یک‌شنبه 15 مهر 1403

اهدای شهاب‌سنگ کرمان 252 به موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
اهدای شهاب‌سنگ کرمان 252 به موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، حجت کمالی مدیر موزه شهاب‌سنگ ایران در مراسم اهدای این اثر، توضیح داد: این قطعه شهاب‌سنگی که امروز به موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز اهدا شد، در کرمان کشف شده و در سایت جهانی شهاب‌سنگ به نام «شهاب‌سنگ کرمان 252» ثبت جهانی شده است.

پدر شهاب‌سنگ ایران و اهداکننده این شهاب‌سنگ افزود: شهاب‌سنگ‌ها از نوع سنگی، آهنی یا سنگی و آهنی هستند.

به گفته مدیر موزه شهاب‌سنگ ایران، سن زمینی شهاب‌سنگ کرمان 252، بین 20تا 25هزارسال تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: شهاب‌سنگ‌ها دو سن دارند، سنی که از زمان جداشدن از سیاره مادر و مسافتی که طی می‌کنند تا به زمین سقوط کنند و سنی که از زمان سقوط در سطح زمین می‌مانند.

کمالی در ادامه اظهار داشت: شهاب‌سنگ کرمان 252، اطلاعاتی درخصوص چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی، ساختارشناسی و وجود حیات در سیارات را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.

رکنی مدیر موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز نیز در این‌باره گفت: قطعات سنگی به‌دست‌آمده از کره ماه، منحصربه فردترین قطعات بخش زمین‌شناسی این موزه است.

وی افزود: شهاب‌سنگ کرمان 252، به‌عنوان دومین قطعه فرازمینی به این موزه اضافه شد.

به‌گفته وی در موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز، 945 نمونه سنگ رسوبی، سنگ نیمه‌قیمتی، فیل‌های گیاهی و جانوری و سنگ‌های فرازمینی نگهداری می‌شود و دانشگاه شیراز، دومین دانشگاه دریافت‌کننده شهاب‌سنگ در کشور است.

گفتنی است موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز، در اسفندماه سال 1353 با تلاش صدرالدین شریفی تأسیس و در سال 1359به ساختمان کنونی، با زیربنای حدود 5هزار مترمربع انتقال یافت. این موزه شامل بخش‌های جانوری، گیاهی، زمین‌شناسی، حشره‌شناسی، نجوم، تکنولوژی، آناتومی، تمبر و سکه و کارگاه تاکسیدرمی است که فعالیت‌های آن‌ها در سه محور آموزشی، پژوهشی و نمایشی صورت می‌گیرد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید شهاب سنگ دانشگاه کرمان دانشگاه شیراز این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است