دوشنبه 2 مهر 1403

انواع روش های استعدادیابی کودکان و مزایای آن

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
انواع روش های استعدادیابی کودکان و مزایای آن

آیزاک نیوتن نیز در مدرسه ضعیف عمل می‌کرد. یک سردبیر روزنامه والت دیزنی را به دلیل نداشتن ایده خوب اخراج کرد. معلم موسیقی کاروسو به او گفت: "تو نمی‌توانی آواز بخوانی، اصلاً صدایی نداری."

اهمیت و ضرورت استعدادیابی کودکان

استعدادیابی کودکان یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی کودکان است که می‌تواند به موفقیت او ختم شود. گاهی والدین یا معلمان بدون درک و کشف استعداد کودک او را فردی بی‌استعداد تلقی می‌کنند زیرا نتوانسته‌اند استعداد او را کشف کنند. همان‌طور که وقتی توماس ادیسون یک پسربچه بود، معلمانش به او گفتند که احمق‌تر از آن است که چیزی یاد بگیرد.

آیزاک نیوتن نیز در مدرسه ضعیف عمل می‌کرد. یک سردبیر روزنامه والت دیزنی را به دلیل نداشتن ایده خوب اخراج کرد. معلم موسیقی کاروسو به او گفت: "تو نمی‌توانی آواز بخوانی، اصلاً صدایی نداری."

با این حال، توماس ادیسون به عنوان مخترع لامپ، گرامافون و فیلم متحرک شناخته می‌شد. سر اسحاق نیوتن بیشتر برای توضیح چگونگی کار گرانش شناخته شد. والت دیزنی خالق شخصیت کارتونی میکی ماوس و بنیان‌گذار پارک‌های موضوعی دیزنی لند و والت دیزنی ورلد بود. انریکو کاروسو به عنوان بزرگ‌ترین تنوری (خواننده) که تا به حال زندگی کرده و بزرگ‌ترین هنرمند ضبط اوایل قرن بیستم در نظر گرفته می‌شود.

اگر در گذشته مثل امروزه تست هوش کودکان وجود داشت شاید خیلی از افرادی که امروزه نمی‌شناسیم با کشف استعدادشان به چهره‌هایی مشهور تبدیل می‌شدند.

بنابراین، می‌خواهیم در ادامه به معرفی انواع استعداد و تست هوش کودکان بپردازیم تا قدمی هرچند کوچک در این راه برداشته باشیم.

استعداد چیست و استعدادیابی کودکان به چه معناست؟

تعریف "استعداد" برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. دانش‌آموزانی که شایستگی پیشرفته‌تری در یک موضوع خاص نشان می‌دهند یا درک بسیار عمیق‌تری نسبت به همسالان خود نشان می‌دهند، یا در واقع توانایی شنیدن واقعی و پیشرفت سریع را از خود نشان می‌دهند، همگی می‌توانند با استعداد تعریف شوند.

از این رو استعدادیابی کودکان امری مورد توجه برای والدین است که به کشف، رشد و شکوفایی استعداد منحصر به فرد فرزندشان کمک می‌کند.

شناخت انواع استعداد به والدین کمک خواهد کرد که دید بازتری نسبت به توانایی فرزند خود داشته باشند و استعداد کودکانشان را تنها بر مبنای هوش ریاضی بالا نسنجند. در ادامه به معرفی انواع استعداد در کودکان می‌پردازیم.

انواع استعداد کودکان

یکی از مراحل مهم در استعدادیابی کودکان شناخت استعداد منحصر به فردشان است. کودکان ممکن است استعداد هنر، موسیقی، نمایش یا ورزش داشته باشند و این چیزی است که معلمان در طول درس‌ها، مشاهدات و بحث‌های عادی متوجه آن خواهند شد. در برخی موارد، این دانش‌آموزان ممکن است بهترین ورزشکار نباشند، نقاشی‌های آن‌ها ممکن است مقاله تمام‌شده نباشد و فقط در پیانو درجه 1 باشند، اما معلمان می‌توانند دانش‌آموزانی را که استعداد خاصی دارند، تشخیص دهند.

انسان موجودی چند بعدی است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف استعداد و توانایی داشته باشد. شناخت این استعدادها می‌تواند به چگونگی مسیر تحصیلی و زندگی فرد کمک شایانی کنید. هر فرد ممکن از در یک یا چند زمینه از انواع مهارت‌ها استعداد داشته باشد. به عنوان نمونه در زیر لیستی از مهارت‌هایی که در استعدادیابی کودکان می‌توان شناسایی کرد آمده است:

استعدادیابی کودکان چگونه انجام می‌شود؟ 

توانایی تحصیلی معمولاً ابتدا، شاید تا حدودی سطحی، از طریق نمرات استاندارد شناخته می‌شود. این نمرات از انواع تست هوش کودکان به دست می‌آید. آزمون‌های هنجاریابی شده‌ای که می‌تواند در هدایت و استعدادیابی کودکان مؤثر باشد.

علاوه بر نمرات به دست آمده در آزمون‌های هوش کودکان، عوامل دیگری نیز در شکل‌دهی استعداد کودکان و پیشرفت تحصیلی آنها مفید است که نباید از آنها غافل شد. عواملی مانند وضعیت اجتماعی - اقتصادی، کیفیت محیط خانه، مشارکت والدین، خودکارآمدی کودک و انگیزه او، سبک فرزندپروری و شیوه ارتباطات کودک در مدرسه می‌توانند در هدایت استعدادهای کودک مؤثر باشد.

معرفی انواع تست هوش کودکان

تلاش برای سنجش هوش از دیرباز بخشی از روانشناسی بوده است که رایج‌ترین تست‌های هوش برای کودکان شامل موارد زیر است:

تست هوش‌های چندگانه گاردنر

هاوارد گاردنر، روانشناس رشد در دانشگاه هاروارد، نظریه هوش‌های چندگانه را مطرح کرد. به گفته گاردنر، افراد دارای انواع مختلفی از هوش هستند و چارچوب هوش چندگانه منصفانه‌تر از تست‌های IQ است که فقط یک نوع استعداد را اندازه‌گیری می‌کند. نمرات به دست آمده از این آمده از تست هوش گاردنر در انواع هوش طبیعت‌گرا (طبیعت باهوش)، موزیکال (صدای هوشمند)، منطقی - ریاضی (اعداد / استدلال هوشمند)، وجودی (زندگی هوشمندانه)، بین‌فردی (افراد باهوش)، بدنی حرکتی (بدنی هوشمند)، زبانی (کلمه هوشمند) و درون فردی (خود هوشمند) دسته‌بندی می‌شود.

تست هوش وکسلر برای کودکان

آزمون استعدادیابی کودکان وکسلر پرکاربردترین تست هوش کودکان 6 تا 16 ساله است. این آزمون شامل آزمون‌های فرعی متعددی است و نمره IQ در مقیاس کامل را به دست می‌آورد. همچنین پنج "نمره عامل" را به دست می‌دهد که ابعاد مختلف عملکرد را اندازه‌گیری می‌کند. این عوامل عبارت‌اند از درک کلامی، دیداری - فضایی، استدلال سیال، سرعت پردازش و حافظه کاری. نتیجه این تست اطلاعات مفیدی را در مورد سبک یادگیری کودک ارائه می‌دهد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

عامل درک کلامی، دانش کلامی کودکان

این عامل توانایی کودکان در استفاده از مهارت‌های کلامی خود را در موقعیت‌های جدید اندازه‌گیری می‌کند. نمرات این عامل نیز بازتابی از محیط آموزشی و خانه کودک است. به عبارت دیگر، اگر کودک با محیطی احاطه شده باشد که از نظر کلامی غنی شده باشد، احتمالاً در این عامل بهتر عمل خواهد کرد.

عامل بصری - فضایی

این عامل برای اندازه‌گیری شکل‌گیری مفهوم غیرکلامی، ادراک و سازماندهی بصری، پردازش هم‌زمان، هماهنگی بینایی - حرکتی، یادگیری و توانایی جداسازی شکل و زمین در محرک‌های بصری طراحی شده است.

عامل استدلال سیال

این عامل در این تست استعدادیابی کودکان توانایی تشخیص روابط مفهومی زیربنایی بین اشیاء بصری و استفاده از استدلال برای شناسایی و اعمال قوانین را می‌سنجد.

عامل سرعت پردازش

سرعتی را می‌سنجد که کودکان می‌توانند اطلاعات بصری ساده، مانند طرح‌های انتزاعی یا اعداد را بدون اشتباه پردازش کنند. اگرچه معیاری برای سنجش توانایی کودک در تفکر یا استدلال نیست، مشکل در پردازش اطلاعات ساده (مثلاً کپی کردن نمادها یا حروف یا اسکن سریع برگه برای اشتباهات) باعث می‌شود کودک زمان و انرژی ذهنی کمتری برای درک و پردازش مطالب جدید داشته باشد.

حافظه فعال 

این عامل نشان دهنده توانایی کودک در نگهداری اطلاعات در حافظه است تا بتواند آن را دستکاری کند یا با آن محاسبات را انجام دهد. این شامل توانایی انجام محاسبات ذهنی است و می‌تواند تحت‌تأثیر توجه ضعیف قرار گیرد.

تست هوش کودکان استنفورد - بینه

اگرچه این آزمون استعدادیابی کودکان است؛ اما آن را می‌توان برای افراد بزرگسال نیز استفاده کرد. این تست هوش کودکان شامل مجموعه‌ای از آزمون‌های فرعی است که بسیاری از آنها از نظر محتوا شبیه به آزمون‌های مقیاس وکسلر هستند.

این آزمون پنج حوزه محتوا را اندازه‌گیری می‌کند: استدلال سیال، دانش، استدلال کمی، پردازش دیداری - فضایی و حافظه کاری. یک نمره ترکیبی عمومی نیز به‌عنوان معیاری از هوش کلی به دست می‌آید.

ماتریس‌های پیش‌رونده ریون

در میان چندین تست هوش کودکان، ماتریس‌های استاندارد پیش‌رونده ریون به طور گسترده برای تنظیمات تحقیقاتی و کاربردی استفاده می‌شود. در سن 6 سالگی، می‌توان از این آزمون استفاده کرد.

سؤالات ماتریس شکل برای تقویت مهارت‌های منطقی دانش‌آموز ایجاد می‌شود و او را وادار می‌کند تا مجموعه‌ای پیچیده از شکل‌ها را بررسی کند و ببیند که چگونه پیشرفت می‌کنند و با هم هماهنگ می‌شوند.

دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چگونه شکل‌ها را کامل کنند که به سایر دروس مدرسه مانند واژگان، ریاضیات و هندسه کمک می‌کند.

در آزمون ماتریس ریون، از دانش آموز خواسته می‌شود تا الگوی گم شده را در یک سری پیدا کند. در این آزمون، سؤالات به تدریج برای کودک سخت‌تر می‌شود که نیاز به ظرفیت شناختی بیشتری برای رمزگذاری و تجزیه و تحلیل سؤالات دارد.

ماتریس‌های پیش‌رونده رنگی

این تست یکی از ساده‌ترین انواع ماتریس‌های پیش‌رونده ریون است که برای کودکان کوچک‌تر (سنین 5 تا 11 سال)، افراد مسن‌تر، و افرادی که مشکلات یادگیری دارند، با پس زمینه رنگی ارائه می‌شود تا آنها را از نظر بصری بیشتر تحریک کند.

استعدادیابی کودکان در مراکز معتبر

علاوه بر سن کودک مرکزی که می‌خواهید تست هوش را از کودک بگیرید اهمیت دارد؛ زیرا تحلیل‌های درست این آزمون‌ها است که می‌تواند به شما و فرزندتان کمک کند.

انواع تست هوش کودکان که می‌تواند در استعدادیابی کودکان و هدایت تحصیلی و شغلی آنها مفید باشد در سایت بازی بوک به همراه تحلیل‌های تخصصی و راه‌های شناسایی استعداد کودکتان موجود است. فراموش نکنید نمره به دست آمده از این آزمون‌ها ابتدای راه استعدادیابی کودک شماست و همواره بایستی در جهت بهبود وضعیت روان‌شناختی و فراهم آوردن شرایط رشد استعدادهای آنها کوشا باشید.

-->

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

انواع روش های استعدادیابی کودکان و مزایای آن 2
انواع روش های استعدادیابی کودکان و مزایای آن 3
انواع روش های استعدادیابی کودکان و مزایای آن 4
انواع روش های استعدادیابی کودکان و مزایای آن 5