جمعه 10 فروردین 1403

آموزشی خبرگزاری ایرنا

آموزشی خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو اعلام کرد: از سال 1403 و بعد از آن، پذیرش دانشجو در رشته علوم آزمایشگاهی، آزمون کاردانی به کارشناسی، به صورت صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) انجام می‌شود.

تهران - ایرنا - معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان از تصویب و ابلاغ «شیوه‌نامه شناسایی، رشد و تعالی دانشجویان صاحب استعداد برتر در مسیر نخبگی» خبر داد.

تهران - ایرنا - یک محقق حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و برگزیده سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی موفق به توسعه نرم‌افزاری به نام «کاشف» شد که تداخل‌های فرکانسی را در شبکه تلفن همراه پایش و منبع آن را شناسایی می‌کند.

تهران - ایرنا - محققان موسسه فناوری توکیو ژاپن یک تکنیک پردازش لیزری فرابنفش برای ساخت ریزساختارهای پیچیده ابداع کرده اند که راه را برای ساختن ربات‌های بیومتریک بهتر، هموار می‌سازد.

تهران - ایرنا - سازمان غذا و داروی آمریکا اولین دارو را برای بیماری کبد چرب موسوم به استیاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) تایید کرده و این دارو در فروردین ماه روانه بازار می‌شود.

تهران - ایرنا - راکت بزرگ و نیرومند «استارشیپ» شرکت «اسپیس‌ایکس» پس از اینکه سومین پرواز آزمایشی را تقریبا تکمیل کرده بود در راه بازگشت به زمین نابود شد.

تهران - ایرنا - مجموعه آموزش عالی و دانشگاه‌ها در روزهای پایانی سال 1402 روزهای پرکاری را گذراندند، کتاب دو ساله عملکرد وزارت علوم منتشر شد و دبیر کل شورای عالی عتف نیز در نشستی فعالیت‌های این شورا را تشریح کرد و از راه‌اندازی سایت طرح ساماندهی پژوهشگری مستقل خبر داد.

تهران - ایرنا - یک مطالعه جدید فاش کرده است که مواد شیمیایی آلودگی هوا احتمالا تولیدمثل گیاهان را مختل کرده چرا که آلاینده‌ها موجب مخفی شدن بوی گیاهان گل‌دار می‌شود و یافتن آنها برای گرده‌افشان‌ها را دشوار می‌کند.

تهران - ایرنا - ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو معاونت علمی ریاست جمهوری با حمایت 60 تا 70 درصدی، یک هیات تجاری را برای حضور در نمایشگاه نانوی ژاپن اعزام کرد. در گزارش این هیئت نکات جالب توجهی به چشم می‌خورد که از جمله آن می‌توان به رسوخ هوش مصنوعی در تجهیزات نانویی و عرضه ادوات کوانتومی در این نمایشگاه اشاره کرد.

تهران - ایرنا - معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در مراسم انعقاد توافق‌نامه همکاری این معاونت و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: وزارت دفاع با زیرساخت‌های بسیار مناسب همچون آزمایشگاه‌ها، مراکز تست و آزمون، تجهیزات پیشرفته و صنایع پیشرفته وابسته، از ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه زیست بوم دانش‌بنیان و زنجیره ارزش دانش‌بنیان برخوردار است.

اصفهان - ایرنا - «عدد پی» یکی از مهمترین و شگفت‌انگیزترین اعداد در جهان هستی به‌شمار می‌آید تا آنجا که روزی جهانی برای شناخت هرچه بیشتر آن و همچنین گرامیداشت ریاضیات در نظر گرفته شده است.

تهران - ایرنا - نتایج یک بررسی نشان می‌دهد: هوش مصنوعی در بسیاری از سیستم‌های اقتصادی دنیا به کار گرفته شده و به نظر می‌رسد با رفع برخی چالش‌های محاسباتی، این سیستم بتواند به عنوان پیشران جدید نظام‌های اقتصادی و مالی دنیا تحولات گسترده‌ای را در این زمینه ایجاد کند به گونه‌ای که ی عی سبب ی 14 ی 2030 خواهد شد.

تهران - ایرنا - عضو هیات علمی ژنتیک مولکولی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی‌، روزه یا محدودیت غذایی را از روش‌های تنظیم «اتوفاژی» دانست که باعث افزایش بازدهی درمان‌های ضدسرطانی شده و سلول‌های طبیعی را حفظ خواهد کرد.

تهران - ایرنا - دانشمندان می‌گویند سیارک مورد هدف برخورد «آزمایش تغییرمسیر سیارک» سازمان ناسا (DART) ممکن است بر اثر برخورد «دارت» تغییر شکل یافته باشد.

تهران - ایرنا - رییس دانشگاه تهران با اشاره به اقدامات از سوی شیاطین برای سست شدن پایه‌های عقیدتی بین دانشگاهیان و عامه مردم گفت: کنگره بین‌المللی علم و قرآن تلاش می‌کند از پنجره قرآن کریم علوم روز در دانشگاه را بررسی کند تا در مقابل شبهه‌افکنی‌ها، پاسخگو باشد.

تهران - ایرنا - قائم‌مقام بیناد ملی نخبگان از بررسی موارد مغفول‌مانده در سند راهبردی کشور در امور نخبگان خبر داد و گفت: روزآمدسازی سند در این بنیاد آغاز شده و تلاش می‌کنیم در نیمه دوم سال آینده نسخه به‌روزشده سند راهبردی نخبگان را داشته باشیم.