جمعه 10 فروردین 1403

امین تاریخ بدرود حیات گفت

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع
امین تاریخ بدرود حیات گفت

امین تارخ بازیگر سرشناس سینما، تئاتر و تلویزیون ایران که بر اثر سکته قلبی به بیمارستان منتقل شده بود، بدرود حیات گفت.

امین تارخ بازیگر سرشناس سینما، تئاتر و تلویزیون ایران که بر اثر سکته قلبی به بیمارستان منتقل شده بود، بدرود حیات گفت.

به گزارش «تابناک»؛ امین تارخ 20 مرداد 1332 در شیراز متولد شد. او در سال 1356 از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و تحصیلات تکمیلی خود را در سال 1363 با کسب مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت فرهنگی به پایان برد.

وی به عنوان هنرپیشه و عضو هیات داوری در جشنواره‌های ملی بیشمار و همین‌طور به عنوان عضو هیئت مدیره خانه سینما حضوری فعال داشته است. تارخ همچنین به عنوان میهمان به جشنواره‌های مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شد.

نقش‌آفرینی او در آثار سینمایی مرگ یزدگرد، پرنده کوچک خوشبختی، دلشدگان، سارا و پابرهنه در بهشت همچنین سریال‌هایی تلویزیونی سربداران، بوعلی سینا، معصومیت از دست رفته، اغما و جراحت او را به یکی از هنرمندان محبوب بسیاری از علاقه‌مندان به هنر هفتم تبدیل کرده است.

وی سال 1373 اولین مدرسه بازیگری را به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تأسیس کرد که یکی از مؤسسات آموزش بازیگری سینما در ایران محسوب می‌شود، حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، پوریا پورسرخ، بیتا بادران، غزل صارمی، شهرام قائدی و شبنم مقدمی از جمله هنرمندان فارغ التحصیل از این کارگاه بازیگری هستند که توسط او به عرصه سینما و تلویزیون معرفی شده‌اند.

تارخ در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم سینمایی ماه و خورشید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد و در دوره بیست‌وچهارم این جشنواره برای بازی در فیلم سینمایی پرونده‌های هاوانا نامزد دریافت جایزه شد.

همچنین این هنرمند برای نقش‌آفرینی در سریال به یاد ماندنی معصومیت از دست رفته برنده تندیس شبکه سوم سیما، تندیس حافظ و تندیس جشنواره عاشورائیان شد. وی در سال 1387 لوح افتخار «هنرمند ملی» را دریافت کرد.

«تابناک» این ضایعه را به خانواده تارخ و همچنین جامعه تئاتر و سینما ایران تسلیت می‌گوید.

این خبر تکمیل می‌شود