شنبه 31 شهریور 1403

انسجام ملی و محلی راهکار افزایش تاب‌آوری در مواجهه با بحران کرونا

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
انسجام ملی و محلی راهکار افزایش تاب‌آوری در مواجهه با بحران کرونا

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تقویت همبستگی و انسجام محلی - ملی را از راه‌حل‌های اساسی افزایش تاب آوری در مواجهه با شیوع کرونا و بحران ناشی از آن توصیف کرد.

فاطمه صالح در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نتایج یک پژوهش انجام شده در حوزه تاثیر کرونا و تاب آوری بر یکدیگر گفت: بر اساس پژوهش علمی تنها راه حل اساسی مواجهه با بیماری کرونا و بحران ناشی از آن، تقویت همبستگی و انسجام محلی - ملی است، راهی که به سلامتی اکثریت و نه منافع اقتصادی اقلیتی از افراد جامعه منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه این پژوهش با عنوان تحلیل دیدگاه حق زندگی شهری و مواجه با بحران ویروس کووید 19، انجام شده است، گفت: نتایج به دست آمده نشان داد که تاثیرات بحران کرونا بر شرایط و کیفیت زیست مردم شهرها به طور کلی شباهت زیادی با هم داشته، اما به طور خاص تفاوت های زیادی میان شرایط زندگی شهری در دنیا وجود دارد که مبتنی بر شرایط موجود و سطح تاب آوری اجتماعی - اقتصادی و مدیریتی شهرهاست.

صالح با بیان اینکه نتایج این پژوهش در شماره پاییز فصلنامه تخصصی «دانش پیشگیری و مدیریت بحران» منتشر شده است، افزود: این مطالعه، موضوع حق به زندگی برای مردم آسیب پذیر شهری در دوره مبارزه با بیماری کرونا را با پایه رویکرد و مفهوم «حق برای شهر» هانری لوفور، بررسی کرده است. یک حق جمعی که بر مدیریت دموکراتیک، یکپارچگی ملی و وابستگی متقابل همه حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی شناخته شده بین المللی تأکید دارد.

وی ادامه داد: کرونا ویروس جدید، علاوه بر همه پیامدهای اجتماعی - اقتصادی، منطق حاکم بر سیاست و اخلاق جهانی را هم روشن تر کرد به این معنا که واقعیتی کاملا مادی و دانشی با سیستم های اخلاقی و سیاسی، وابستگی متقابل شدیدی دارد که باعث شده تا افراد علاوه بر حفظ حقوق فردی، به دنبال سلامت بستگان و دیگر ساکنان شهر هم باشند. در اغلب کشورها، سازمان ها و نهادهای مدنی و شهری، رایزنی ها و اقدامات گوناگونی مرتبط با حفظ سطحی از توانمندی و قدرت اجتماعی - اقتصادی مردم شهرها آغاز و به نتایج موثری دست یافته اند.

انتهای پیام