شنبه 9 تیر 1403

انس با کتاب، ایمن از کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انس با کتاب، ایمن از کرونا

کرمان - ایرنا - این روزها سوای قیمت نامتعارف کتاب، بیماری مهلک کرونا شرایط همزبانی با کتاب را بویژه در هفته کتابخوانی برای علاقمندان که در این ایام جهت خرید تازه های نشر سری به کتابفروشی‌ها و یا نمایشگاه های کتاب می زدند، دشوار کرده است.

همانگونه که می دانیم تأثیر عمیق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت بخشیدن به پیشرفت روزافزون آن، بر کسی پوشیده نیست و این تاثیر گذاری به اندازه ای است که در دنیای امروز نمی توان توسعه و رشد همه جانبه جامعه را، بدون در نظر گرفتن مطالعه و کتاب مورد بحث و نظر قرار داد.

بنابراین کتاب و کتابخوانی، از مقوله های ارزشمند و قابل توجه فرهنگی است که ترویج آن در جامعه ضروری به نظر می رسد و در هر شرایطی تعطیل بردار نیست چرا که با اتکا به این مفهوم که گذشته چراغ راه آینده است بخوبی کتاب معبری است که گذر از این موضوع را فعلیت می بخشد.

قطعا، گسترش کتابخوانی به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر، تنها زمانی به فرهنگی عمومی تبدیل می شود که جامعه آن را نیازی پایان ناپذیر و وسیله ای برای رشد و پویایی شخصیت خود بداند و مطالعه، در کنار سایر کارهای روزانه، در زندگی مردم وارد شود و این گونه نباشد که کتاب، به افراد خاصی از جامعه اختصاص داشته باشد؛ بلکه همگان تکامل و پیشرفت را در انس با کتاب بدانند.

گرچه در این وادی گسترش کتابخانه و چاپ های متعدد و فراوان کتاب و اقدامات فاخر فرهنگی از این دست در رونق بخشی مطالعه و کتابخوانی بی تأثیر نیست، ولی نکته مهم، همان ایجاد میل و انگیزه در اذهان عمومی جامعه است، یعنی برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که احساس نیاز به کتاب در جامعه زنده و مستمر شود.

قبل از کرونا، بیماری افزایش نامتعارف بهای کتاب بر دوش علاقمندان به این عنصر آگاهی دهنده و رهایی بخش سنگینی می کرد و آنان را رنجیده خاطر کرده بود ولی برای جبران این نقیصه در هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی مغتنم برایشان پیش می آمد تا با همکلامی با بزرگان علم و ادب و حوزه چاپ و نشر به نوعی دانش روز خود را بروز رسانی کرده و جرعه ای بر توشه علمی خود بیافزایند.

و حالا که بیماری بی رحم کرونا با قیمت غیرمتعارف کتب همنوا و یکدل شده و این حداقل ها را هم از علاقمندان به یار مهربان گرفته اند تا این مولود دانایی و آگاهی بخش را از جمع دوستداران بربایند، باید بار دیگر عزم خود را جزم کرد و برای همنشینی با کتاب طور دیگری اندیشید.

با کمک گرفتن از این فرضیه که انسان دانا باید با تحمل و دوراندیشی تهدیدها را به فرصت تبدیل کند از این خانه نشینی اجباری باید بهترین نتیجه را برد و آن اینکه سری به قفسه های کتابخانه شخصی گرد گرفته از گذر زمان خود بزنیم و با مرور و بازخوانی کتاب های در اختیار و یا اینکه با کمک گرفتن از فضای مجازی بر انس و الفت دوباره خود با این یار مهربان بیافزائیم.

پس باید برغم گیر و گرفتارهای روزانه، تنگناهای دوری از کتاب را به فرصت مغتنمی تبدیل کرد و نه تنها در هفته کتاب و کتابخوانی بلکه در طول ایام سال زمینه استفاده مطلوب از کتاب این مولود رهایی بخش را برای بهره گیری هر چه بیشتر فراهم کرد.

در شرایط کنونی که باید با رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و دوری از شب نشینی ها و دور همی های مرسوم گذشته خود را از شر ویروس هولناک کرونا صیانت کنیم بهترین راهی که می تواند ما را در این راه به آرامش برساند، انس با کتاب است.

پس بیایید برای اینکه هم بر دانش و آگاهی خود بیافزاییم و از سوی دیگر خود را از شر بیماری کرونا نیز ایمن کنیم اوقات فراغت روزانه خود را و به تعبیری بیشترین وقت روزانه خود را به همنشینی با کتاب سپری کنیم.

*س_برچسب‌ها_س*