سه‌شنبه 10 مهر 1403

ایجاد فرصت‌های شغلی زخمی بر مرهم زلزله‌زدگان کرمانشاه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ایجاد فرصت‌های شغلی زخمی بر مرهم زلزله‌زدگان کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - زلزله که آمد همه چیز را با خود برد، خرابی‌های آن یک طرف غم از دست رفتن شغل و محل کسب درآمد برای خیلی‌ها از طرف دیگر داغ آن حادثه را دوچندان کرد اما امروز و پس از گذشت حدود 31 ماه از آن واقعه فرصت‌های شغلی ایجاد شده را می‌توان مرهمی بر زخم زلزله‌زدگان کرمانشاهی دانست.

ساعت 21 و 48 دقیقه شامگاه 21 آبان 96 بود که زمین غرید و هزاران واحد مسکونی را بر سر صاحبانشان آوار و واحدهای صنفی و محل کسب زیادی را با خاک یکسان کرد و به بسیاری از کارخانه ها و واحدهای تولیدی نیز آسیب جدی وارد آورد.

بعد از گذشت دقایقی شدت زمین لرزه 7.3 ریشتر اعلام شد، زمین لرزه ای که در پنج کیلومتری شهر ازگله و در عمق 11 کیلومتری زمین رخ داد و به علت عمق کم و مدت زیاد در کل منطقه شمال غرب کشور و حتی کشورهای عراق، ترکیه، عربستان و کویت نیز احساس شد.

طبق آنچه که مسوولان گفتند حدود 18 هزار واحد مسکونی در این زلزله کاملا تخریب شد و به حدود 50 هزار واحد مسکونی نیز خسارت جدی وارد آمد، علاوه بر آن 186 واحد صنعتی و بیش از پنج هزار و 640 واحد صنفی نیز از آن زلزله مهیب خسارت دید.

غم از دست دادن عزیزان یک طرف و آوارشدن منزل و واحد کسب و تولید که احتمالا مدت ها برای خرید یا ساخت آن زحمت کشیده بودند نیز از طرف دیگر دل زلزله زدگان را آزرده کرده بود.

روز بعد از زلزله اما همه پای کار بودند، پیام امیدبخش رهبر معظم انقلاب و حضور مسوولان و نیروهای مسلح در کنار مردم و مهمتر حضور خودجوش و جهادی بسیاری از هموطنان برای کمک به آسیب دیدگان زلزله باعث شد یاس و ناامیدی خیلی زود جای خود را به امیدواری بدهد.

در این میان خانه ها یکی یکی در مناطق زلزله زده ساخته شد، دیوار هر منزلی که بالا می رفت اطرافیان با امید بیشتری به روزهای پیش رو می نگریستند و آنها را وادار می کرد که دست به کار شوند.

علاوه بر ساخت واحدهای مسکونی، واحدهای تجاری، صنعتی و اصناف و بازاریان هم احداث می شد تا کسب و کار مردم زلزله زده رونق بگیرد. در این میان دولت هم به صورت جدی پای کار بود و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به ساکنان مناطق زلزله زده به دنبال ایجاد شغل بود.

ایجاد بیش از 19 هزار فرصت شغلی در مناطق زلزله زده استان

طبق آنچه که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه اعلام کرد؛ تاکنون حدود پنج هزار و 920 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به افراد ساکن در مناطق زلزله زده استان پرداخت شده که این رقم حدود 19 هزار و 450 فرصت شغلی ایجاد کرده است.

حسن عزیزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: پرداخت این مقدار تسهیلات باعث اجرای 17 هزار و 379 طرح در 10 شهر زلزله زده استان کرمانشاه شده است.

وی بیشترین طرح های اشتغال زا را مربوط به شهرستان سرپل ذهاب که متحمل بیشترین خسارات در زلزله 7.3 ریشتری شد، عنوان کرد و افزود: در این شهرستان یک هزار و 759 میلیارد و 186 میلیون ریال تسهیلات برای اجرای 6 هزار و 135 طرح اشتغالزا پرداخت شده که نتیجه آن ایجاد 6 هزار و 674 فرصت شغلی بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه خاطرنشان کرد: پس از سرپل ذهاب، شهرستان های ثلاث باباجانی با سه هزار و 593 فرصت شغلی و دالاهو با سه هزار و 106 فرصت شغلی در رده های دوم و سوم از نظر اشتغالزایی قرار گرفته اند.

عزیزی ادامه داد: پس از وقوع زمین لرزه بزرگ شامگاه 21 آبان، مردم زلزله زده گیلانغرب نیز با دریافت تسهیلات لازم تاکنون حدود 2 هزار و 560 فرصت شغلی ایجاد کرده اند و کارآفرینی پس از زلزله در قصرشیرین نیز به عدد هزار رسیده است.

وی سهم شهرستان اسلام آبادغرب از اشتغالزایی را نیز 970 فرصت و جوانرود را 822 فرصت عنوان کرد و گفت: در بقیه نقاط نیز بین 200 تا 300 نفر اشتغالزایی شده است.

پیش بینی ایجاد بیش از 40 هزار فرصت شغلی دیگر

این مقام مسوول در ادامه و با اشاره به تداوم پذیرش طرح های اشتغالزا و پرداخت تسهیلات، از پیش پذیرش 32 هزار و 830 طرح برای پرداخت تسهیلاتی به میزان 21 هزار و 853 میلیارد و 958 میلیارد ریال خبر داد و گفت: پرداخت این میزان تسهیلات می تواند 40 هزار و 329 فرصت شغلی دیگر در مناطق زلزله زده استان ایجاد کند.

عزیزی یادآوری کرد: از مجموع این طرح ها، با 17 هزار و 379 مورد در بانک ها انعقاد قرارداد صورت گرفته و در صورت تکمیل بودن مدارک متقاضیان و همکاری بانک ها پنج هزار و 928 میلیارد و 982 میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی پرداخت می شود.

وی در پایان گفت: خوشبختانه شرایط رونق کسب و کار در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه مطلوب است و با پرداخت تسهیلاتی که از سوی دولت فراهم شده بسیاری از آنهایی هم که پیش از زلزله صاحب شغل نبودند با دریافت این تسهیلات مشغول به کار شده اند.

در جریان زلزله 7.3 ریشتری شامگاه 21 آبان سال 1396 استان کرمانشاه، 620 نفر کشته و حدود 10 هزار نفر هم زخمی شدند. نرخ بیکاری استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت در پایان سال گذشته 15.7 درصد از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است. طبق «سند جامع اشتغال استان کرمانشاه» نرخ بیکاری این استان در سال 98 باید سه درصد، در سال 99، 2 درصد و در سال 1400 یک درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. کاهش سه درصدی نرخ بیکاری در سال گذشته محقق شده اما اکنون باید منتظر ادامه این کاهش در پایان امسال و سال آینده باشیم. بنابر اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، جمعیت فعال استان 394 هزار نفر و آمار بیکاران آن 132 هزار نفر است. نیمی از افراد جویای کار استان دانش آموخته دانشگاهی هستند. اکنون هزار و 27 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 38 هزار و 499 میلیارد ریال در استان وجود دارد که 30 هزار و 284 نفر در آنها مشغول به کار هستند.

*س_برچسب‌ها_س*