پنج‌شنبه 3 خرداد 1403

باید در آینده منتظر باران‌های سیل‌آسای بیشتری در یزد باشیم

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
باید در آینده منتظر باران‌های سیل‌آسای بیشتری در یزد باشیم

میررکنی گفت: ما هیچ وقت نمی‌توانیم با طبیعت بجنگیم، بلکه تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که با رخدادها مواجه شویم و تا جایی که امکان دارد آثار نامطلوب آن‌ها را کاهش دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، سید مجید میررکنی کارشناس آب و هوا و عضو هیئت علمی دانشگاه یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: ما با مسئله‌ای به نام تغییر اقلیم مواجه هستیم که این موضوع باعث شده که اتفاقاتی مانند بارندگی و سیل در ایام تابستان هم از نظر شدت و هم از نظر فراوانی بیشتر شود و لذا ما باید برای چنین رخدادهایی همواره آماده باشیم و البته این نوع بارندگی‌ها و سیل‌ها اگر به درستی مدیریت شوند می‌توانند منبع مناسبی برای تغذیه آب‌های زیرزمینی باشند.

وی افزود: موضوعی که با آن روبرو هستیم مسئله گرمایش جهانی است و منظور از گرمایش جهانی این است که دمای میانگین کره زمین افزایش پیدا کرده و این افزایش دما باعث تغییر اقلیم کره زمین شده که این تغییر اقلیم آثار نامطلوبی دارد که یکی از این آثار نامطلوب همین باران‌های سیل‌آسا است که از این به بعد باران‌های اینچنینی بیشتر هم خواهد شد و لذا ما باید آماده باشیم برای اینکه این‌ها را مدیریت کنیم و آب‌های سطحی حاصل از آن‌ها را به سفره‌های آب‌های زیرزمینی هدایت کنیم.

استاد دانشگاه یزد اظهار داشت: نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که انسان در جنگ با طبیعت همیشه مغلوب بوده و ما هیچ وقت نمی‌توانیم با طبیعت بجنگیم، بلکه تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که با رخدادها مواجه شویم و تا جایی که امکان دارد آثار نامطلوب آن‌ها را کاهش دهیم.

میررکنی عنوان کرد: اینکه چطور می‌توان با چالش‌های چندانضباطه مواجه شد نیاز است که تیمی از تخصص‌های مختلف تشکیل شود و این‌ها راهبردهایی را ارائه کنند و بر اساس آن راهبردها با آثار نامطلوب حاصل از گرمایش و تغییر اقلیم مواجه کنیم.

وی اضافه کرد: به آثار نامطلوب حاصل از طبیعت در اصطلاح علمی رخدادهای سرین گفته می‌شود، یعنی اتفاقاتی که مانند سیل اخیر که با آن مواجه بودیم به ندرت رخ می‌دهند و البته باید توجه داشته باشیم که این رخدادهای سرین قرار است از این به بعد هم تعداد و هم شدت آن‌ها بیشتر شود لذا نیاز است که برای مواجهه با آن‌ها آماده شویم.

کارشناس هواشناسی تأکید کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت اینکه به هیچ وجه نمی‌توان این رخدادها را از بین برد چرا که این‌ها مواردی هستند که در طبیعت وجود دارند و ما باید خودمان را با این‌ها سازگار کنیم و سازمان جهانی هواشناسی هم راهبردی که پیشنهاد کرده راهبرد سازگاری است.

میررکنی تصریح کرد: خوشبختانه در بحث سازگاری مردم یزد سرآمد دنیا هستنند که ایجاد قنات در دل کویر نمود بارز سازگاری با طبیعت است لذا این سازگاری با طبیعت در تاریخ ما نهادینه شده است و امروز نیز باید بر اساس دانش بومی، روش‌های مواجه به این رخدادها را یاد بگیریم و البته باید توجه داشته باشیم که راه مقابله با این رخدادها استفاده از دانش بومی است و اینکه اصرار شود تا برای مقابله با این چالش‌ها نیز از دانش‌های وارداتی استفاده شود جوابگو نخواهد بود.

وی گفت: بنابراین باید با کمک مراکز دانشگاهی و اجرایی کارگروه‌هایی تشکیل داد و متخصصین را کنار هم جمع کرد و این کارگروه‌ها راهبردهای مناسب برای مواجهه با رخدادهای سرین را طراحی و اجرای کنند.

انتهای پیام /