شنبه 8 اردیبهشت 1403

انجام حدنگاری 50 درصدی اراضی کشاورزی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
انجام حدنگاری 50 درصدی اراضی کشاورزی

نود و هشتمین جلسه شورای عالی تحول و تعالی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با حضور رئیس سازمان ثبت، معاونین و مدیران کل این سازمان برگزار شد.

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نود و هشتمین نشست شورای عالی تحول و تعالی سازمان ثبت که با محوریت ارائه گزارش عملکرد معاونت‌های املاک و کاداستر و اسناد و بررسی عملکرد استان‌های گیلان، کرمانشاه و خراسان شمالی برگزار شد، با اشاره به نشست فوق العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ 23 اسفند 1402 و رد طرح انتزاع سازمان ثبت از قوه قضائیه و الحاق آن به دولت به اتفاق آرا در این مجلس گفت: خوشبختانه هیچ یک از اعضای مجمع مصلحت نظام به انتزاع سازمان ثبت از قوه قضائیه و الحاق آن به دولت رأی ندادند و با 37 رأی مثبت به ابقاء سازمان ثبت در قوه قضائیه رأی دادند که این یک اقدام بسیار مثبتی بود.

وی افزود: این رأی نیاز به کارشناسی و تحلیل دارد و باید کاری کرد در سنوات آینده چنین طرحی مجدداً مطرح نشود. باید سند پشتیبانی تهیه شود و در اختیار نسل آینده قرار بگیرد، تا هر وقت بحث انتزاع مطرح شد کتابی به عنوان مرجع مشروع وجود داشته باشد تا هر کس خواست چنین طرحی را مطرح کند ابتدا بدان رجوع کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با اشاره به شاخص کلان ارزیابی عملکرد این سازمان در سال 1402 ضمن ابراز رضایت از عملکرد این سازمان در سال 1402 گفت: با توجه به تلاش‌های جهادی و شبانه روزی همکاران ثبتی حدنگاری اراضی کشاورزی در میانگین کشوری اکنون به مرز 50 درصد رسیده است.

وی در ادامه به صورت مقایسه‌ای به بررسی عملکرد 1402 و 1401 در حوزه قانون تعیین و تکلیف و عملکرد استان‌ها در سامانه سحاک و صدور اسناد اراضی زراعی پرداخت و افزود: در سال 1401 پرونده‌های تشکیلی 277 هزار بوده است و در سال 1402 این آمار 510 هزار بوده و نزدیک به دو برابر رشد داشته است. در سال 1401 رأی مثبت 112 هزار بوده است در حالی که رأی مثبت سال جاری، 273 هزار نزدیک به 120 درصد رشد داشته است. جمع آرای صادره در سال گذشته 248 هزار بوده است و آرای صادره امسال 421 هزار بوده است.

رئیس سازمان ثبت با اشاره به میانگین آمار عملکرد استان‌ها و ارتقای رتبه برخی از استان‌ها در اسفندماه اظهار کرد: آمار اسفندماه نشان دهنده شتاب و خیز استان‌های انتهای جدول در بحث حدنگاری و ارتقای رتبه آنها است و همچنین استان‌های پیشرو، نظیر یزد و قم و خراسان رضوی و از لحاظ عملکرد همچنان دارای وضعیت مناسب و ثبات عملکردی هستند.

شایان ذکر است، الکترونیکی شدن و حذف پرونده‌های فیزیکی، برچیده شدن بایگانی‌ها، برخورد قاطع با سردفتران متخلف، جذب نیروی انسانی ماهر و کارآموخته و آشنا با فناوری، حدنگاری پهنه شهری، افزایش اختیارات بازرسان از جمله مسائلی بود که رئیس سازمان ثبت به عنوان اهداف سال 1403 بدان پرداخت.

در ادامه صفدر کشاورز معاون املاک و امور کاداستر با اشاره به اقدامات این معاونت در راستای تسهیل صدور اسناد زراعی تصریح کرد: در سال 1402 در حوزه املاک به جهت تسهیل صدور اسناد مالکیت زراعی 8 تفاهم نامه با دستگاه‌های مختلف منعقد شد و در ادامه برای کمک به استان و هماهنگی بیشتر با شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان‌ها 44 سفر در معیت ریاست سازمان ثبت انجام شد.

وی با اشاره به 3 شاخص زمانی، آمار عملکرد از ابتدا تا کنون، آمار یک ساله 1402 و آمار اسفندماه سال جاری و عملکرد استان‌ها در قانون تعیین و تکلیف را مورد ارزیابی قرار داد و اظهار کرد: از حیث عملکرد قانون تعیین و تکلیف از 30 مهرماه 1391 تا 26 اسفندماه سال 1402 مجموع پرونده‌هایی که در قانون و تکلیف تشکیل شده است 3 میلیون 561 هزار 341 پرونده بوده است و پرونده‌هایی که تأیید شده است 3 میلیون 410 هزار 854 پرونده بودند. آرای صادر شده 1 میلیون 484 هزار 999 رأی مثبت بوده است و استان‌های البرز، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، خراسان جنوبی در رتبه اول تا پنجم هستند.

معاون امور املاک و کاداستر در این رابطه افزود: از ابتدای سال 1402 تا 26 اسفندماه سال جاری 510 هزار و 130 پرونده تشکیل شده است که 454 هزار و 112 پرونده تأیید شده است. آرا مثبت 272 هزار 557 رأی مثبت بوده است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، یزد، کرمانشاه، مازندران، آذربایجان شرقی به ترتیب در رتبه‌های اول تا پنجم قرار دارند.

کشاورز در ادامه با بررسی حد نگار اراضی کشاورزی بر اساس قطعه و مساحت به ارزیابی استان پرداخت و گفت: در بررسی عملکرد حوزه حدنگاری کشاورزی بر اساس مساحت، استان‌های خوزستان، کرمانشاه، خراسان رضوی، همدان و فارس و همچنین بر اساس قطعه استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، مازندران، اصفهان و زنجان به ترتیب در رتبه‌های اول تا پنجم قرار دارند.

همچنین در این جلسه سجاد حسن پور مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه با اشاره به عملکرد شرکت‌ها در گذشته خوشبختانه امروز با تمرکز مدیریتی بر آنها گفت: اکثر شرکت‌ها در حال حاضر پای کار هستند و استقبال مردمی را با حضور میدانی و جهادی همکاران توسعه دادیم.

وی افزود: در حوزه صدور اسناد میزان پیشرفت محسوس است به نحوی که میزان پیشرفت استان کرمانشاه از 20 درصد به 41.5 درصد رسیده و ارتقا رتبه کشوری از 31 به 22 و در حوزه املاک در رتبه 8 کشوری هستیم.

در ادامه ناصری مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گیلان ضمن ارائه گزارش عملکرد کاداستر 1402 این استان گفت: اراضی ملی در سال گذشته 768 قطعه صادر شده بود با 84 درصد که امسال این آمار با 830 قطعه صادر شده به میزان 99.7 درصد افزایش داشته است.

وی در رابطه با صدور اسناد حوزه اراضی زراعی گفت: در سال گذشته 12 هزار و 625 فقره سند صادر شده بود که امسال 15 هزار 291 قطعه به میزان 44 درصد صادر شده است.

ناصری در رابطه با تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگ تصریح کرد: در سال گذشته 21 هزار 344 قطعه بوده است که امسال با 47 درصد پیشرفت 31 هزار 467 قطعه بوده است.

منبع: مرکز رسانه قوه قضائیه

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی