شنبه 1 اردیبهشت 1403

آموزشی خبرگزاری ایرنا

آموزشی خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - پروانه‌ها برای جفت‌یابی از حسگرهای بصری و شیمیایی استفاده می‌کنند، در حالی که هوش مصنوعی معمولا روی یک ویژگی حسی متمرکز است. محققان پلتفرم نانویی توسعه دادند که می‌تواند همزمان اطلاعات دو حس بصری و شیمیایی را جمع‌آوری و پردازش کند. این دستاورد به بهبود عملکرد هوش مصنوعی کمک موثری می‌کند.

تهران - ایرنا - مدیرکل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: ثبت میهمانی و انتقال دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته برای سال تحصیلی 1404-1403 در سامانه سجاد از امروز 20 فروردین ماه آغاز شد.

شیراز - ایرنا - رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با بیان جایگاه کشور در تولیدات علمی مربوط به فناوری‌های سبز، گفت: جمهوری اسلامی ایران در بیست سال اخیر، از لحاظ تعداد مدارک علمی در حوزه انرژی باد رتبه 9 دنیا را به خود اختصاص داد.

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با حمایت سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی در قالب برنامه «حمایت از کاربران ایرانی در آزمایشگاه‌های سنکروترون برتر» از فرصت حضور درسنکروترون اسپانیا (آلبا) برای پیشبرد تحقیقات مربوط به تولید برگ مصنوعی استفاده کردند که از رهگذر آن می‌توان به تولید آب شیرین در مقیاس کلان و ارزان پرداخت.

تهران - ایرنا - رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با تاکید بر اهمیت بازیافت فلزات ارزشمند از زباله‌های الکترونیک از ابداع روشی جهت دستیابی به دانش فنی بازیافت فلزات طلا، پالادیم و نقره از ضایعات الکترونیک توسط محققان این سازمان خبر داد.

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر راهکاری جدید، ارزان و کارآمد برای ساخت چارچوب‌های فلزی - آلی به عنوان الکتروکاتالیست تولید هیدروژن ارائه کردند.

تهران - ایرنا - یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید ویال مایع خوراکی آهن در ایران شد که عوارض گوارشی نداشته و در عین حال از جذب بالایی برخوردار است.

تهران - ایرنا - فناوران یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از فناوری بومی و تولید سامانه‌های پایش هوشمند میزان آلاینده‌های هوا و اجرای طرح‌های تصفیه و مدیرت پسماند، در مسیر حفظ و توسعه محیط زیست سالم گام بردارند.

تهران - ایرنا - رییس دانشگاه تربیت مدرس با تشریح گستردگی فعالیت «ناحیه نوآوری مدرس»، اظهار داشت: در این ناحیه با وسعتی بالغ بر 450 هکتار، پنج بیمارستان در حوزه سلامت و 170 شرکت دانش‌بنیان مستقر است. همچنین بیش از سه هزار نفر از جمله 100 عضو هیات علمی در آن مشغول فعالیت هستند.

تهران - ایرنا - فردا (دوشنبه 20 فروردین /8 آوریل) خورشیدگرفتگی کلی در مناطقی از آمریکای شمالی رخ می‌دهد. پس از آن 14 مورد دیگر از این پدیده آسمانی در مدت 20 سال آینده به وقوع خواهد پیوست؛ بنابراین در صورتی که خورشیدگرفتگی امسال را از دست بدهید، فرصت‌های دیگری خواهید داشت.

تهران - ایرنا - یک شرکت فناور موفق به طراحی نرم افزاری شده که با دریافت و پردازش یک سری داده‌های مورد نیاز، محاسبه می‌کند که کدام منطقه از کشور برای کشت یک محصول مشخص مناسب تر است؛ نرم‌افزاری که گامی در جهت بومی‌سازی دانش کشاورزی محسوب می شود.

تهران - ایرنا - فروشگاه محصولات و خدمات نوآورانه و فناورانه B2C شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با حمایت پارک فناوری پردیس در نمایشگاه اینوتکس 2024 برپا می‌شود.

تهران - ایرنا - اخترشناسان خورشیدی وقوع کسوف کلی فردا (دوشنبه، 20 فروردین و 8 آوریل) را فرصتی مناسب برای رصد دورترین بخش خورشید، یعنی تاج آن دانسته‌اند.

تهران - ایرنا - یک محقق ایرانی نانو حامل دارورسان را برای کاهش عوارض داروهای درمان سرطان بررسی کرد.

تهران - ایرنا - رییس شورای حفاظت آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص عضویت داوطلبان آزمون سراسری 1403 در گروه‌ها و کانال‌های مدعی توانایی تقلب و اطلاع از سوالات هشدار داد.

تهران - ایرنا - توافق‌نامه همکاری مشترک راه‌اندازی «مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری امضا شد.