سه‌شنبه 17 مهر 1403

برخورد دستگاه قضا با ترک فعل‌ها در وقوع بحران‌ها

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
برخورد دستگاه قضا با ترک فعل‌ها در وقوع بحران‌ها

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع از جرم قوه قضائیه از عزم جدی این معاونت برای برخورد با متخلفین و ترک فعل‌های دستگاه‌ها و سازمان‌ها در بحران‌ها خبر داد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، صبح امروز با حضور اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع از جرم قوه قضائیه و محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، تفاهمنامه مشترکی فی‌ما‌بین این دو مجموعه به امضا رسید.

اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در مراسم امضای تفاهمنامه اظهار کرد: ان‌شاءالله با امضای این تفاهمنامه با سازمان مدیریت بحران کشور، شاهد ارتقاء همکاری فی ما بین این دو مجموعه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: قطعا امضای این تفاهم‌نامه زمینه ارتقاء همکاری فی ما بین سازمان مدیریت بحران کشور و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، در ابعاد مختلف از جمله امنیت، آسایش و رفاه مردم را به همراه خواهد داشت.

جهانگیر با اشاره به ابعاد مختلف بحران خاطرنشان کرد: ما در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و حتی فرهنگی می‌تواند تبدیل به بحران شود به عنوان مثال در حوزه اقتصادی در بحث تورم نگرانی کاهش ارزش پول ملی و... اینها مشکلاتی را برای جامعه فراهم کرده است که اگر به موقع برنامه‌ریزی نشود می‌تواند به بحران تبدیل شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع از جرم قوه قضائیه گفت: در حوزه اجتماعی اگر آسیب‌های اجتماعی به موقع رصد و عملیات پیشگیرانه انجام نشود به بحران‌های اجتماعی تبدیل می‌شود. همچنین از موارد در حوزه اجتماعی می‌تواند به مسائلی از جمله بیکاری روزافزون، طلاق، اعتیاد، فقر و گسترش حاشیه‌نشینی اشاره کرد که چنانچه این موارد به موقع رصد، پیشگیری و فعالیت‌های عملیاتی انجام نشود، استعداد تبدیل شدن به بحران را خواهند داشت.

وی با اشاره به موضوع حاشیه‌نشینی تصریح کرد: این موضوع علاوه بر اینکه بر رویه کشور دامن می‌زند، سهم بسیار بالایی را نیز در جرائم و آسیب‌ها را به خود اختصاص داده است و ناامن‌ترین مکان ما از نظر حوزه‌های مختلف از جمله سلامت و... مناطق حاشیه‌نشینی محسوب می‌شوند.

جهانگیر با اشاره به اینکه ما در عرصه تهاجم فرهنگی در بخش‌هایی با بحران فرهنگی مواجه هستیم، تصریح کرد: همین موضوع را باید در حوزه سیاسی پیش‌بینی کنیم و دشمن به دنبال روش‌هایی است که مردم را دلسرد کند و به گونه‌ای القا کند که به مردم بقبولاند که آنها نقشی در اداره کشور ندارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع از جرم قوه قضائیه با اشاره به بحران‌های طبیعی و همچنین بحران‌های خودساخته گفت: در بخش بحرا‌ن‌های خودساخته باید به سوء مدیریت برخی از بخش‌ها اشاره کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور بحث تعرض به منابع طبیعی و تغییر کاربری‌هاست، تاکید کرد: متاسفانه ما شاهد هستیم که به کوه‌ها، دشت‌ها، سواحل و جنگل‌ها و... تعرض می‌شود و به دنبال تغییر کاربری آنها هستند و اینها می‌تواند زمینه بحران‌های زیادی در آینده باشد.

جهانگیر با اشاره به تفاهمنامه امضا شده فی ما بین سازمان مدیریت بحران کشور و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع از جرم قوه قضائیه، گفت: ما وظیفه داریم به کمک سازمان مدیریت بحران کشور در فرآیند اجرای قوانین و مقررات قانونی بیاییم و در فرآیند اجرای قوانین، نظارت داشته باشیم و در این فرآیند با ترک فعل‌ها برخورد کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع از جرم قوه قضائیه با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر شاهدیم که برخی افراد به منابع طبیعی تعرض کرده و مبادرت به آتش‌سوزی و تغییر کاربری آنها می‌کنند، گفت: چنان که این موارد به موقع رصد و شناسایی شود می‌تواند از تکرار خطرات بعدی جلوگیری کند.

وی از جدیت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع از جرم قوه قضائیه برای برخورد با افراد متخلف در ارتباط با آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی خبر داد و گفت: شناسایی و برخورد با این افراد در دستور کار این معاونت قرار دارد.

جهانگیر در پایان در پاسخ به سوالی درخصوص ورود دستگاه قضا به موضوع قطع و خشکاندن درختان در کشور و بویژه تهران گفت: در این زمینه نیز تاکید شده اطلاعات جمع‌آوری و به معاونت اجتماعی ارسال شود و قطعا ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.