سه‌شنبه 17 مهر 1403

افزایش مصرف کود در خوزستان

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
افزایش مصرف کود در خوزستان

اهواز - رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: مصرف کود در خوزستان در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

اهواز - رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: مصرف کود در خوزستان در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سهراب سهرابی بعد از ظهر امروز چهارشنبه در جلسه ستاد فنی زراعت ایران با بیان اینکه 10 درصد گندم کشور در خوزستان تولید می‌شود، اظهار کرد: 86 درصد کشت گندم آبی و 76 درصد کشت گندم دیم در خوزستان به صورت مکانیزه کامل است که برای ترویج کشت صد درصدی مکانیزه باید اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مصرف کود در خوزستان در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، افزود: نیاز کود فسفاته در مزارع گندم آبی در خوزستان به ازای هر هکتار 150 کیلوگرم است در صورتی که 67 کیلوگرم توسط کشاورزان مصرف شد؛ همچنین نیاز کود پتاسه 93 کیلوگرم است که 32 کیلوگرم مصرف و نیاز کود اوره نیز 230 کیلوگرم است که 331 کیلو کود اوره توسط کشاورزان مصرف شد.

سهرابی با بیان اینکه یکی از نتایج اجرای طرح ملی گندم بنیان مدیریت پیشگیرانه بیماری‌ها در سال‌هایی است که بارندگی فراوان است، عنوان کرد: استفاده از قارچ کش‌ها در زمان مناسب می‌تواند بیش از 30 درصد در عملکرد تولید تأثیر مثبت داشته باشد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: در سال‌هایی که بارندگی فراوان است احتمال بیماری در مناطقی که بذر خود مصرفی بیشتری استفاده شده بیشتر است و مناطقی که کشت در آنها زودتر انجام شده با احتمال بیماری بیشتری روبه‌رو هستند.

وی گفت: شرایط امسال خوزستان با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته برای بیماری قارچی مهیا است؛ بنابراین ارتباط بین مراکز تحقیقاتی و اجرا برای پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های احتمالی باید بیشتر شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این جلسه اظهار کرد: 557 هزار هکتار از مزارع استان در سال زراعی جاری زیر کشت گندم آبی و دیم رفته است.

تورج نوروزی با بیان اینکه 16 هزار و 289 هکتار چغندر قند پاییزه و 26 هزار و 606 هکتار کلزا در سال زراعی 1402-1401 کشت شد، افزود: طرح جهش تولید در دیم‌زارهای خوزستان در 105 هزار و 109 هکتار اجرا شده که 102 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: 23 هزار و 71 قرارداد برای اجرای کشاورزی قراردادی معادل 344 هزار و 188 هکتار در خوزستان منعقد شده که نسبت به سطح مصوب ابلاغی بیش از 87 و نیم درصد تحقق داشته است.

نوروزی اضافه کرد: طرح ملی گندم بنیان با 3 پلتفرم در شهرستان‌های سوسنگرد، شوش و کشت و صنعت شهید بهشتی با سطح زیر کشت 163 هزار و 611 هکتار و 14 مزرعه مقایسه ارقام در استان اجرا شده که تاکنون 13 هزار نفر / روز بهره بردار در این طرح آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

وی گفت: سطح کنترل علف‌های هرز گندم آبی و دیم در مزارع استان تاکنون 477 هزار و 176 هکتار، مبارزه با آفات 77 هزار و 610 هکتار و بیماری‌ها 94 هزار و 896 هکتار است.