یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

انسانیت زدایی در نحوه پوشش اخبار مربوط به جنگ غزه

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
انسانیت زدایی در نحوه پوشش اخبار مربوط به جنگ غزه

به گزارش مشرق، الهام عابدینی، فعال رسانه درباره نحوه پوشش اخبار مربوط به جنگ غزه اینطور نوشت:

بی بی سی در 9 اکتبر نوشت: «700 نفر از اسرائیلی ها کشته شدند و 400 نفر هم در غزه مردند». گاردین در 18 اکتبر بدون اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در بمباران زیرساخت های آب و فاضلاب و نسل کشی فلسطینیان نوشت: «همزمان با نبود آب سالم، فلسطینیان از بی آبی می میرند.» تایمز لندن در 8 نوامبر نوشت: «یک ماه از روزی که حماس 1400 نفر را کشت و جنگ را شروع کرد گذشته است. گفته می شود 10 هزار فلسطینی هم مرده اند».

در این رسانه ها به ندرت اشاره ای به تاریخچه اشغال فلسطین و جنایت های 75 سال اخیر می‌شود. نحوه پوشش اخبار مربوط به جنگ غزه طوری است که گویی تمام این منطقه فقط شامل نیروهای حماس است و هیچ «شهروندی» در آن حضور ندارد. بی بی سی در 22 اکتبر نوشت: «اسرائیل به مسجد جنین که مقر حماس است، حمله کرد». اما در این خبر هم هیچ سند و شاهدی نیست که نشان دهد آنجا مقر حماس بوده است.

واشنگتن پست در 27 نوامبر در خبر مربوط به تبادل اسرا، کودکان فلسطینی را «افراد جوان» و «زیر 18 ساله» و کودکان صهیونیست را «کودک» توصیف کرد. این سیاست رسانه ای «انسانیت زدایی» در صحبت‌های مقامات صهیونیست هم دیده می شود. به عنوان مثال آنها زمانی که درباره فلسطینیان و حماس صحبت می کنند از واژگانی چون «آنها» و «هیولا» استفاده می کنند. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در همین ایام جنگ اخیر به صراحت گفت: «ما با حیوان های انسان نما می جنگیم».

انسانیت زدایی گامی مهم در جهت مشروعیت بخشی به جنگ شامل جنگ نظامی و جنگ اقتصادی (تحریم) است. مشابه چنین وضعیتی را درباره عراق، ایران و لیبی هم پیش تر دیده ایم. به عنوان مثال بارها رسانه های جریان اصلی در توجیه حمله غرب به افغانستان و عراق از حضور تروریست های القاعده در آن منطقه صحبت می کردند و هنگام صحبت از آنها از واژگان مربوط به حیوانات همچون «شکار تروریست ها» یا «کنام تروریست ها» و «آخور» استفاده می کردند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

انسانیت زدایی در نحوه پوشش اخبار مربوط به جنگ غزه 2