پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

ایلان ماسک برای خرید توییتر به ارزش 44 میلیارد دلار قرارداد بست.

جنجال به پا شده برای واردات گوشی‌های بالای 600 دلار، موج سواری با آن و کشاندن موضوع به تامین ارز کالاهای اساسی و دارو در حالی اتفاق افتاده که سهم این واردات در تجارت خارجی ایران در حد یک‌صدم است و شاید در مقابل میلیاردها دلار کالاهای لوکسی که از مبادی رسمی و غیررسمی وارد ایران شده و در بازار جولان می‌دهند و کسی دست روی آنها نمی‌گذارد، عدد چشمگیری نباشد.

گروه صنعتی ایران‌خودرو در دومین طرح پیش‌فروش یکساله محصولات خود در سال جدید و همزمان با پنجمین طرح حمایت قانون خانواده چهار محصول خود را عرضه کرده است. این طرح از امروز ششم اردیبهشت ماه به مرحله اجرا در آمده و تا پایان روز پنجشنبه (8 اردیبهشت) ادامه داشته و طبق روال قرعه‌کشی آن شنبه هفته آتی (10 اردیبهشت) برگزار می‌شود.

قیمت پالادیوم در روز دوشنبه نزدیک به 13 درصد کاهش یافت زیرا قرنطینه‌های ناشی از کووید در چین چشم‌انداز تقاضا برای این فلز گرانبها را ضعیف کرد، در حالی که افزایش احتمالی نرخ بهره ایالات‌متحده باعث عدم درخشش طلا شد.

گروه خودروسازی سایپا، اولین فروش فوق‌العاده چهار محصول خود در سال جدید را هم راستای اجرای چهارمین مرحله از طرح حمایتی از قانون حمایت از خانواده و جوانی (برای سه محصول) جمعیت از 9 صبح امروز (دوشنبه) به مدت دو روز به مرحله اجرا می‌گزارد. نکته قابل توجه این است که خودروهای کوییک و تیبا با مدل 1400 عرضه خواهند شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی اخرین وضعیت عرضه بلوک های مدیریتی سهام شرکت های فرهنگی_ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

عمان، توکنیزاسیون املاک و مستغلات را در چارچوب نظارتی دارایی‌های مجازی گنجانده است.

برخی آمارها از شهر تهران نشان می‌دهد سال 1400 محله‌های مرادآباد در منطقه 5، باغ فردوس، زعفرانیه، حصار بوعلی و تجریش در منطقه 1 بیشترین میزان رشد قیمت‌های پیشنهادی مسکن را به خود اختصاص داده‌اند و در سوی مقابل پنج محله که چهار تای آن در منطقه 22 واقع شده‌اند کمترین میزان افزایش قیمت را داشتند.

پروازهای مسافربری، باری، آموزشی و تفریحی در فرودگاه‌های حضرت امام‌خمینی (ره)، مهرآباد، پیام و سایر فرودگاه های واقع در TMA تهران فردا (دوشنبه 29 فروردین) همزمان با روز ارتش و اجرای رژه هوایی نیروهای مسلح از ساعت 7 تا 11:30 تعطیل می‌شود.

با همکاری جهاددانشگاهی و دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه گنبدکاووس، طلاب، دانشجویان و فراگیران این دو مجموعه 313 بسته معیشتی تهیه و میان نیازمندان توزیع کردند.

معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر از راه‌اندازی خط کشتیرانی بار و مسافر بین بوشهر و قطر خبر داد و گفت: تاکنون اقدامات مهمی برای توسعه روابط و افزایش حجم مبادلات تجاری و بازرگانی بین بوشهر و قطر انجام شده است.

به دنبال تمامی بحث‌های اخیر پیرامون حذف قرعه‌کشی خودرو که صحبت‌ها در مورد آن از سال گذشته آغاز شد و این روزها نیز بسیار داغ شده است، اکنون برای اولین بار برای سایپا رقم خواهد خورد. این گروه خودروسازی قصد دارد برای اولین بار فروش خودرو شاهین بدون محدودیت قرعه‌کشی را اجرایی کند.

براساس آخرین اعلام شرکت آب و فاضلاب استان تهران استان تا تاریخ 24 فروردین 1401 حجم کل حوزه آبریز سدها در مجموع 463 میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته 36 درصد کاهش داشته است، و در بخش ورودی حوزه آبریز سدها در سال 1400 136/6 مترمکعب بر ثانیه بوده و با کاهش 29 درصدی همراه بوده و به عدد 98/6 مترمکعب بر ثانیه رسیده است.

رئیس سابق کانون صرافان با اشاره به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد گفت: زمانی که در عرضه ارز نیمایی به صرافی‌ها عدالت لحاظ نشود، صرافانی که نتوانسته‌اند این ارز را دریافت کنند، مجبور می‌شوند تا ارز مورد نیاز خود را با قیمت بالاتری بخرند که این موضوع موجب افزایش قیمت‌ها در بازار می‌شود.

برخی نمایندگان مجلس بر ضرورت کنترل فوری بازار اجاره مسکن از طریق برنامه‌هایی مثل تعیین سقف مجاز افزایش اجاره بها تاکید دارند و این در حالی است که کارشناسان افزایش ساخت و ساز، عرضه واحدهای استیجاری توسط دولت و کنترل تورم عمومی را از عوامل تسکین‌دهنده بازار اجاره می‌دانند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید ایران برای آن که پس از جنگ روسیه و اوکراین با مشکل تامین غلات مواجه نشود، باید مبادی وارداتی خود را متنوع کند.