یک‌شنبه 8 مهر 1403

انتخابات 1400؛ میدان رقابت جناح‌های سیاسی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انتخابات 1400؛ میدان رقابت جناح‌های سیاسی

تهران - ایرنا - انتخابات ریاست جمهوری 1400 یکی از مهم‌ترین انتخابات پیش‌رو به شمار می‌رود که در آن بسیاری از جریانات سیاسی شرکت می‌کنند و با توجه به اینکه کمتر از یک سال تا برگزاری این انتخابات زمان باقیمانده از همین حالا اما و اگرهای زیادی در خصوص شرکت کاندیداهای جناح‌های مختلف وجود دارد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در خرداد 1400 خورشیدی برگزار خواهد شد و در جریان آن رییس‌جمهوری آینده ایران با آرای عمومی انتخاب شود. این انتخابات برای هر 2 جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا اهمیت فزاینده‌ای دارد. اصلاح‌طلبان مایل هستند با کسب پیروزی روند حضور خود در قدرت را تداوم بخشند و اصولگرایان نیز تمایل دارند، دوباره کنترل مهم‌ترین نهاد انتخاباتی کشور را به دست گیرند و قدرت را یکدست سازند. با توجه به اهمیت و حساس بودن این مساله، بسیاری از رسانه های داخلی به بازتاب دیدگاه‌ها و نظرات گوناگون پرداخته‌اند. بنابراین در این مجمل، مطالب مربوط به انتخابات ریاست جمهوری به صورت گزیده‌وار انتخاب و گردآوری شده است.

رسانه های اصلاح طلب

اصلاح طلبان و انتخابات 1400

روزنامه آرمان ملی به گفت و گو با فیض‌ا... عرب‌سرخی؛ فعال سیاسی پرداخته و نوشت: تاثیرگذاری رئیس دولت اصلاحات ناشی از ویژگی‌های ایشان است، ویژگی‌هایی که تغییر نکرده‌اند. ایشان انسانی سلیم‌النفس، سالم و صاحب اندیشه است و در دوره 8ساله‌ای که سکان دولت در اختیارش بود، به حرف‌های خود عمل کرد. انجام این کارها باعث ایجاد خوش‌بینی در جامعه شد؛ به همین دلیل، امروز جریان‌های زیادی در جامعه وجود دارد که تلاش می‌کنند، ایشان نتواند موفق شود. وقتی ایشان نتواند حرف‌های خود را در جامعه اجرا کند، طبیعتا رای خود را در میان مردم از دست می‌دهد.

میزان مشارکت مردم و شرایط امروز جامعه مشخص است. به عقیده من، مشکلات فعلی چنان زیاد است که اگر شرایط مثل امروز باشد انتخابات نیز به همین شکل خواهد بود. ولی من نمی‌توانم با قاطعیت بگویم که شرایط همینطور می‌ماند شاید در روابط بین‌المللی تجدیدنظر کنیم و شاید در روابط با مردم تغییر مثبتی رخ دهد. اتفاقات زیادی می‌تواند بیفتد و ما در شرایط دیگری قرار بگیریم که مردم دلگرم شده و حضور پیدا کنند. بی‌شک اگر مردم به این نتیجه برسند که باید رای بدهند، اتفاقات خوبی رخ بدهد. همانقدر که نمی‌توانم قاطع پیش‌بینی کنم که این اتفاق مثبت خواهد افتاد، همانقدر هم نمی‌توانم بگویم که تغییری رخ نمی‌دهد؛ بنابراین باید تلاش کرد تا وضعیت به‌گونه‌ای تغییر کند تا مردم اعتماد کنند، امیدوار و خوش‌بین شوند و رغبت داشته باشند تا برای آینده خود، از طریق صندوق‌های رای تعیین‌تکلیف کنند. من امیدوارم کسانی که اهرم‌های اصلی را در اختیار دارند و بازوهای اصلی ناامیدی در انتخابات مجلس بودند، از نتیجه آن انتخابات درس گرفته باشند و رویه خود را اصلاح کنند.

رسانه‌های اصولگرا

احمدی نژاد و انتخابات 1400

خبرگزاری نامه نیوز به گفت و گو با مرتضی طلایی فعال سیاسی اصولگرا پرداخت و آورد: مجموعه های عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در کنار هم به تفاهم می رسند و یکپارچه عمل می کرد و نتیجه این تفاهم و یکپارچگی نیز کام ملت را شیرین خواهد کرد. شورای ائتلاف در انتخابات مجلس تجاربی به دست آورد، ضعف ها و قوت های خودش را شناخت و متوجه شد در فرایند تصمیم گیری با چه فرصت ها و تهدیدهایی مواجه است. با توجه به این تجربه ارزشمند شورای ائتلاف برای پیشبرد سازوکار انتخاباتی 1400 باید جامعیت کافی و لازم را برای خودش ایجاد کند. این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: شورای ائتلاف بدون آنکه کسی را از قلم بیاندازد، باید همه بزرگان و شخصیت های برجسته در جریان اصولگرا را به مجموعه وارد کند به طوری که هیچ کسی بیرون نماند تا همه این بزرگان با توجه به جوانب مختلف مسائل داخلی و بین المللی بهترین تصمیم را برای انتخاب نامزد بگیرند. معتقدم در اوضاع کنونی دولت سیاستمدار نمی خواهیم، باید دولتی روی کار آید که کارگری مردم را بکند. وی درباره ورود احمدی نژاد به عرصه انتخابات ریاست جمهوری و رقابت گفتمانی او با گفتمان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب یادآور شد: آقای احمدی نژاد متفاوت از دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب است. در واقع باید به او به عنوان یک پدیده سوم نگاه کرد چون در هیچ کدام از دو جریان سیاسی تعریف نمی شود. آقای احمدی نژاد الان موقعیت اجتماعی خوبی میان طبقات متوسط به پایین جامعه دارد و این اقشار هوادار او هستند. البته آقای احمدی نژاد موضوعاتی دارد که باید بررسی و حل و فصل شود. اطرافیان آقای احمدی نژاد اعلام کردند «آقای احمدی نژاد برای نامزدی در انتخابات 1400 آمادگی دارد اما دنبال رایزنی برای حل مسائلش با شورای نگهبان است». اگر شورای نگهبان روزی به این نتیجه برسد که آقای احمدی نژاد صلاحیت ورود به انتخابات ریاست جمهوری را دارد در چنین صورتی او رقیب هر دو جناح سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری 1400 خواهد بود، نه فقط اصولگرایان. طلایی درباره احتمال نامزدی محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای قالیباف تکلیف‌گراست و به تکلیف عمل می کند. شخصا معتقدم آقای قالیباف چهار سال در مجلس یازدهم می ماند تا به دولت انقلابی آینده کمک می کند اما اگر به آقای قالیباف تکلیف شود که پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری بگذارد، موضوع فرق می کند و نمی توان از الان برای آن وضعیت پیش بینی را مطرح کرد. فعلا آقای قالیباف در سنگر مجلس محکم ایستاده است تا موتور مجلس را به جریان بیاندازد و به یاری خدا کام مردم از آثار روی کار آمدن یک مجلس انقلابی شیرین شود. وی درباره احتمال کاندیداتوری سعید جلیلی برای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اخباری که می شنویم اسم خیلی از دوستان مطرح است که دارند برای حضور در این عرصه خودشان را آماده می کنند اما اینکه کدام عزیزان قطعا ثبت نام می کنند، نمی دانم.

روزنامه روز نو در گزارشی نوشت: تجربه ثابت کرده کسانی که یک یا دو دوره در عرصه قدرت اجرایی کشور حضور داشتند تحت شرایطی دیگر به قدرت بازنگشته‌اند و یا شاید ساختار قدرت چنین اجازه‌ای به آنها نداده است. نمونه عینی این مساله را نیز می‌توان در تصمیم به بازگشت به قدرت از سوی برخی روسای جمهور پیشین دید که هر کدام به‌نحوی کنار رفته و به مقصد خود نرسیدند. اگر بخواهیم دقیق و موشکافانه به این بحث بپردازیم باید نگاهی به عزم مجدد روسای جمهور پیشین برای حضور در پاستور بیندازیم. مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی که حد فاصل سال‌های 68 تا 76 در دولت‌های پنجم و ششم ریاست جمهوری را بر عهده داشت در بازگشت به انتخابات در سال 92 از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت نشد و راهی به پاستور نیافت. رئیس دولت اصلاحات نیز که حد فاصل سال‌های 76 تا 84 رئیس‌جمهور بود در تلاش مجدد سال 88 به نفع کاندیدای همسو کناره‌گیری کرد و پس از آن نیز اقدامی برای حضور در قدرت نکرد. محمود احمدی‌نژاد نیز که حدفاصل سال‌های 84 تا 92 ریاست دولت‌های نهم و دهم را بر عهده داشت، در بازگشت مجدد سال 96 از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد تا پرونده حضورش در قوه اجرایی کشور حداقل تا 1400 بسته بماند. با این حال تفاوت احمدی‌نژاد با روسای جمهور پیش از خود این است که او به 2 دوره حضور معمول در ریاست جمهوری قانع نیست و در هر انتخاباتی یکی از گزینه‌های مدنظر محتمل است.

از این رو انتخابات 1400 نیز از این قاعده مستثنی نیست و با وجود فاصله یک‌ساله تا انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم شرایط اقتصادی کشور دیو طمع برای حضور در پاستور را به جان خیلی‌ها انداخته است. چنانکه بسیاری اظهارات اخیر محسن رضایی نامزد برخی مقاطع انتخاباتی در مورد مرحوم آیت‌ا... هاشمی که طی آن ایشان را ایده‌پرداز مانور تجمل مسئولین خوانده را استارت انتخاباتی او برای 1400 قلمداد می‌کنند. هر چند چهره‌هایی نظیر قالیباف نیز که سودای پاستور داشتند، پاگیر مجلس شدند و آنطور که گفته می‌شود در 1400 نخواهند آمد. لاریجانی یا سایر چهره‌های معتدل نیز با توجه به تحولات جاری جامعه در آینده اتخاذ تصمیم می‌کنند اما بسیاری از سیاسیون و تحلیلگران احمدی‌نژاد را محتمل‌ترین گزینه حاضر در انتخابات 1400 می‌پندارند. چنانکه صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: «در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده فقط طرفداران تندروها در انتخابات شرکت می‌کنند، بنابراین رئیس‌جمهور آینده هم یا احمدی‌نژاد خواهد بود یا یک فردی مثل سعید جلیلی». فریدون عباسی وزیر احمدی‌نژاد و نماینده فعلی مجلسی نیز بیان می‌کند: «ممکن است در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 شرایط عوض شود و احمدی‌نژاد تایید صلاحیت شود». گرچه همه اینها گمانه‌زنی است و باید منتظر انتخاباتی شدن فضا بود اما از هم‌اکنون صدای پای احمدی‌نژاد به گوش می‌رسد.

کاندیداهای انتخابات 1400

خبرگزاری افکارنیوز در گزارشی نوشت: در این گزارش به برخی از گزینه‌های احتمالی که در این روزها حضورشان در بین نامزدهای ریاست جمهوری پیش بینی می‌شود را به همراه سوابق آنان بررسی می‌کنیم. علی لاریجانی یکی از گزینه‌هایی است که عزمش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 از همان روزهایی که برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام نکرد مشخص شد.

او که این روزها گمانه زنی‌های زیادی در خصوص حضورش در هر منصب دیگری مطرح می‌شود و گفته شده به شورای عالی امنیت ملی یا دانشگاه می‌رود، امروز نامش به عنوان یکی از گزینه‌ها با احتمال بالا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود. رئیس سابق مجلس شورای اسلامی که سابقه سه دوره ریاست مجلس را در کارنامه سیاسی خود دارد، در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 84 به عنوان یکی از نمایندگان جریان اصولگرا شرکت کرد که با کسب حدود یک میلیون و هفتصد هزار رای، پس از محمود احمدی نژاد، آیت الله هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، محمدباقر قالیباف و مصطفی معین قرار گرفت. در هر صورت پیش بینی می‌شود پس از گذشت سال‌ها از اولین حضور او در انتخابات ریاست جمهوری و حضور جدی او در سیاست، لاریجانی یکی از گزینه‌هایی است که در صورت حضور در این انتخابات، ظی می‌تواند گزینه جدی برای سایر رقبای خود باشد. حضور یا عدم حضور علی مطهری در انتخابات سال آینده هنوز رد نشده است و او در پاسخ به اینکه آیا در انتخابات شرکت خواهد کرد یا خیر گفت: بستگی به شرایط دارد؛ اگر احساس کنم که باید بیایم و در صورت آمدن رای خواهم داشت ممکن است در انتخابات حضور پیدا کنم. با توجه به این صحبت‌ها و همچنین بالا گرفتن احتمال حضور علی لاریجانی در انتخابات 1400؛ حدس و گمان‌ها برای حضور علی مطهری به عنوان نامزد پوششی لاریجانی در این انتخابات را شدت می‌بخشد. محمدجواد ظریف شاید تا قبل از تصدی پست وزارت خارجه، نام زیادی از او در رسانه‌ها برده نمی‌شد و چهره‌ای ناشناخته بود. اما پس از رسیدن به سمت وزیر خارجه، در سال‌های اخیر توانست با عملکردی که از خود به جای گذاشت، به یکی از مهره‌های کلیدی دولت‌های یازدهم و دوازدهم تبدیل شود و محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کند.

روزنامه فرهیختگان به گفت و گو با علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران پرداخته و نوشت: کاندیدای حداکثری اصلاح‌طلبان زمانی بروز و ظهور می یابد که روش دموکراتیک در رسیدن به این کاندیدا حاکم باشد و تشکل‌ها نگران فیلتر بررسی صلاحیت نباشند. او در این باره اگرچه اصلاحات ساختاری را راه مناسب مدیریت چالش‌های موجود بر سر راه شورای‌عالی سیاستگذاری می‌داند و تاکید دارد ریاست و شورای مرکزی آن باید در فرآیندی انتخابی تعیین شوند، اما معتقد است تا احزاب فراگیر وجود نداشته باشند، جایگزینی شورای‌عالی با ساختارهایی چون پارلمان اصلاحات مشکلی را حل نمی‌کند، چراکه درصورت تحقق این ایده، سهمیه هریک از احزاب در آن بار دیگر به چالشی اساسی تبدیل می‌شود و باز روز از نو روزی از نو! چالشی که تنها با شکل‌گیری احزابی فراگیر قابل حل خواهد بود. نمازی ریشه بخش‌هایی از اشکالات و ناکارآمدی‌ها را نیز در عملکرد ریاست شورا می‌داند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب برخلاف دیگر همفکرانش در شورای مرکزی حزب کارگزاران قائل به آن است که در انتخابات 1400 نیز باید با کاندیدایی حداکثری وارد میدان شد و برخلاف آنچه کرباسچی، قوچانی، عطریانفر و... می‌گویند به کنش‌ورزی در چارچوب مقدورات و واقعیت‌ها محدود نماند. او توجه به برنامه اصلاح‌طلبی به‌جای شناسنامه اصلاح‌طلبی و حمایت از کاندیدایی با برنامه برای حل مسائل کشور در مسیر توسعه فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی (آن‌گونه که کرباسچی می‌گوید) را نیز به‌کلی منتفی می‌داند و معتقد است تجربه ثابت کرده در انتخابات ریاست‌جمهوری اولا بیشتر شعارها مدنظر است و ثانیا رای‌ها بیشتر سلبی است تا ایجابی و اساسا برنامه در آن موضوعیت چندانی ندارد، لذا در این راستا باید از کاندیدایی قوی و حداکثری حمایت کرد.

نمازی شرکت در انتخابات اسفندماه 98 و کنش‌ورزی در چارچوب مقدورات را نیز امری خطا ارزیابی می‌کند و معتقد است بدنه اجتماعی اصلاحات در این انتخابات به احزابی که لیست معرفی کردند پاسخ منفی بدی داد.

راهکار شورای نگهبان برای تقویت احزاب چیست؟

خبرگزاری مهر به بازتاب سخنان عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پرداخته و آورد: بحث فعالیت احزاب امری مبتنی بر تجربه بشری است که در طول قرن‌ها انسان‌ها برای مدیریت جوامع به این نتیجه رسیدند که در این مسیر حرکت کنند تا بتوانند سلایق مختلف را در کنار هم داشته باشند. در همه جوامعی که حوزه مدیریت جدید و دولت‌های مدرن در آنها نهادینه شده‌اند انتخاب مسئولان، هیئت حاکمه و هیئت مدیره کشور از طریق انتخابات صورت می‌گیرد و این انتخابات لوازمی دارد و در اثر گذر زمان، انسان به لوازم انتخابات دست پیدا کرده که مبانی عقلی هم دارد. برای اینکه انتخابات سالم‌تر، شفاف‌تر و بهتر باشد و آگاهی مردم افزایش پیدا کند و مردم بدون اطلاع وارد انتخابات نشوند معمولا در جوامع امروزی بحث احزاب مطرح شده و احزاب هستند که این مسئله را مدیریت می‌کنند. از چند جهت بهترین شکلی که انتخابات می‌تواند برگزار شود، انتخاباتی است که احزاب میدان دار آن هستند. جهت اول این است که شناخت مردم از منتخبانشان افزایش می‌یابد.

جهت دوم این است که احزاب به عنوان اتاق آماده سازی برای انتخابات عمل می‌کنند و افراد در احزاب، کارآموزی سیاست می‌کنند و افراد صفر کیلومتر نمی‌توانند در پست‌های کلیدی مشغول شوند و جهت سوم این است که احزاب اگر احزاب واقعی باشند می‌توانند تضمینی برای سلامت مدیران و سلامت انتخابات باشند. اگر احزاب دائما در میدان سیاست باشند، در هنگام انتخابات افرادی را معرفی می‌کنند که شناخت، تجربه و مقبولیت لازم را دارند و طبیعتا احزاب در برابر انحرافات و تخلفات احتمالی آن فرد هم پاسخگو خواهند بود، زیرا پاسخگو کردن احزاب راحت تر از افراد است، افراد می‌توانند یک دوره کوتاه بر مصدر امور باشند و پس از آن هر هزینه‌ای را به کشور وارد کنند بدون آنکه پاسخگو باشند. وی با اشاره به اینکه نظام حزبی مستلزم لوازمی است، تاکید کرد: به هر حال جامعه باید به لحاظ فرهنگی پذیرش چنین نظامی را داشته باشد و مردم بتوانند با احزاب کنار بیایند و آنها را بپذیرند تا آنها بتوانند مراجع تعیین مدیران آینده باشند. متأسفانه در کشور ما احزاب هم خوب شکل نگرفتند و هم خوب عمل نکردند و نتوانستند اعتماد مردم را نسبت به خود جلب کنند. علیرغم اینکه در کشور قانون احزاب هست و قانون اساسی هم فعالیت احزاب را به رسمیت شناخته و بسیاری از مسئولان و مقامات نیز در رابطه با فعالیت احزاب اظهار نظر کرده اند، اما هنوز نتوانسته ایم احزاب فعال در جامعه ببینیم که برای اداره کشور مردم به آنها اعتماد کنند و آنها بتوانند نیاز جامعه را برآورده کنند.

دو جوان در لیست کاندیداهای احتمالی

رئیس‌جمهور بعد از حسن روحانی کیست؟

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران در گزارشی نوشت: تقریبا یک سال تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 مانده است و بازار پیش بینی‌ها درباره نفرات حاضر در این انتخابات بسیار داغ است. گزینه‌های شناخته شده زیادی در بین گزینه‌های مطرح شده وجود دارد که هر کدام در نوع خود محل بحث و بررسی هستند. اما نکته‌ای که در بین گزینه‌های مطرح شده وجود دارد، حضور اغلب چهره‌های تازه کار و جدید در رقابت برای رسیدن به پاستور است؛ چهره‌هایی که شاید فعالیت سیاسی خوب و قابل قبولی داشته باشند، ولی برای نخستین بار است که از حضور آنان در انتخابات ریاست جمهوری صحبت می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*