سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

برزیلی‌های لیگ برتر فوتبال ایران / رقابت 7+1 برزیلی برای درخشش در لیگ ایران

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
برزیلی‌های لیگ برتر فوتبال ایران / رقابت 7+1 برزیلی برای درخشش در لیگ ایران

تاکنون حضور 7 بازیکن برزیلی در فصل جدید لیگ برتر قطعی شده و احتمالا این تعداد افزایش هم می‌یابد.

بازیکنان برزیلی زیادی تاکنون وارد فوتبال ایران شده اند. بعضی از آن‌ها جزو بی خاصیت‌ترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران شدند مانند دی کارمو که دوره‌ای عجیب را در پرسپولیس گذارند، اما برخی دیگر در لیگ ایران حسابی درخشیدند و هنوز هم رکورد‌ها و خاطراتشان در ذهن هواداران فوتبال ایران باقی مانده مانند جانواریو که یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ استقلال بوده و یا ادینیو برزیلی که در تیم‌های مس و تراکتور 82 گل در 150 بازی به ثمر رساند و آماری خیره کننده از خود به جای گذاشته است.

امسال هم در لیگ برتر تاکنون هفت برزیلی با تیم‌های لیگ برتری قرارداد بستند که ممکن است این تعداد بیشتر هم شود و حداقل یکی دیگر به این افراد اضافه شود.

1 - لوسیانو پریرا: پریرا یکی از باسابقه‌ترین و با دوام‌ترین بازیکنان خارجی تاریخ لیگ ایران است. او از سال 2012 که به ایران و تیم فولاد آمد، دیگر از کشورمان خارج نشد. او به جز فولاد، سابقه بازی در تیم‌های سپاهان، گسترش فولاد و صنعت نفت آبادان را هم دارد و امسال هم در 38 سالگی به تیم مس رفسنجان پیوسته است. شیمبا با 95 گل، بهترین آمار گلزنی را بین بازیکنان شاغل در تاریخ لیگ برتر دارد.

2- کی روش استنلی: این مهاجم بلند قامت و 195 سانتی متری در سال 2017 از کشورش به تیم ذوب آهن پیوست. او در یک سال حضور در جمع سبزپوشان اصفهانی آنقدر خوب عمل کرد که سال بعد رقیب همشهری و متمول ذوب آهن، او را از چنو ذوبی‌ها دراورد و پیراهن زرد تنش کردند. استنلی در سپاهان هم خوب عمل کرد و پس از سه فصل حضور در جمع زردپوشان، سال گذشته به گل گهر رفت و امسال هم در 33 سالگی در همین تیم حضور دارد.

3- رافائل سیلوا: این مدافع 30 ساله پس از سه سال حضور در فوتبال عربستان، سال گذشته به استقلال آمد و پس از نمایش قابل قبول، امسال هم در جمع آبی پوشان ماندنی شد.

4- وسلی گومز دوس سانتوس: هافبک تهاجمی جدید تیم گلگهر سیرجان، سابقه بازی در سری آ برزیل و همچنین جی لیگ ژاپن را دارد. او که فصل گذشته در تیم ژوونتود بازی کرد، یک گل در 28 بازی لیگ برای این تیم به ثمر رساند و باید دید زیر نظر امیر قلعه نویی در سن 30 سالگی می‌تواند در لیگ برتر ایران بدرخشد یا خیر.

5 - جفرسون باهیا: این مدافع برزیلی هم از جمله بازیکنانی است که تازه به ایران آمده و امسال در تیم مس رفسنجان بازی خواهد کرد. او عضو تیم پورتیموننزه پرتغال بود، اما در مدت 2 سال حضورش در این تیم مدام به تیم‌های دیگر قرض داده می‌شد و نتوانست نظر مربیان این تیم را برای حضور در ترکیب این تیم پرتغالی جلب کند.

6 - رناتو داسیلویرا: این بازیکن در تمام دوران فوتبال خود در برزیل حضور داشته است. او فوتبال خود را از تیم زیر 20 سال اینترناسیونال آغاز کرد و پیش از پیوستن به سپاهان در 15 باشگاه مختلف برزیلی حضور داشته است. مدافع برزیلی بیشتر دوران بازی خود را در سری B برزیل حضور داشت و در مقطع‌هایی نیز در سری D و C نیز بازی کرده است. داسیلویرا با وجود این که 30 سال سن دارد، در باشگاه‌های زیادی حضور داشته و این مساله او را به یک مارکوپولو در فوتبال این کشور تبدیل کرده است. نکته قابل توجه درباره باشگاه آخر این بازیکن برزیلی است. ویلانوئوا پس از گذشت 20 هفته از سری B برزیل تنها 17 امتیاز کسب کرده و در انتهای جدول این لیگ قرار دارد. این بازیکن مدافع ثابت تیمش بوده است و 5 روز پیش در آخرین بازی‌اش برای ویلانوئوا در مقابل واسکودوگاما 90 دقیقه بازی کرد. داسیلویرا در اغلب بازی‌ها در ترکیب تیمش حضور داشت.

7 - نیلسون جونیور: نیلسون دومین مدافع برزیلی این فصل تیم سپاهان است. پس از حضور این مدافع برزیلی در تمرینات سپاهان و انجام تست‌های پزشکی، نیلسون جونیور با قراردادی دو ساله به سپاهان پیوست. این مدافع برزیلی سابقه حضور در تیم‌های سامپایو کوریاو ویلانوا برزیل و موریرنسه پرتغال را در کارنامه خود دارد. وی فصل گذشته در 31 بازی سری‌بی برزیل حضور داشته است.

تاکنون این هفت بازیکن برزیلی برای فصل جدید در لیگ ایران حضور دارند، اما ممکن است به این تعداد اضافه شود و گفته می‌شود پرسپولیس هم با یک مهاجم برزیلی به نام الف مانگا در حال مذاکره است و شاید این بازیکن راهی تیم پرهوادار پایتخت شود.

باید برای تماشای عملکرد این بازیکنان برزیلی به خصوص بازیکنانی که جدیدا به لیگ ایران پیوسته اند منتظر بمانیم.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال
برزیلی‌های لیگ برتر فوتبال ایران / رقابت 7+1 برزیلی برای درخشش در لیگ ایران 2
برزیلی‌های لیگ برتر فوتبال ایران / رقابت 7+1 برزیلی برای درخشش در لیگ ایران 3
برزیلی‌های لیگ برتر فوتبال ایران / رقابت 7+1 برزیلی برای درخشش در لیگ ایران 4
برزیلی‌های لیگ برتر فوتبال ایران / رقابت 7+1 برزیلی برای درخشش در لیگ ایران 5
برزیلی‌های لیگ برتر فوتبال ایران / رقابت 7+1 برزیلی برای درخشش در لیگ ایران 6
برزیلی‌های لیگ برتر فوتبال ایران / رقابت 7+1 برزیلی برای درخشش در لیگ ایران 7
برزیلی‌های لیگ برتر فوتبال ایران / رقابت 7+1 برزیلی برای درخشش در لیگ ایران 8
برزیلی‌های لیگ برتر فوتبال ایران / رقابت 7+1 برزیلی برای درخشش در لیگ ایران 9