دوشنبه 16 مهر 1403

امامان جمعه، تعامل سازنده‌ای با مسؤولان برای حل مشکلات مردم دارند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
امامان جمعه، تعامل سازنده‌ای با مسؤولان برای حل مشکلات مردم دارند

زنجان - ایرنا - رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان زنجان گفت: تمام مسؤولان و امامان جمعه در تمام نقاط کشور و استان به این نتیجه رسیده‌اند که تکلیف و هدف اصلی، خدمت به مردم و حل مشکلات جامعه است و خوشبختانه از این رو تعامل بسیار مطلوبی بین امامان جمعه و تمام مسؤولان و مدیران در سطح این استان وجود دارد.

حجت‌الاسلام علی قره‌داغی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امروز نامردی‌های دشمنان و اعمال فشارها و تحریم‌ها مشکلاتی را در جامعه ایجاد کرده که اتحاد و انسجام بین مسؤولان و ائمه جمعه در چنین شرایطی سبب می‌شود تا بسیاری از مشکلات حل شود.

وی خاطرنشان کرد: البته امامان جمعه در کنار این تعامل به عنوان زبان گویای مستضعفان، مشکلات موجود در جامعه را نیز در جلسات مختلف و خطبه‌های نماز جمعه به گوش مسؤولان می‌رسانند.

حجت‌الاسلام قره‌داغی گفت: با شرکت در نماز جمعه می‌توان وحدت رویه داشت و گام‌های زیادی در راستای اهداف اسلام و انقلاب برداشت.

نماز جمعه، بهترین جایگاه برای پیگیری و حل مشکلات مردم است

وی با بیان اینکه نماز جمعه می‌تواند بهترین جایگاه برای پیگیری مشکلات جامعه باشد، افزود: امام جمعه در خطبه‌های این نماز، مشکلات جامعه و مردم را مطرح می‌کند و در کنار آن در جلساتی با مسؤولان دارد به عنوان پناهگاه و امید مردم می‌تواند زبان گویای مردم به‌ویژه قشر مستضعف باشد.

حجت‌الاسلام قره‌داغی تصریح کرد: امامان جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بدون طرفداری از شخص، گروه و جناح خاصی به تکالیف خود عمل کرده و مشکلات مردم را به گوش مسؤولان رسانده‌اند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان زنجان با اشاره به نقش نماز جمعه در تحکیم وحدت در جامعه، گفت: اقشار، طیف‌ها و گروه‌های مختلف مردم در نماز جمعه شرکت کرده و هیچ فرقی بین افراد حاضر در صف‌های نماز نبوده و اصل بر تقوا است لذا همین در کنار هم بودن، نشان وحدت و اتحاد بین مسلمانان است.

وی در خصوص مطالبات و انتظارات رهبران انقلاب اسلامی از امامان و نمازهای جمعه، اظهار داشت: انتظار ایشان از ائمه جعمه این بوده و است که موقعیت‌شناس و زمان‌شناس بوده و به مشکلات جهان اسلام، کشور و استان و نیاز امروز نظام جمهوری اسلامی، آگاه باشند.

حجت‌الاسلام قره‌داغی خاطرنشان کرد: بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، ائمه جمعه به عنوان سربازان نظام و انقلاب اسلامی باید خود را فدایی نظام و انقلاب بدانند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی انتظارات زیادی از امامان جمعه دارند از جمله اینکه بیشترین حضور را در بین مردم داشته و ارتباط تنگاتنگ با مردم، اهل فکر، جوانان و نخبگان داشته باشند به‌گونه‌ای که ایشان به نماز جمعه به عنوان قرارگاه فرهنگی و قلب تپنده هر شهر می‌نگرند.

حجت‌الاسلام قره‌داغی ادامه داد: نماز و امام جمعه، متعلق به گروه خاصی نبوده و تمام مردم در صورت نیاز باید دسترسی آسان به امام جمعه داشته و مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند.

نماز جمعه در راس تمام امور قرار دارد

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان زنجان در خصوص جایگاه و اهمیت نماز جمعه گفت: بنا به فرمایش امام خمینی (ره)، نماز جمعه در راس همه امور و کارها قرار دارد و سنگر است و هیچ وقت نباید سنگرها را ترک کرد.

وی اظهار داشت: نماز جمعه، جایگاهی برای عبادت و فعالیت سیاسی است چرا که دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ما است و این را باید مبارک بدانیم که بسیاری از افراد توانستند در نماز جمعه، رشد کنند و جبهه‌ها نیز با جوانانی پر شد که حضور مستمر در نماز جمعه داشتند.

حجت‌الاسلام قره‌داغی خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی را اگر بخواهیم کامل ببینیم باید نماز جمعه در آن برگزار شود.

وی در خصوص روش‌های جذب جوانان و نوجوانان به نماز جمعه گفت: برای این کار باید روحیه آن‌ها را بشناسیم و بدانیم به چه شیوه‌ای با آن‌ها رفتار کنیم.

حجت‌الاسلام قره‌داغی افزود: جوانان و نوجوانان باید همیشه در ستادهای نماز جمعه حضور داشته باشند و مسؤولیت‌های کوچک به آن‌ها بدهیم.

وی اظهار داشت: نماز جمعه، مختص زمان خاصی نبوده و قرارگاه فرهنگی است و از مصلاهای نماز جمعه می‌توان به عنوان قرارگاه معرفتی برای برنامه‌های متنوع فرهنگی، علمی، آموزشی، معرفتی و بصیرتی استفاده کرد.

حجت‌الاسلام قره‌داغی با بیان اینکه کارهای بسیاری برای جذب جوانان و نوجوانان می‌توان انجام داد، خاطرنشان کرد: برای مثال؛ مراسم اهدای جوایز مسابقات مختلف شهرها در مصلای نماز جمعه و به دستان امامان جمعه برگزار شود، انگیزه‌ای برای جوانان می‌شود.

وی در خصوص ویژگی‌های امام جمعه موفق، ابراز کرد: امام جمعه‌ای موفق است که اهل علم و عمل یا به عبارت دیگر عالم عامل باشد، شجاع، دلسوز، با برنامه و بصیر باشد، خودش را جدا از مردم نداند و در خمت مردم باشد، نحوه رفتار با مخاطب را بداند، پیگیر مشکلات باشد و نه با سخن بلکه با رفتار و کردار خود به مردم درس دهد.

تکالیف امامان جمعه، تعطیل‌پذیر نیست

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان زنجان با بیان اینکه نماز جمعه هم‌اکنون در 15 شهر در سطح این استان اقامه می‌شود، گفت: خوشبختانه استقبال و حضور مردم در این فریضه عبادی - سیاسی در نقاط مختلف استان بسیار عالی بود اما به دلیل قرمز بودن وضعیت استان بر اثر شیوع ویروس منحوس کرونا، نماز جمعه در تمام نقاط استان تعطیل است.

وی اظهار داشت: در برهه‌ای از زمان، برگزاری نماز جمعه در برخی شهرها از سر گرفته شد اما برگزاری نامنظم و موقت به دلیل احتیاط مردم از بیماری کووید -19 سبب شد تا حضور مردم تا حدودی کاهش یابد اما این اطمینان وجود دارد که با از بین رفتن بیماری منحوس کووید -19 باز هم استقبال مردم به حد اعلای خود خواهد رسید.

حجت‌الاسلام قره‌داغی افزود: امیدواریم ویروس منحوس کرونا به زودی از بین برود و شاهد شکوفایی نماز جمعه‌ها باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک، هیچ برنامه‌ای برای افزایش شمار شهرها برای اقامه نماز جمعه نداریم و اگر ادای این فریضه، نیاز به تاسیس در شهری باشد برای آن فکر می‌کنیم.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان زنجان با بیان اینکه تکلیفی که به گردن امامان و خادمان نماز جمعه است، تعطیل‌پذیر نیست، گفت: تعطیلی نمازهای جمعه سبب نشده تا از تکالیف دیگر غافل شویم و بعد از درگیری کل دنیا، ایران و استان زنجان با این بیماری از اسفندماه سال گذشته و فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر برپایی رزمایش مواسات و همدلی و دستگیری از افرادی که در اثر این بیماری با مشکل مواجه شده‌اند، تمام امامان جمعه استان، خود را برای این رزمایش آماده کردند.

وی افزود: شاهد فعالیت‌های بسیار ارزشمندی در تامین و توزیع ماسک، لباس گان، ضدعفونی معابر و کمک به نیازمندان بودیم که امامان جمعه با تمام وجود تلاش کردند.

به گزارش ایرنا، اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در پنجم مرداد سال 1358 به امامت مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

*س_برچسب‌ها_س*