یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

افزایش سقف وام مسکن روستایی / وزیر وعده داد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
افزایش سقف وام مسکن روستایی / وزیر وعده داد

وزیر راه و شهرسازی در خصوص ورود چینی ها برای کمک به ساخت و ساز در کشور بیان کرد: در سال آینده، برنامه افزایش سقف تسهیلات به دنبال پیگیری خواهد شد

مهرداد بذرپاش گفت: حضور چینی‌ها در صنعت ساخت مسکن کشور را تحسین می‌کنیم و از مدل‌های پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای همکاری در حوزه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری به منظور تسریع در فرآیند ساخت مسکن استقبال می‌کنیم.

وی افزود: سازندگان ایرانی توانایی بالایی دارند و می توان از ظرفیت بالقوه آنها با بهره‌گیری از فناوری‌های خاص حداکثر استفاده را کرد.

وی همچنین با اشاره به افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن و مسکن روستایی در سال جاری، تصریح کرد: سال آینده نیز پیگیر افزایش سقف تسهیلات مسکن خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مولفه‌های تاثیرگذار در کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن، گفت: چنانچه اصرار بر عرضه مصالح از طریق بورس است، بایستی این مصالح با قیمت پایه در اختیار پروژه‌های نهضت ملی مسکن قرار گیرد.

بذرپاش ادامه داد: این اقدام باعث کاهش قیمت تمام شده ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن می شود.

چالش های بازار مسکن ایران

کامبیز یوسفی، پژوهشگر صنعت ساختمان عنوان کرد: ساخت مسکن در کشور به ضعفی رنج می‌برد و به نظر می‌رسد کشور در زمینه ساخت و ساز دچار خیانت شده است. این موضوع به دلیل استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت پایین در ایران است که عمر مفید ساختمان‌ها در طول 50 سال گذشته به زیر 30 سال کاهش یافته است.

پژوهشگر صنعت ساختمان در ادامه تاکید کرد: دوره کرونا، تغییر اقلیم و جنگ متخصصان این صنعت را بر آن داشت تا در زمینه ساختار معماری و همچنین مواد و مصالح ساختمانی به فکر تولید مصالح به روز و با کیفیت باشند. طول عمر بیشتر ساختمان‌ها و ابنیه، افزایش کیفی مصالح ساختمانی، سبک‌سازی آنها و در عین مقاومت بیشتر، برخورداری از ویژگی‌هایی همچون ضد آتش بودن، عدم نفوذ صدا، ضد آب بودن، 100 درصد نسوز بودن و غیره، در پروژه‌های آینده‌پژوهی صنعت ساختمان مطرح شده است.

یوسفی خاطرنشان‌کرد: چینی‌ها و آمریکایی‌ها پیشتاز تولید این محصولات در جهان هستند، اما ایرانی‌ها نیز از غافله عقب نماندند و در این راستا با موفقیت در دستیابی به فرمول تولید مصالح یاد شده، احداث کارخانجاتی به‌منظور تولید محصولات و مصالح جدید ساختمانی در دستور کار است. چین و آمریکا پیشتاز تولید این مصالح ساختمانی در دنیا در دوران کرونا بودند و در همان دوران در ایران استارت تولید این محصولات نیز زده شد و الان کارخانه در حال ساخت در عمان است اما تمام مواد معدنی و تأمین آن از خاک ایران و معادن ایران است.

وی گفت: تولید ورق‌های نسوز (اکسید منیزیم) توسط دو کشور چین و آمریکا انجام می‌شود و فرمول شیمیایی که برای این ورق‌ها طراحی شده است این است که مختص ایران است و فراتر از فرمول‌های چین و آمریکا بوده و از آنها پیشی گرفته است. به این جهت که علاقمند بودیم که این مصالح ساختمانی در خاورمیانه مصرف شود و با آب و هوای خاورمیانه همسو شود. بازار مصرف بزرگ خود را منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) قرار دادیم که شامل کشورهایی که در کنار دریا قرار دارند و یا کشورهایی که کویری هستند و یا در ارتفاع قرار دارند.

این مسؤول ادامه داد: مصالح ساختمانی ضد حریق در داخل در واقع دیرسوز هستند و در دمای 60 تا 700 درجه ذوب می‌شوند، در کشور مصالح ساختمانی که بالای 300 درجه در برابر آتش مقاومت کنند، ضد حریق محسوب می‌شود.

این پژوهشگر صنعت ساختمان در خصوص موانع پیش‌روی تولیدکنندگان، گفت: موانع بر سر راه هر تولید کننده‌ای است. ما در امارات جواز کارخانه را 6 روزه و بعد از حل مساله محیط زیست دریافت کردم اما الان 6 ماه است به دنبال مجوز هستیم و هنوز نتوانستیم این مجوز را دریافت کنیم. به هر حال با توجه به این موانع اخذ مجوز را در داخل ایران رها کردیم.

افزایش سقف وام مسکن روستایی / وزیر وعده داد 2