سه‌شنبه 10 مهر 1403

افزون بر 54 هزار تن برگ سبز چای در گیلان و مازندران برداشت شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افزون بر 54 هزار تن برگ سبز چای در گیلان و مازندران برداشت شد

رشت - ایرنا - رئیس سازمان چای کشور گفت: چایکاران گیلان و مازندران تاکنون 54 هزار و 241 تن برگ سبز چای برداشت کردند.

حبیب جهانساز روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان این که برداشت چین بهاره در باغهای چای گیلان و مازندران تقریبا به پایان رسید، افزود: از این میزان برداشت برگ سبز چای، 90 درصد مربوط به چایکاران گیلان و 10 درصد مربوط به چایکاران در استان مازندران است.

وی اظهار داشت: از این میزان برداشت، 47 هزار و 119 تن برگ سبز چای درجه یک و هفت هزار و 122 تن برگ سبز چای درجه 2 را شامل می شود که از چایکاران استان های گیلان و مازندران خریداری شده است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه 160 کارخانه چایسازی طرف قرارداد بابت خرید تضمینی برگ سبز چای در استان های گیلان و مازندران هستند، افزود: تاکنون افزون بر 12 هزار و 204 تن چای خشک در کارخانجات طرف قرارداد تولید شده است.

وی خاطر نشان کرد: 240 میلیارد تومان بابت برگ سبز چای از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شده ضمن اینکه 43 درصد از کل این مطالبات چایکاران پرداخت شد و بقیه نیز به مرور پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه چین دوم نیز ار 25 خرداد آغاز می شود و در ادامه چین های بهاره و تابستانه تا 31 مهر ماه ادامه دارد، اضافه کرد: پیش بینی می شود که در مجموع 135 هزار تن برگ سبز چای از استان های گیلان و مازندران برداشت شود.

استان های گیلان و مازندران، 55 هزار چایکار دارد، باغهای چای در استان های گیلان و مازندران 25 هزار هکتار است که میزان زیرکشت هر سال متفاوت است.

برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور شروع و تا پایان مهرماه انجام می شود.

خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک امسال، چهار هزار و 600 تومان و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه 2، نیز سه هزار و 300 تومان در نظر گرفته شده است.

*س_برچسب‌ها_س*