سه‌شنبه 10 مهر 1403

بازار سرمایه در حالت بهم ریختگی و عدم تعادل به سر می‌برد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
بازار سرمایه در حالت بهم ریختگی و عدم تعادل به سر می‌برد

سهیلا نقی‌پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به روند این بازار در هفته دوم مهرماه گفت: پیش از پرداختن به اتفاقات اخیر و با فرض نبود اتفاقات منطقه، ما در هفته 27 ام بازار (هفته اول مهر ماه) شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات خرد در طی سه روز پایانی هفته بودیم؛ از سوی دیگر در آن هفته فعالان بازار سرمایه نظاره‌گر چرخش و تغییر مالکیت پول به سمت حقیقی‌ها...

سهیلا نقی‌پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به روند این بازار در هفته دوم مهرماه گفت: پیش از پرداختن به اتفاقات اخیر و با فرض نبود اتفاقات منطقه، ما در هفته 27 ام بازار (هفته اول مهر ماه) شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات خرد در طی سه روز پایانی هفته بودیم؛ از سوی دیگر در آن هفته فعالان بازار سرمایه نظاره‌گر چرخش و تغییر مالکیت پول به سمت حقیقی‌ها در بازار بودیم، اما برای هفته دوم مهر ماه با توجه به رشد نسبی بازار سرمایه نسبت به روز‌ها و هفته‌های گذشته خود، این امر چندان دور از انتظار نبود که روند بازار در این هفته به صورت متعادل رقم بخورد. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: حال با اتفاقات اخیر و بهم ریختگی اوضاع سیاسی و نظامی منطقه، باید با دید عمیق‌تر به شرایط کلی نگاه کرد؛ در حال حاضر باید به این نکته اشاره کرد که بازار تا نبود آرامش و ثبات سیاسی که از عوامل تاثیر گذار مهم بر شرایط اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور است، در حالت بهم ریختگی و عدم تعادل به سر خواهد برد که همین موضوع مانع از رشد آن می‌شود. وی خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته توجه کنیم که رفته رفته با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا و تاثیر گذاری این موضوع بر اقتصاد جهان و سیاست‌های کلی جهان، شرایط برای سرمایه گذاران و فعالین بازار کمی سخت‌تر می‌شود و آنها کمی با احتیاط بیشتری پیشروی می‌کند؛ یعنی شرایط برای تصمیم گیری در خصوص انتخاب صنایع و سهام با دید باز تری نسبت به تغییرات آمریکا و کرسی ریاست جمهوری اتفاق خواهد افتاد که البته این موضوع بی تاثیر از سیاست‌های سیاسی و نظامی منطقه و تغیر تاکتیک‌ها در آمریکا و جهان نخواهد بود.

نقی پور تاکید کرد: توجه داشته باشیم که عوامل موثر بر اقتصاد جهانی که هم تهدید و هم فرصت هستند. در این راستا می‌توان به چالش‌های اقتصادی در حوزه مسکن چین، حواشی خاورمیانه و کشور‌های عربی و انتخابات امریکا اشاره کرد که هر کدام به نحوی عامل بهم ریختگی و شاید بازگشت آرامش به بازار‌های جهانی باشد. این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: البته سوای اتفاقات اخیر، در شرایط کلی و با توجه به اینکه دولت عزم جدی در خصوص حمایت از صنایع و بازار بورس دارد و از اولویت‌های دولت ثبات در بخش‌های اقتصادی و پیش‌بینی پذیری است می‌توان صنایع فولادی، پتروشیمی و معدنی را به عنوان نماد‌های برتر این هفته معرفی کرد. وی در پایان گفت: البته احتیاط در سرمایه گذاری از طرف فعالین بازار و جدید الورود‌هایی که مجددا بازار سرمایه را برای سرمایه گذاری انتخاب میکنند کاملا مشهود بوده و تمام موارد مطرح شده پیش از بررسی و تصمیم در خصوص بودجه 1404 می‌توانند دستخوش تغییرات جدی باشند.