جمعه 30 شهریور 1403

انتقاد مجارستان از عدم حمایت اتحادیه اروپا در زمینه انرژی

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
انتقاد مجارستان از عدم حمایت اتحادیه اروپا در زمینه انرژی

رئیس امور امنیت انرژی مجارستان طی اظهاراتی با انتقاد از اتحادیه اروپا تأکید کرد که این اتحادیه در ارائه کمک‌های مالی لازم به کشورهای کوچک و محصور در خشکی برای کاهش وابستگی به گاز روسیه کوتاهی می‌کند.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، زابا ماروسواری، رئیس امور امنیت انرژی مجارستان طی اظهاراتی با انتقاد از اتحادیه اروپا تأکید کرد که این اتحادیه در ارائه کمک‌های مالی لازم به کشورهای کوچک و محصور در خشکی برای کاهش وابستگی به گاز روسیه کوتاهی می‌کند.

ماروسواری در کنفرانس گاستک که روز چهارشنبه در هیوستون برگزار شد، تصریح کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا که همچنان در زمینه امنیت انرژی به مسکو وابسته هستند، از سوی بروکسل فشار زیادی را برای دور شدن از «سوخت‌های روسی» متحمل شده‌اند اما بروکسل از ارائه بودجه به این کشورها برای انجام این کار امتناع می‌کنند.

مجارستان همچنان طبق قراردادی 15 ساله که در سال 2021 با غول انرژی روسیه یعنی گازپروم امضا کرده است، گاز این کشور را خریداری می‌کند. این کشور عضو اتحادیه اروپا که تحت معافیت از تحریم‌های بروکسل است، همچنین نفت روسیه را وارد می‌کند.

کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی اتحادیه اروپا قیمت گاز در اروپا طی تابستان 16 درصد افزایش یافت

طبق گزارش فیچ، بین ژانویه و آوریل 2024، 41 درصد نفت و 82 درصد واردات گاز طبیعی مجارستان از روسیه صورت گرفته است.

ماروسواری توضیح داد که کشورهای کوچک‌تر در این اتحادیه نمی‌توانند پروژه‌هایی را که برای تنوع‌بخشی به واردات انرژی حیاتی هستند، راه‌اندازی کنند.

وی در ادامه گفت: در منطقه ما کشورهای کوچک، بازارهای کوچک، بازیگران معدود بازار و کمبود سرمایه وجود دارد... و از نظر بازار سوخت، انجام (این گونه پروژه‌ها) امکان‌پذیر نیست.

این مقام انرژی گفت که کمیسیون اروپا برخی اقدامات را برای تأمین مالی پروژه‌های انرژی سبز برای پایان دادن به وابستگی به سوخت‌های فسیلی انجام داده است، اما برخی از کشورها از این ترکیب کنار گذاشته شده‌اند.