چهارشنبه 4 مهر 1403

ایران و آمریکا قرارداد تامین سوخت اتمی بستند

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
ایران و آمریکا قرارداد تامین سوخت اتمی بستند

اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم. در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

دهم تیر 1353؛ ایران و آمریکا قرارداد تامین سوخت اتمی بستند

قرارداد خرید خدمات مربوط به غنی کردن اورانیوم ایران برای تامین سوخت نیروگاه‌های اتمی ایران، میان ایران و ایالات‌متحده در تهران به امضا رسید.

امضای این قرارداد نشان می‌دهد که ایران خودداری منابع سرشار اورانیوم است و بنابراین تامین سوخت 20 نیروگاه اتمی که ایران می‌خواهد در نقاط مختلف کشور برپا کند، مساله‌ای در تحقق برنامه‌های وسیع ایران در بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای نخواهد بود.

امضای این قرارداد در ایامی صورت می‌گیرد که مذاکرات تهران با واشنگتن برای خرید رآکتور یا رآکتورهای اتمی از ایالات‌متحده همچنان ادامه دارد و در عین حال نمایندگان ایران و آمریکا سرگرم تهیه پیش‌نویس قرارداد جدیدی از همکاری‌های اتمی میان دو کشورند.

لزوم تجدیدنظر در قرارداد همکاری‌های اتمی ایران و آمریکا که از عمر آن 10 سال می‌گذرد، در سفری که خانم دکتر دیکسی لی‌ری، رئیس کمیسیون انرژی اتمی آمریکا در ماه گذشته به تهران صورت داد، مورد توافق قرار گرفت.

در تهران منابع آگاه امروز گفتند که مذاکرات ایران و ایالات‌متحده برای خرید رآکتور یا رآکتورهای اتمی از ایالات‌متحده هنوز پایان نیافته ولی در اصل، ایالات‌متحده ازجمله کشورهایی است که ایران خرید رآکتورهای اتمی از آنها را موردنظر دارد.

شاه: شرکت‌های زراعتی را ما ابداع کرده‌ایم

شاهنشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه لوموند درباره برنامه‌های توسعه اقتصادی ایران در 10 سال اخیر فرمودند: از روزی که من 6 اصل نخست انقلاب کشور را اعلام داشتم، کشور به کشوری مستقل مبدل شد و خارجیان فهمیدند که این ما هستیم که سرنوشت کشور خود را تعیین می‌کنیم. این انقلاب ابتدا انقلاب سفید نامیده شد و سپس چون این انقلاب آن طور که باید سفید نبود، نام انقلاب شاه و مردم به خود گرفت.

اینک ما مشغول گرد آوردن این زمین‌های کوچک در شرکت‌های تعاونی و یا شرکت‌های سهامی زراعی می‌باشیم. شما با کار شرکت‌های تعاونی در اروپا آشنایی دارید، ولی شرکت‌های زراعی چیزی است که ما ابداع کردیم. برای تشکیل یک شرکت زراعی از ساکنان یک منطقه که کشت و زرع در آن اقتصادی می‌باشد، نظرخواهی می‌شود.

آنگاه اگر ساکنان منطقه جواب ساعد دادند، یک شرکت سهامی زراعی در منطقه تاسیس می‌شود و همه ساکنان می‌توانند عضو شرکت بشوند، سپس ارزش زمین و دیگر کمک‌هایی که یک عضو می‌تواند بکند یعنی حشم، خیش و وسایل برآورد می‌شود و براساس آن میزان سهم عضو جدید تعیین می‌شود.

شرکت با چهار، پنج و تا 10، 15 هزار هکتار زمین تشکیل می شود، هر عضو در قبال کاری که انجام می‌دهد دستمزد می‌گیرد و آخر هر سال بهره سهام خود را دریافت می‌دارد و اگر روزی عضو شرکت بمیرد، وراث او صاحب همه سهامش در شرکت می‌شوند ولی زمین متعلق به آنها نیست و زمین همین‌طور صحیح و دست‌نخورده باقی می‌ماند.

شاهنشاه در ادامه این بحث می‌فرمایند در زمینه صنعتی بعضی از صنایع در هر شرایطی در دست دولت باقی خواهد ماند. نفت، پتروشیمی، فولاد، مس، جنگل‌ها و مراتع و آب‌ها این جزئی از فلسفه انقلاب ما است.

احداث خط لوله گاز ایران - ترکیه

دو گروه از کمپانی‌های بزرگ سوخت در اروپا و آمریکا هر کدام جداگانه طرح‌هایی برای انتقال گاز از جنوب ایران به بندر اسکندرون و مایع کردن و صدور آن به اروپا و آمریکا به ایران تسلیم کردند و اینک هر دو طرح مورد مطالعه شرکت ملی گاز ایران قرار دارد.

گروه اول مرکب از کمپانی‌های بلژیکی و آمریکایی است، حاضر است سرمایه چند میلیارد دلاری احداث خط لوله ایران - بندر اسکندرون را فراهم سازد و گاز را تصفیه‌خانه اسکندرون مایع کرده، با تاسیس یک ناوگان گازبر، گاز مایع را با کشتی به آمریکا و بلژیک منتقل سازند.

گروه دوم از کمپانی‌های فرانسه و آلمان و ایتالیا تشکیل شده که طرح تسلیمی آن مشابه طرح گروه اول است.

از این دو طرح بزرگ‌تر و عظیم‌تر طرحی است که در مصاحبه شاهنشاه در فرانسه نیز به آن اشاره شده است؛ ولی هیچ گونه ارزیابی اقتصادی روی آن انجام نگرفته است. در این طرح لوله‌کشی سراسری ایران و اروپا مطرح است. به موجب طرح فوق، گاز ایران با یک لوله عظیم که خیلی بزرگ‌تر از شاه لوله ایران و شوروی است، گاز خشک را از جنوب ایران، و راه ترکیه به اروپا می‌برد.

اجرای این طرح احتیاج به 8 تا 12 میلیارد دلار سرمایه دارد و 5 تا 8 سال طول خواهد کشید.

دهم تیر 1383؛ تعطیلی دائمی نمایشگاه بین المللی تهران

شورای شهر تهران طرحی دوفوریتی، تعطیلی نمایشگاه بین‌المللی تهران را از اول مردادماه تصویب کردند.

اعضای شورای شهر تهران براساس تصمیم خود در جلسه علنی بدون حضور مستمع طرحی را برای تعطیلی همیشگی نمایشگاه دائمی تهران ارائه کردند که در ماده واحده آن آمده است: با توجه به مسائل و مشکلات ترافیکی در برگزاری نمایشگاه های مختلف در محل فعلی نمایشگاه بین‌المللی، برای مالکین محلی، مراجعه‌کنندگان و جهت جلوگیری از مشکلات عدیده در طول سالیان متمادی، شهرداری تهران مکلف است از برگزاری نمایشگاه در محل مذکور جلوگیری کند.

چوب لای چرخ «پژو» و «رنو»

در شرایطی که تلطیف فضای بین‌المللی علیه ایران سبب آغاز مذاکرات دوباره خودروسازان ایرانی با شرکای قدیمی شده، گویا برخی نمایندگان مجلس دلواپس این ماجرا هستند و اگرچه حضور خارجی‌ها را در صنعت خودرو کشور نفی نمی‌کنند، اما با گله و شکایت گاه به گاه عملا حمایت چندانی نیز از پیوند دوباره جاده مخصوصی‌ها و خودروسازان خارجی، به عمل نمی‌آورند.

مجلسی‌ها البته همواره تاکید کرده‌اند دلیل مخالفت‌شان حفظ حق و حقوق مردم و منافع ملی است و چون نمی‌خواهند حقی از صنعت و بازار خودرو ایران ضایع شود، قراردادهای خودروسازان با شرکت‌های خارجی را مورد کنکاش قرار می‌دهند. این در شرایطی است که مروری بر اتفاقات رخ‌داده در این ماجرا نشان می‌دهد همواره بحث حق و حقوق مردم در درجه ثانویه قرار داشته است.

همچنین بخوانید