دوشنبه 2 مهر 1403

ایران تکلیف افغانستان روشن کرد | دیوار 10 کیلومتری مرزی کشیده شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
ایران تکلیف افغانستان روشن کرد | دیوار 10 کیلومتری مرزی کشیده شد

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کرد که بیش از 10 کیلومتر دیوار در مرز ایران و افغانستان نصب شده است. همچنین، 50 کیلومتر از مرز برای دیوارگذاری آماده است و در این زمینه نزدیک به 20 کارگاه در طول مرز به انجام فعالیت‌های زیرساختی و نصب دیوار مشغول هستند.

امیر سرتیپ نوذر نعمتی در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها اعلام کرد که «مسئولیت انسداد مرز با افغانستان به نیروی زمینی ارتش سپرده شده است». وی افزود: با همکاری سازمان‌های مرتبط و هماهنگی نزدیک با ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد ارتش و سازمان جغرافیایی، فعالیت‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهیم. در این راستا، ما همزمان با برگزاری جلسات متعدد، کار را آغاز کرده‌ایم و با استفاده از چهار گروه مهندسی رزمی و 14 یگان مهندسی وابسته به یگان‌ها، به همراه چند شرکت توانمند در این حوزه، در حال انسداد مرز هستیم.

از قسمت شمالی مرز افغانستان کار انسداد مرز را آغاز کردیم و قرارگاه منسجمی در همان منطقه تشکیل شده است تا بر این کار نظارت کند. این اقدام به صورت اصولی در حال پیشرفت و بخشی از آن توسط نیروی زمینی ارتش در حال انجام است.

وی با بیان این‌که «روند انسداد مرز پیشرفت خوبی داشته است»، یادآور شد: برای این منظور کارهای زیربنایی انجام شده و بیش از 10 کیلومتر دیوار در مرز کار گذاشته شده است؛ همچنین 50 کیلومتر از مرز آماده دیوارگذاری است و در این راستا نزدیک به 20 کارگاه در طول مرز اقدامات زیرساختی و امور نصب دیوار را پیش می‌برند.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «پنج کارگاه برای دیوارکشی در حال انجام اقدامات لازم برای انسداد مرز هستند»، عنوان کرد: صدها وسیله مهندسی رزمی نیروی زمینی ارتش در زمینه انسداد مرز به صورت شبانه‌روز در حال فعالیت هستند و تلاش داریم تا در زمان مقررشده، این کار را به اتمام برسانیم.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان این‌که «انسداد مرز موجب افزایش امنیت مرزها و جلوگیری از قاچاق می‌شود»، خاطرنشان کرد: انسداد مرز به رونق اقتصادی کشور کمک می‌کند و موجب کنترل دقیق و اصولی ورود و خروج از مرزها می‌شود. اینگونه نیست که با انسداد مرز می‌خواهیم درب کشور را بسته نگه داریم؛ زیرا ما در همه مرزها با همه کشورها مبادی ورود و خروجی رسمی داریم. ما با انسداد مرز می‌خواهیم ورود و خروج از مبادی رسمی و اصلی به صورت کنترل‌شده و بهتر انجام شود و این اقدام قطعاً امنیت کشور و مناطق مرزی را افزایش می‌دهد و تأثیر مثبتی در اقتصاد کشور خواهد داشت.