی و مشارکت‌های مردمی به‌جد مدنظر قرار گیرد. انهدام 52 باند مواد مخدر در سیستان و بلوچستان وی اظهار کرد: در نه ماهه نخست امسال 52 باند مواد مخدر منهدم شده و برخی از فرآیندهای امنیتی همچون مقابله با سرباندها و امحای شبکه‌های فعال در حوزه قاچاق و ترانزیت مواد مخدر در قالب مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم استان به دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی ابلاغ و عملیاتی شده است. باغ شیرین ادامه داد: در مقطع حاضر اشراف مناسبی در خصوص محلات آلوده و مراکز جمعیتی در شرف آلودگی حاصل شده و مقرر است تا با همکاری گشت‌های رضویون و تلفیقی فرآیندهای مرتبط با حذف و امحای مراکز دپوی مواد مخدر در دستور کار قرار گیرد. سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با تاکید بر سیاست‌های مرتبط با توانمندسازی اقتصادی خانوارهای ساکن در بافت‌های ناکارآمد شهری استان، خواستار توسعه اشتغال و ارتقای سیاست‌های مبتنی بر آموزش مهارت‌های حرفه‌ای در این محلات شد. وی افزود: ضرورت دارد تا اشتغال جایگزین با رویکرد مشروع و در نظرگیری چارچوب‌های قانونی توسط نهادهای متولی همچون آموزش فنی و حرفه‌ای، بهزیستی، کمیته امداد حضرت امام، صندوق کارآفرینی امید، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین مجمع خیرین استان بیش از پیش عملیاتی و محقق شود. باغ شیرین با اشاره به ظرفیت‌های راه‌اندازی شده در قوه قضاییه گفت: با ایجاد سامانه سجام، راه‌اندازی مجمع نهادهای مردمی، فعال شدن ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی و تاکید بر اتخاذ راهبردهای مبتنی بر سیاست‌های جنایی مشارکتی می‌توان علاوه‌بر راهبردهای سلبی و تنبیهی در حوزه ی جرایم مرتبط با مواد مخدر، رویه‌های ایجابی، اصلاحی و ترمیمی را نیز در محلات ناکارآمد ارتقا داده و عمق بخشید. انتهای پیام /