شنبه 29 اردیبهشت 1403

بخشنامه‌ای برای نابودی جنبش نرم‌افزاری کشور

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
بخشنامه‌ای برای نابودی جنبش نرم‌افزاری کشور

چندی پیش دانشگاه آزاد اسلامی با صدور بخشنامه ای، دانشجویان ارشد و دکتری این دانشگاه را ملزم به انتخاب استاد راهنما از گروه محل تحصیل خود کرد که این امر باعث ایجاد اعتراضات فراوان در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، چندی پیش دانشگاه آزاد اسلامی با صدور بخشنامه ای، دانشجویان ارشد و دکتری این دانشگاه را ملزم به انتخاب استاد راهنما از گروه محل تحصیل خود کرد که این امر باعث ایجاد اعتراضات فراوان در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شد.

به دنبال این اعتراضات، جمعی از دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه آزاد با ارسال نامه‌ای سرگشاده به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی خواستار تجدید نظر و اصلاح این بخشنامه و دستورالعمل شدند.

در همین خصوص یکی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اظهار کرد: متاسفانه در این بخشنامه تنها به مباحث مالی توجه شده است و در واقع هیچ تاثیر مثبتی در دانش‌افزایی و تولید بهینه علم در محیط دانشگاهی و دانشجویی ندارد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها به ازای پذیرش هر پایان‌نامه توسط اساتید، مبلغی را به اساتید پرداخت می‌کند، افزود: حقوق اساتید دانشگاه آزاد از دانشگاه سراسری پایین‌تر است از این رو با ابلاغ این بخشنامه و دستورالعمل در واقع دانشگاه آزاد می‌خواهد مبالغ پرداختی به اساتید هر دانشگاه، رشد پیدا کند و مبالغ پرداختی به اساتید راهنما، تنها میان هیئت علمی همان گروه پرداخت شود این در حال است که به سایر مشکلاتی که به دنبال این تصمیم ایجاد می‌شود توجه نداشته است.

بار علمی پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری فدای منفعت طلبی مسئولان دانشگاه آزاد می‌شود

این مقام مطلع یادآور شد: با محدود کردن دانشجویان برای انتخاب استاد راهنما در واقع کیفیت و بار علمی پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فدای کمیت طلبی و منفعت طلبی مسئولان دانشگاه آزاد شده است زیرا پیش از این دانشجویان می‌توانستند اساتید راهنمای خود را از میان اساتید برجسته کشوری و استانی انتخاب کنند که این امر باعث تعالی و رشد دانشجو و دانشگاه می‌شد.

وی ادامه داد: پیش از این تعداد پایان‌نامه‌هایی که اساتید می‌توانستد در یک سال به عنوان استاد راهنما بپذیرند بسیار محدود بود اما در این بخشنامه ابلاغی تعداد ظرفیت راهنمایی و مشاوره اعضای هیات علمی را 18 پایان‌نامه در سال اعلام کرده است که این تعداد بسیار زیاد است از این رو اساتید دیگر فرصت و مجال کافی برای رسیدگی صحیح به این پایان‌نامه‌ها را ندارند و کم کم بار محتوایی و علم افزایی دانشگاه‌های آزاد در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحلیل می‌رود.

این استاد دانشگاه آزاد مشهد تاکید کرد: این بخشنامه هیچ گونه سود و منفعت علمی و آموزشی ندارد و تنها منفعت اعضای هیئت عملی دانشگاه آزاد در نظر گرفته است لذا قطعا باید تجدید نظری در این بخش‌نامه و دستورالعمل صورت بگیرد.

در ادامه یکی از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس، اظهار کرد: با ابلاغ این بخشنامه دست دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای انتخاب موضوع و استاد راهنما بسیار محدود شده است، به عنوان مثال بنده برای پایان‌نامه دوره دکتری که هم اکنون در حال تحصیل در آن هستم، یک موضوع انقلابی مانند بیانیه گام دوم انقلاب را انتخاب کرده‌ایم که با مخالفت گروه مواجه شدم.

وی ادامه داد: زمانی که دلیل رد این موضوع را جویا شدم، اعلام شد علاوه بر اینکه باید استاد راهنما را از میان هیئت علمی حاضر در گروه انتخاب کنم، باید موضوع خنثی مانند اتفاقات پیش از انقلاب را انتخاب و به آن بپردازم.

جلوگیری از ورود دانشجویان ارزشی به موضوعات جنبش نرم‌افزاری و الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت 

این دانشجوی دوره دکتری یادآور شد: متاسفانه اکثر اساتید حاضر در رشته‌های علوم انسانی خصوصا در رشته علوم سیاسی، علوم اجتماعی و جامعه شناسی دارای گرایش های سکولار هستند و دانشجویان ارزشی در راستای تولید علم، جنبش نرم‌افزاری و الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت نمی‌توانند ورود داشته باشند.

وی خاطر نشان شد: اگر بخواهیم پایان‌نامه‌هایی در خصوص مردم سالاری دینی، بیانیه گام دوم انقلاب و این چنین موضوعاتی را انتخاب کنی، علاوه بر اینکه اصلا اجازه انتخاب اینچنین موضوعات به شما داده نمی شود، با این بخشنامه دیگر اجازه انتخاب یک استاد راهنمای ارزشی که بتواند در خصوص این موضوعات کمک کند نیز به شما داده نمی‌شود.

حقوق استاید دانشگاه باید از راه‌های دیگر افزایش یابد نه با محدود کردن دانشجویان

این دانشجوی دوره دکتری با تاکید بر اینکه حقوق استاید دانشگاه باید از راه‌های دیگر افزایش یابد نه با محدود کردن دانشجویان، گفت: نمی‌شود که مسئولان دانشگاه آزاد، کل بحث علمی پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد و دکتری را در زمینه علوم انسانی به زمین بگذارد که می‌خواهد با این کار مبلغ دریافتی اساتید خود را بالا ببرد.

وی بیان کرد: تنها جوابی که از مسئولان دانشگاه آزاد در خصوص لغو یا اصلاح این بخشنامه، دریافت کرده‌ایم چیزی جز حل مشکلات مالی اساتید نبوده است! لذا درخواست داریم در راستای ارتقای سطح علمی پایان نامه های ارشد و دکتری در حوزه علوم انسانی و جهت تولید علم بر مبنای الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت و جلوگیری از تدوین پایان‌نامه‌های خنثی و کم محتوا، در خصوص ماده 9 دستورالعمل و بخش‌نامه مورخ 24 مهرماه تجدید نظری صورت بگیرد.

انتهای پیام /

بخشنامه‌ای برای نابودی جنبش نرم‌افزاری کشور 2
بخشنامه‌ای برای نابودی جنبش نرم‌افزاری کشور 3