یک‌شنبه 15 مهر 1403

برگرداندن حق کودکی به کودکان کار / تغییر به نفع قربانیان کوچک فقر

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
برگرداندن حق کودکی به کودکان کار / تغییر به نفع قربانیان کوچک فقر

یک مرکز خوب برای کودکان کار و خیابانی بنام «فرزندان رحمت» ایجاد شده تا آنها را آموزش داده و نگهداری می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار، کودکانی که ناچار به کار کردن می‌شوند در معرض آسیب‌های اجتماعی بوده و از تحصیل باز می‌مانند اما مراکزی در همین شهر هستند که با هزینه های شخصی و کمک های مردمی با نگهداری از این کودکان، فرصت خوبی برای آموزش و تغییر آینده آنها ایجاد کرده اند.

یک مرکز خوب برای کودکان کار و خیابانی بنام «فرزندان رحمت» ایجاد شده تا آنها را آموزش داده و نگهداری می‌کند. مرکز «فرزندان رحمت» در آبرسان تبریز واقع شده است و جوان 40 ساله ای به نام رامین نوابی مدیریت مجموعه را عهده دار است. شغل اصلی او «آمبولانس ناجی» بود و برای انتقال بیماران با بهزیستی همکاری می کرد.

با قرار قبلی به به مرکز «فرزندان رحمت» آمده ایم تا از نزدیک با حال و هوای کودکان کار و روند نگهداری آنها آشنا شویم، مرکزی که صمیمت و غربت با هم عجین شده تا سرنوشت کودکان آسیب پذیر را به نیکی تغییر دهد.

تبدیل تجارب دلخراش سرچهارراه به روزهای شیرین

اینجا کودکانی را می بینیم که الان باید مشغول بازی و کودکی بودند اما به دلایل و آسیب های اجتماعی سر از چهارراه ها درآوردند تا پول در بیاورند، کودکی که به جای لذت از دوران کودکی ناچار می‌شود گاهی تجارب دلخراشی داشته باشد.

اینجا همه نوع کودک را می توان دید که بدلیل عدم صلاحیت والدین آنها، راهشان از کانون خانواده به اینجا کج شده اما اینجا همه چیز مهیای رشد و تربیت است. در حال حاضر 63 فرزند معنویِ پسر در این مرکز بصورت شبانه روزی تحت مراقبت هستند.

به گفته مدیر مجموعه، با بزرگتر شدن بچه ها، مقدمات اشتغال و ازدواجآنها را فراهم کرده و روانه خانه بخت می کنیم و این فرزندان دیروز مرکز، تبدیل به والدین معنوی فرزندان امروز مرکز شده و برای کودکان مجموعه، مربی و روانشناس می شوند. البته چرخه خروج برخی بچه ها هم با فرزندخواندگی است.

نوابی درباره حال دل خود در کنار این بچه ها می گوید: وقتی شادی این بچه ها را می بینم، حال دلم خوب است و یک وابستگی عمیق بین ما ایجاد شده است.

او در مورد کار کردن بچه ها می گوید: ما صنایع غذایی «یاراد» را ایجاد کرده که باقلوا و سوغات تبریز تولید می کند و پرسنل شرکت، همان بچه هایی هستند که از این مجموعه ترخیص شده و مشغول به کار هستند.

مدیر مجموعه فرزندان رحمت درباره تحصیل بچه ها می گوید: همه بچه ها بعد رسیدن به سن تحصیل، به مدرسه می روند و علاوه بر مدرسه، در کلاس های فوق برنامه نیز شرکت کرده و اکثرا زبان خارجی از جمله انگلیسی، فرانسوی و روسی را هم فراگرفته اند.

او تاکید می کند: برای اوقات فراغت کودکان، برنامه فرهنگی در نظر گرفته شده و گروه سرود، گروه تواشیح و برنامه های متنوع داریم.

از او دلیل اصلی گرایش کودکان به کار خیابانی را می پرسم و پاسخ می دهد: عامل اصلی این مشکلات، اعتیاد و طلاق والدین می باشد، البته بر اثر عوامل دیگری مثل سیل و زلزله و حوادث کودک سرپرست خود را از دست می دهد.

نوابی می افزاید: کودک به خاطر اجبار پدری که معتاد است و مادری که طلاق گرفته، مجبور می شود به خیابان رفته و کار کند تا گذران زندگی داشته باشد. بعد از اینکه این کودکان را با حکم دادگاه به مرکز می آورند، اجازه دیدن والدین را نمی دهیم؛ چون صلاحیت ندارند.

او به موفقیت های کسب شده توسط کودکان این مجموعه اشاره کرده و می گوید: در سال های گذشته، یکی از فرزندان ما موفق به کسب رتبه دوم جشنواره خوارزمی شد. هرسال دانش آموزان دوازدهمی ما در کنکور از رشته های خوب قبول می شوند.

نوابی از مردم می خواهد کودکان کار را به این مجموعه معرفی کنند. او در این باره تشریح می کند: مردم می توانند با شماره گیری 123 و ارتباط با اورژانس اجتماعی یا تماس مستقیم با مرکز به شماره 35400400 به ما اطلاع رسانی کنند.

از او در مورد مشکلات مجموعه «فرزندان رحمت» سوال می کنم و پاسخ می دهد: عدم همکاری و هماهنگی ارگان ها مشکل اساسی ماست، مثلا وقتی کودکان شناسنامه ندارند، ثبت نام آنها در مدرسه یا شناسنامه گرفتن برای آن ها بسیار سخت است. در حالی که در هیئت دولت مصوب شده که سازمان ها و ارگان های 19 گانه در اختیار مراکز ساماندهی کودکان کار و خیابان باشند ولی متاسفانه هیچ‌خبری از این همکاری نیست.

وی تاکید می کند: ما در این مجموعه به نفع خودمان کار نمی کنیم و هدف اینست که با جمع آوری این کودکان از خیابان ها، ذهنیت «تبریز شهر بدون گدا» حفظ شود.

مدیر مرکز فرزندان رحمت به لزوم همکاری مرکز یا مراکز درمانی برای معالجات پزشکی کودکان اشاره کرده و می گوید: ما به اندازه کافی درگیر و مشغول هستیم و نمی توانیم هزینه های گزاف پزشکی را هم تامین کنیم. کمک های مردمی کم و بیش می رسد و دل بچه ها را شاد می کنند، خدا این مردم را برای ما حفظ کند.

انتهای پیام /