یک‌شنبه 8 مهر 1403

بررسی مدیریت منابع آبی در کمیسیون انرژی / تحقق نیمی از برآورد آبی در سالجاری

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
بررسی مدیریت منابع آبی در کمیسیون انرژی / تحقق نیمی از برآورد آبی در سالجاری

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جلسه امروز (یکشنبه 9 آبان) این کمیسیون اظهار داشت: در جلسه امروز این کمیسیون خانم تاج بخش معاون وزیر و رییس سازمان هواشناسی کشور گزارشی در خصوص سال آبی گذشته ارائه شد.

وی افزود: بر اساس این گزارش سال آبی گذشته از مهر 99 آغاز شده و تا شهریور 1400 ادامه داشت؛ در بازه 30 ساله اخیر یکی از بدترین سال‌های آبی کشور بوده است؛ ما بسیار پایین تر از حد نرمال بارندگی داشتیم. وی پیش‌بینی‌هایی نیز در خصوص سال آبی جدید که از مهر 1400 تا شهریور 1401 می باشد؛ مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: از ابتدا سال آبی جاری که یک ماه و اندی از آن می‌گذرد طبق برآورد نرمال باید 11 میلی متر درکشور بارندگی داشتیم اما فقط 6 میلی متر بارندگی تحقق یافته و 5 میلی متر کم تر از حدنرمال بارندگی داشتیم.

نخعی گفت: بارندگی‌های کم در سال آبی گذشته و به دنبال آن ذخایر آبی نامطلوب در بسیاری از سدهای کشور و پیش بینی بارندگی‌های کم در پاییز سال جاری، حاکی از آن است که باید تدابیر خاصی را برای مدیریت منابع آبی بیاندیشیم تا در تامین آب شرب و آب صنایع به مشکل برنخوریم.

وی افزود: طبیعتا این امر مسلتزم نگاه ویژه و تدابیری است که باید اتخاذ شود. سوالاتی در خصوص باروری ابرها، شرایط ایستگاه های هواشناسی و گله‌مندی‌هایی از پیش بینی هایی که بعضا درست انجام نمی شود و مشکلاتی را به همراه دارد در جلسه مطرح شد. رئیس سازمان هواشناسی توضیحاتی را ارائه کردند. از بودجه کم سازمان هواشناسی گله‌مند بودند. توسعه منابع فیزیکی و تقویت ایستگاه‌های هواشناسی برای رصد دقیق تر و بهتر از شرایط هواشناسی کشور یکی از اولویت‌هایی است که باید دنبال شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: رئیس سازمان هواشناسی تاکید داشتند که مجلس در بحث افزایش بودجه این سازمان به منظور افزایش ایستگاه های هواشناسی جهت سنجش و پیش بینی بهتر و دقیق تر همکاری لازم را داشته باشد. مقرر شد کمیسیون انرژی در بودجه سال 1401 به این موضوع توجه کند.

انتهای پیام

*س_ شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید _س* این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مدیریت منابع آب تنش آبی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است