چهارشنبه 18 مهر 1403

امنیت و صلح افغانستان تأثیرمستقیم بر ایران دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
امنیت و صلح افغانستان تأثیرمستقیم بر ایران دارد

کابل - ایرنا - معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت خارجه ایران گفت که برای تأمین صلح در افغانستان تلاش خواهند کرد زیرا امنیت این کشور بر ایران اثر مستقیم دارد.

«محسن بهاروند» روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در کابل افزود: شب گذشته طی دیداری که با عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه افغانستان داشتیم در باره تأمین صلح و نوع همکاری ایران با افغانستان گفت‌وگو کردیم.

وی گفت: نخست بحثی دوجانبه با دولت افغانستان بود که به‌عنوان کشور همسایه امنیت این کشور تاثیری زیاد بر امنیت ایران خواهد داشت، به همین دلیل ایران بطور فعال در داخل خود افغانستان با نیروها و سیاست‌مداران این کشور صحبت می‌کند.

بهاروند افزود: ما هر کمکی که در توان داشته باشیم به مردم افغانستان خواهیم داد زیرا ثبات افغانستان بر امنیت ایران، منطقه و در نهایت بر امنیت جهانی اثرگذار است.

معاون وزارت خارجه ایران تأکید کرد که کشورش از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد تا در افغانستان صلح و ثبات برقرار گردد.

وی گفت، از بعد منطقه‌ای نیز ایران با کشورهای منطقه رایزنی‌های فشرده‌ای داشته و وزیر خارجه ایران با وزیران خارجه کشورهای همسایه و منطقه گفت‌وگو کرده است که انشاءالله این روند ادامه می‌یابد تا در سطح منطقه نیز نقش موثری را در ثبات و صلح افغانستان ایفا کنیم.

بهاروند افزود که افغانستان برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا ما همسایه هستیم و نزدیک به یکهزار کیلومتر مرز مشترک داریم و امنیت و ناامنی دو کشور همسایه بر یکدیگر اثر خواهد داشت.

وی همچنین در باره کمک‌های ایران در بخش مبارزه با ویروس کرونا گفت که ویروس کرونا نیز به دلیل همسایگی بر هردو کشور اثر دارد و ما باید بطور مشترک این ویروس را مهار کنیم، در غیر این صورت امکان بازگشت دوباره آن وجود دارد.

به گفته بهاروند، این همکاری از بعد فرهنگی، برادری و احساس قلبی صورت می‌گیرد و باید ما با همدیگر همکاری کنیم و از طرف دیگر اگر بیماری در افغانستان کنترل شود به کنترل بیماری در ایران نیز کمک می‌کند.

به باور معاون وزیر خارجه ایران، به همین دلیل کمک‌های ایران به دولت و مردم افغانستان ادامه خواهد یافت و تجهیزات مربوط به ویروس کرونا در ایران تولید می‌شود و ما از تولیدات خود به افغان‌ها نیز خواهیم رساند.

روز گذشته نیز یک محموله بهداشتی از جمله دستکش، موادضدعفونی کننده و ماسک از بخش خصوصی و مردم ایران به کابل رسید. ایران پیش از این نیز یک محموله کیت تشخیصی را به سفارت افغانستان در تهران اهداء کرده بود.

*س_برچسب‌ها_س*