جمعه 15 تیر 1403

اینترنت اشیا می‌تواند باعث ایجاد مشاغل نو و جهش تولید شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اینترنت اشیا می‌تواند باعث ایجاد مشاغل نو و جهش تولید شود

اصفهان - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: سرمایه‌گذاری علمی و فنی در زمینه اینترنت اشیا می‌تواند باعث ایجاد مشاغل نو و جهش تولید شود و از این رو همزمان با هفته پژوهش برای اولین بار مسابقه انتخاب پروژه برتر کارشناسی در حوزه اینترنت اشیا در این دانشگاه برگزار می‌شود.

بهروز ترک لادانی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان به مدت 6 سال است که فعالیت گسترده‌ای را زمینه اینترنت اشیا انجام می‌دهد و در همین راستا و به منظور تشویق دانشجویان دوره کارشناسی به انجام پروژه‌های عملی و کاربردی برای اولین بار مسابقه انتخاب پروژه برتر کارشناسی در حوزه اینترنت اشیا همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌کند.

وی افزود: امسال به سبب شرایط خاص جامعه، امکان برگزاری این جلسه به صورت حضوری فراهم نیست و به صورت مجازی برگزار می‌شود؛ دوره‌های بعدی این مسابقه به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان ادامه داد: دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان از پیشگامان فعالیت علمی و کاربردی در زمینه اینترنت اشیا در کشور به شمار می‌رود و فعالیت‌های این دانشگاه در این حوزه، از سال 1396 که برای نخستین مرتبه در کشور کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا، کاربردها و زیرساخت برگزار کرد وارد مرحله جدیدی شد و در سال‌های اخیر در دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان، پنج آزمایشگاه تحقیقاتی شامل، پردازش سیگنال و اینترنت اشیا، رایانش فراگیر، سیستم‌های رایانشی - فیزیکی، آزمایشگاه اینترنت اشیا و فناوری‌های سلولی نسل 5 و کلان داده‌ها در حوزه اینترنت اشیا فعالیت دارند.

وی تصریح کرد حامیان این رویداد دانشکده مهندسی کامپیوتر، گروه پژوهشی پردازش سیگنال و اینترنت اشیا، گروه پژوهشی تجارت الکترونیکی شناختی، گروه پژوهشی رایانش فراگیر، گروه پژوهشی سیستم‌های رایانشی فیزیکی، گروه پژوهشی فناوری‌های ارتباطات سلولی نسل پنجم، گروه پژوهشی کلان داده، گروه پژوهشی مهندسی نرم‌افزار مدل رانده هستند.

علی بهلولی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان نیز در این خصوص گفت: نوپایی این فناوری، باعث شده است تا فاصله کشورها در این حوزه کم باشد و سرمایه گذاری علمی و فنی در آن می‌تواند باعث ایجاد مشاغل نو و بهره‌ور شود و در آینده نزدیک، حضور اینترنت اشیا در زندگی روزمره بسیار محسوس خواهد بود.

وی تصریح کرد: برآوردها نشان می‌دهد، در سال 2020 بازار اینترنت اشیا (IoT) به بالاتر از 300 میلیارد دلار در سال برسد و شیوع ویروس کرونا نیز در تحقق این امر خلل جدی ایجاد نکرده است و در آینده نزدیک، این فناوری در زندگی روزمره بسیار محسوس خواهد بود و سرمایه‌گذاری علمی و فنی در این زمینه می‌تواند باعث ایجاد مشاغل نو و جهش تولید در صنعت فناوری اطلاعات کشور شود.

وی افزود: اینترنت اشیا فناوری جدیدی است که در آن برای هر شیئی قابلیت ارسال داده و یا دریافت فرمان‌های ازطریق شبکه‌های ارتباطی فراهم می‌شود؛ این فناوری نو ظهور، به سرعت در حال گسترش است که این ظهور و گسترش هر دو حوزه تحقیقات، و کاربرد را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: تحقیقات علمی در این حوزه در ایران و جهان به سرعت در حال رشد است و اینترنت از زمان پیدایش شاهد تحولات عظیمی بوده است و تجاری شدن، پیدایش شبکه‌های اجتماعی و اینترنت اشیا را می‌توان سه نسل متوالی از تحولات در دنیای اینترنت دانست.

بهلولی تصریح کرد: تحقیقات علمی در این حوزه در ایران و جهان به سرعت در حال رشد است و دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان از پیشگامان فعالیت علمی در زمینه اینترنت اشیا در کشور به شمار می‌رود و فعالیت‌های جدی در حوزه اینترنت اشیا در دانشگاه اصفهان از سال 93 با برگزاری یک پنل کارگاهی از مؤسسه "کانسیل IOT" اروپا آغاز و پس از آن روند برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها ادامه داشته است.

دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان با 31 سال سابقه دارای بیش از 220 دانشجو و 30 عضو هیات علمی در چهار گروه سخت افزار، نرم افزار، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است.

دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود 15 هزار دانشجو و 650 عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.

هفته پژوهش و فناوری امسال 22 تا 27 آذرماه برگزار می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*