یک‌شنبه 15 مهر 1403

برداشت غیرمجاز حق‌آبه زیست محیطی اترک توسط کشاورزان و صنایع / خطر تبدیل تالاب آق قشلاق به کانون ریزگرد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
برداشت غیرمجاز حق‌آبه زیست محیطی اترک توسط کشاورزان و صنایع / خطر تبدیل تالاب آق قشلاق به کانون ریزگرد

حسین هراتی گفت: با توجه به تداوم کم بارشی‌های چند سال اخیر، در حال حاضر سهم حق آبه زیست محیطی رودخانه اترک کمتر از پنج درصد شده است که کشاورزان صنایع نیز بدون مجوز و غیرمجاز از این سهم حق آبه اترک بهره‌برداری می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین هراتی، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک با اشاره به حوزه آبریز اترک در خراسان شمالی اظهار کرد: ارتفاعات قوچان منشاء تامین آب رودخانه اترک هستند که جریان آب این رودخانه پس از گذر از خراسان شمالی به تالاب های آناگل، آجی گل و آلاگل استان گلستان سرازیر می شود.

هراتی در ادامه عنوان کرد: در شروع مسیر این رودخانه سد تبارک در شهرستان قوچان همچنین در ادامه مسیر نیز سدهای چری، شیرین دره، بارزو، چندیر و سومبار در استان خراسان شمالی بر روی سرشاخه های این رودخانه احداث شده اند. وی با بیان اینکه پس از احداث سد در مسیر رودخانه باید حق آبه های شرب، کشاورزی، صنعت همچنین حق آبه زیست محیطی رودخانه که هشت تا 10 درصد است از محل خروجی سد اختصاص داده شود، عنوان کرد: با توجه به تداوم کم بارشی های چند سال اخیر، در حال حاضر سهم حق آبه زیست محیطی رودخانه اترک از محل این سدهای احداث شده بر روی سرشاخه ها کمتر از پنج درصد شده است. معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: به هیچ عنوان اختصاص سهم 10 درصد حق آبه زیست محیطی رودخانه اترک رعایت نمی شود و این امر موجب شده است که در این رودخانه دیگر جریان آب دائمی وجود نداشته باشد. در عین حال، وی تصریح کرد: هرچند که سهم حق آبه این رودخانه به کمتر از پنج درصد رسیده است، کشاورزان و گاهی از مواقع نیز صنایع بدون مجوز و غیرمجاز از این سهم حق آبه اترک بهره برداری می کنند درحالیکه سهم حق آبه آنها از مسیر و بستر این رودخانه مشخص است. هراتی خاطرنشان کرد: کنترل و مدیریت حریم و بستر رودخانه بر عهده شرکت آب منطقه ای است و انتظار است که این شرکت به مسئله بهره برداری آب از رودخانه اترک توسط بهره برداران کنترل و نظارت جدی داشته باشد تا کشاورزان و صنایع بدون مجوز و با حفر چاه ها نسبت به برداشت های غیرمجاز اقدام نکنند. وی در بخش دیگری از سخن خود به تلاب آق قشلاق شهرستان بجنورد نیز اشاره کرد و گفت: قسمتی از این تالاب کوچک بر بستر رودخانه و قسمتی دیگر از آن در حریم رودخانه اترک واقع است. معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه سطح سفره آب زیرزمینی پیرامون این تالاب، بالا است، عنوان کرد: بهره بردارانی با حفر چاه نسبت به برداشت غیرمجاز آب از این سفره زیرزمینی آب اقدام کرده اند. وی با تاکید بر این نکته که رسوبات داخل این تالاب به شدت فرسایش پذیر هستند، اعلام کرد: درصورتیکه مسئله برداشت غیرمجاز آب از این سفره مدیریت و کنترل نشود، این تالاب به شوره زار و کانون تولید ریزگرد تبدیل خواهد شد. هراتی تصریح کرد: خطر تولید ریزگرد در کمین این تالاب است. انتهای پیام /