چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

برنامه یک میلیون شغل پایدار در سال با جدیت دنبال شود

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
برنامه یک میلیون شغل پایدار در سال با جدیت دنبال شود

نماینده مردم تهران در مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس انتظارات و اولویت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوره وزارت صولت مرتضوی را تشریح کرد.

- اخبار سیاسی -

مهدی شریفیان نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به رأی اعتماد مجلس به صولت مرتضوی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص انتظارات و اولویت‌ها از این وزارتخانه در دوره جدید گفت: وقت آن رسیده است که کل نظام، مدیریت و تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی را کنار گذاشته و قوانین و مقررات مربوطه، مبتنی بر این سیاست‌ها تدوین و اصلاح شود. این موضوع می‌بایست در اولویت کارهای این وزارتخانه در دوره جدید باشد چرا که طی پنج سال گذشته تنها دو سیاست کلی ابلاغ شده و همین موضوع نشان از لزوم توجه ویژه به این سیاست کلی است. حال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌بایست در اسرع وقت برخی کلان پروژه‌هایی که در راستای تحقق این سیاست‌ها در نظر گرفته شده بود را مورد بررسی قرار داده و در صورت اثرگذاری آن را ادامه دهد.

*لزوم بهره‌گیری از مدیران تحول‌گرا، پاک‌دست و توانمند در وزارتخانه

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر لزوم استفاده از مدیران تحول‌گرا در این وزارتخانه گفت: با وجود شرکت‌های بزرگ در زیرمجموعه این وزارتخانه لازم است به نحو شایسته از پتانسیل های اشتغال‌زایی این شرکت‌ها و همین‌طور نقش آنها در تولید ناخالص داخلی و صادرات بهره‌برداری کرده و در عین حال با انتصاب افراد شایسته، سالم و کاربلد در مدیریت این مجموعه‌ها به ریشه‌کنی فساد و ضعف مدیریتی پایان داد. این وزارتخانه یکی از وزارتخانه‌هایی است که مدیران زیادی را در خود جای داده است و انتظار می‌رود وزیر کار، با انتصاب افراد شایسته، سالم و پاک‌دست و توانمند در مدیریت این مجموعه‌ها به تحول اساسی در نحوه اداره این وزارتخانه و مجموعه‌های پایین‌دستی آن پرداخته و زمینه ارتقای سطح ظرفیت‌های انسانی این مجموعه را فراهم کند.

*وزارت کار تعامل خود را با مجلس و کمیسیون اجتماعی بیشتر کند

شریفیان با اشاره به اهمیت همکاری این وزارتخانه با مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از نکاتی که وزیر کار می‌بایست حتماً در دوره جدید به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشد تعامل هرچه بیشتر با مجلس و کمیسیون اجتماعی است که مطمئناً سازنده خواهد بود و سرعت تحول و اجرای سیاست‌های کلان را بالا خواهد برد.

*برنامه یک میلیون شغل پایدار در سال با جدیت دنبال شود

عضو فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس ضمن تأکید بر اهمیت موضوع اشتغال گفت: همان‌طور که همه می‌دانیم ریشه بسیاری از ناهنجاری‌ها در حوزه مسائل اجتماعی، بیکاری است. هرچه بیکاری کاهش پیدا کند و اشتغال مولد و مؤثر بیشتر شود آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و بزهکاری نیز کاهش می‌یابد، لذا وزارت کار باید برنامه یک میلیون شغل پایدار در سال را در دولت سیزدهم با جدیت هر چه تمام‌تر دنبال کرده و در اولویت کارهایش قرار دهد و از سوی دیگر تخصیص بهینه تسهیلات اشتغال آفرینی به‌ویژه برای اقشاری که تحت نظر نهادهای حمایتی هستند را نیز با جدیت دنبال کند. از دیگر اموری که به اشتغال پایدار کمک می‌کند مهارت‌آموزی متناسب با نیاز بازار کار کشور است که وزارت کار می‌بایست در این خصوص هم برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهد. از سوی دیگر تخصیص منابع به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط نیز راهکاری است که موجب رونق اقتصاد و اشتغال در کشور می‌شود.

*لزوم افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتظارات در حوزه تعاون گفت: پس از ادغام وزارت تعاون با وزارت کار، بخش تعاون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نوعی در حاشیه قرار گرفته و جا دارد بیشتر به این بخش پرداخته شود. فعال نمودن بخش تعاون در کشور و افزایش سهم آن در اقتصاد ملی می‌بایست با ظرفیت‌سازی از طرف این وزارت‌خانه مهم اتفاق بیفتد و هرچه سریع‌تر باید از ظرفیت اقتصاد بخش تعاونی برای رفع مشکلات اقتصادی قشرهای مختلف و افزایش اشتغال‌زایی استفاده کرد و امیدواریم وزیر محترم کار همان‌طور که در برنامه‌های پیشنهادی نیز مطرح کرد، در موضوع تحقق تقویت بخش تعاونی اهتمام ویژه داشته باشد. وی افزود: سند توسعه تعاون نیز باید در اسرع وقت اصلاح و اجرایی شود تا نظام پایش مشخصی برای توسعه تعاون در کشور داشته باشیم.

*ظرفیت سازمان بهزیستی در جلب مشارکت‌های مردمی قابل‌توجه است

شریفیان در خصوص سازمان بهزیستی و برنامه‌ریزی برای اقشار آسیب‌پذیر گفت: مسئله رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر چه از طریق به‌روزرسانی سیاست‌ها و چه از راه اصلاح سیاست‌ها و فعال‌تر نمودن سازمان بهزیستی برای جلب مشارکت‌های واقعی مردمی هم از مطالبات بنده از وزیر رفاه است و امیدوارم از ظرفیت گروه‌های جهادی و الگوهای ملی در امور بهزیستی بهره‌مندی بیشتری را شاهد باشیم چرا که معتقدم ظرفیت ایجاد یک نهضت خدمات اجتماعی در کشور وجود دارد که اجرای آن تنها با مشارکت مردم انقلابی کشور میسر می‌شود و الگوی ملی نهضت خدمات اجتماعی راه برون‌رفت از چالش‌های حوزه رفاه عمومی است. وی افزود: اشتغال مددجویان سازمان بهزیستی از مهم‌ترین وظایف این سازمان است که باید برنامه‌ریزی دقیقی در خصوص آن صورت گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به وظایف این وزارتخانه در حوزه روابط کار هم گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی جامع رفاه و اشتغال، اجرای کامل قانون فعلی کار و تلاش برای اصلاح و به‌روزرسانی این قانون مهم، برنامه‌ریزی برای هم‌افزایی بیشتر در روابط کارگر و کارفرما با الگوهای اسلامی و ملی، ارتقای سطح فرهنگ کار و کارآفرینی با استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده حوزه کار هم از مهم‌ترین اموری است که انتظار می‌رود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای آن برنامه‌ریزی نموده و به طور جدی در پی اجرای آن برنامه‌ها باشد.

*بحران صندوق‌های بازنشستگی بحرانی چندبعدی است

شریفیان با اشاره به اینکه بحران صندوق‌های بازنشستگی بسیار جدی است و می‌توان آن را جزء مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی و اقتصادی کشور دانست گفت: بحران در صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی تنها یک بحران مالی نخواهد بود؛ بلکه ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز به همراه خواهد داشت. از جمله راهکارهایی که حتماً باید وزارت کار پی بگیرد افزایش سن بازنشستگی، مبنا قراردادن تعداد سال‌های خدمت بیشتری در محاسبه حقوق بازنشستگی، ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان است که می‌بایست بادقت بالا و کارشناسی دقیق این موضوعات عملیاتی شوند. به عبارتی باید دوره بیمه پردازی را افزایش و دوره مستمری پردازی را کاهش دهیم. از سوی دیگر می‌بایست به مدیریت بهینه شرکت‌ها، هلدینگ‌ها و مجموعه‌های اقتصادی زیرمجموعه صندوق‌ها پرداخته شود؛ چراکه در حال حاضر بخش قابل‌توجه این شرکت‌ها زیان‌ده هستند و می‌بایست پالایش اساسی صورت‌گرفته و وضعیت این شرکت‌ها تعیین تکلیف شود.

*وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از مجریان اصلی مردمی‌سازی حکمرانی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مردمی‌سازی حکمرانی و دولت که شعار دولت سیزدهم بوده است گفت: یکی از مجریان اصلی مردمی‌سازی دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است کما اینکه وزیر سابق این وزارتخانه را «وزارت مردم» می‌نامید. اگر این وزارتخانه به‌صورت جدی و محتوایی در این حوزه ورود کند می‌تواند در این مردمی‌سازی نقش جدی ایفا کند. در طول تاریخ انقلاب اسلامی هرجا همانند دفاع مقدس و کرونا، الگوی حکمرانی مردمی حاکم بوده با موفقیت روبرو بوده‌ایم. حال وزارتخانه‌ای که با قشر عظیمی از مردم ارتباط دارد باید تمام توان خود را به کار گیرد تا هر بخشی از امور که قابلیت دارد به مردم واگذار شود. از سوی دیگر می‌بایست به هر روشی نظرات و پیشنهاد مردم در مدیریت این وزارتخانه اخذ و به صورت جدی موردتوجه قرار گیرد.

*لزوم برنامه‌ریزی در خصوص سالمندی به‌عنوان چالش آینده کشور

وی افزود: آینده‌پژوهی‌های متعدد نشان می‌دهد با توجه به تغییراتی که در ترکیب جمعیتی اتفاق خواهد افتاد در آینده‌ای نزدیک مسائل حوزه‌هایی مثل سالمندی و بازنشستگی هم ضریب بالایی پیدا خواهد کرد و به‌این‌ترتیب باید با راهکارهای علمی و آینده‌نگرانه، چشم‌انداز ویژه‌ای برای این وزارتخانه ترسیم کرد تا همه ظرفیت‌های ملی و سازمانی به آمادگی‌های لازم برسند.

*نقش وزارت کار در عدالت اجتماعی و کاهش طبقاتی

شریفیان در خصوص نقش وزارت کار در عدالت اجتماعی و کاهش طبقاتی گفت: کاهش ضریب جینی و در واقع کاهش شکاف طبقاتی از الزامات یک جامعه اسلامی است و می‌بایست همه مسئولین و دست‌اندرکاران در این امر کوشا باشند. وزارت تعاون در این راه می‌تواند اثرگذاری فوق‌العاده‌ای داشته باشد که این امر از جمع‌آوری اطلاعات رفاهی دهک‌های پایین جامعه و ارائه خدمات ویژه بر مبنای این اطلاعات به آنها میسر است.

انتهای پیام /