سه‌شنبه 10 مهر 1403

برگزاری نشست دیدگاه‌های متقابل فرهنگ آب بین ایران و فرانسه

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
برگزاری نشست دیدگاه‌های متقابل فرهنگ آب بین ایران و فرانسه

نشست «دیدگاه های متقابل در مورد فرهنگ آب بین ایران و فرانسه» در آکادمی علوم ماورالبحار پاریس برگزار شد.

نشست «دیدگاه های متقابل در مورد فرهنگ آب بین ایران و فرانسه» در آکادمی علوم ماورالبحار پاریس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست افتتاحیه سلسله نشست و کنفرانس‌ها با موضوع «دیدگاه های متقابل در مورد فرهنگ آب بین ایران و فرانسه» در آکادمی علوم ماورالبحار پاریس برگزار شد.

دومینیک بارجو دبیر دائم آکادمی علوم ماورالبحار پاریس در این مراسم ضمن سپاس از برگزار کنندگان ایرانی و فرانسوی این برنامه به ارائه توضیحاتی در خصوص اهداف و چشم اندازهای آن و بهره گیری از دانش اساتید ایرانی و فرانسه در این رویداد علمی و دانشگاهی پرداخت.

سپس ژان لوئی اولیویه رئیس آکادمی آب پاریس این برنامه را سرآغاز پروژه ای علمی و مشترک بین ایران وفرانسه دانست و گفت: بهینه سازی مصرف آب در جهان، بهبود استفاده از آب، تلاش در جهت توسعه پایدار مسئله آب، حفظ و نگهداری از منابع آبی زیرزمینی و دریایی و تعامل با سایر کشورها از جمله اهداف برنامه دیدگاه های متقابل در مورد فرهنگ آب بین ایران و فرانسه است.

سید علیرضا خلیلی رئیس مرکز ایران وفرانسه و استاد ژئوپولتیک در پاریس از دیگران سخنرانان این مراسم بود که با ارائه مقدمه‌ای از معرفی جغرافیای ایران و وضعیت آب و دسترسی جمعیت شهری و روستایی به آب شرب، در خصوص منابع آبی و میانگین بارش ها در ایران، منابع آبی تجدید پذیر، مصرف و توزیع آن، چالش های در پیش رو در این زمینه نظیر بهره برداری بیش از حد، روش های سنتی در بهره برداری از آب های زیرزمینی و نیز موضوع تحریم های که دسترسی ایران را به فناوری های نوین مدیریت آب و آبیاری محدود می کند مطالبی برای حاضرین مطرح کرد.

وی همچنین در خصوص این چالش‌ها به تغییرات آب و هوایی، کاهش بارندگی و در کنار رشد مصرف آن به بررسی تنش های آبی در منطقه و کشور های همسایه ایران پرداخت و گفت: راه حل های کنونی نظیر نوسازی سیستم های آبیاری، مدیریت منابع پایدار، استفاده مجدد از فاضلاب و اهمیت تصفیه آن، نمک زدایی را در این باره مؤثر بوده و در برابر این چالش‌ها فوریت اقدام در مواجهه با بحران آب و نیاز به رویکرد جهانی در مقوله های فنی، اقتصادی، دیپلماتیک امری ضروری است.

در ادامه بیژن عباسی استاد حقوق دانشگاه تهران دیگر سخنران این برنامه به مساله حقوق آب در ایران پرداخت و گفت: در کشور ایران، آب‌ها از اموال و مشترکات عمومی و وظیفه مدیریت، حفاظت و نظارت بر بهره برداری از آن برعهده ی دولت است و با توجه به اصل 45 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آب ها شامل منابع و مجاری آب های کشور است و در زمره ی اموال و مشترکات و ثروث عمومی و در اختیار حکومت اسلامی است و بر این اساس اموال عمومی، اموال متعلق به همه ی مردم کشور است و اشخاص عمومی به نمایندگی از آنها جهت انجام وظایف خود آنها را اداره یا مردم از آنها استفاده می‌کنند.

وی افزود: در زمینه حقوق و مساله آب در قوانین و مقررات کشور ایران، وزارت نیرو در حفاظت و بهره برداری از منابع آب، وزارت بهداشت در حفاظت از منابع آب آشامیدنی و سازمان حفاظت محیط زیست در مقابله با آلودگی آب دارای وظایف و اختیاراتی هستند و اقدام به هر عملی نیز که موجبات آلودگی آب و رودخانه را فراهم کند، استفاده ی غیرمجاز از فاضلاب و تصرف غیرمجاز در منابع آب، جرم است.

این استاد دانشگاه تهران با برشمردن مواد قانونی و مصوبات صورت گرفته در مجلس ایران در این باره به مسائلی حقوقی و قوانین ایران در خصوص مواردی نظیر حفاظت دریا و رودخانه‌های مرزی از آلودگی با مواد نفتی، قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های ایران پرداخت.

برنارد هورکارد محقق و متخصص ایران سخنران دیگر این برنامه ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص جغرافیای آبی و دریایی ایران، منابع آبی، کویرها، دشت ها و سلسه کوه ها ایران که تامین کننده اصلی آب شرب و کشاورزی در ایران هستند، گفت: رودخانه ها و سرچشمه ها در جغرافیای طبیعی ایران در این مقوله و مسئله همزیستی صحرا و کوه در ایران اهمیت دارد. هنر ایرانیان در استفاده و بهره کشی از منابع زیر زمینی آب علی رغم کمبود آن در نقاط به ویژه کویری ایران که سابقه چند هزار ساله دارد، موضوع قنات و نگهداری آب در ایران امری مهم است.

همچنین اشاره به چالش‌های پیش رو و تامین آب جممعیت کنونی ایران و راه کارهای صورت گرفته در ایران نظیر احداث سدها، انتقال آب از خلیج فارس به بخش های مرکزی ایران، نمک زدایی و تغییر اصول بهره کشی و برداشت و روش های سنتی کشاورزی از دیگر محورهای سخنرانی این محقق فرانسوی بود.

در ادامه این مراسم گیسلن دولا گاتانه به سابقه شهر نانت و نقش آن در جغرافیای آبی و دریای فرانسه پرداخت و در سخنان خود به اهمیت بنادر در کشور فرانسه در تامین مایحتاج فرانسویان از گذشته های دور و نقش شهر نانت در همجواری با اقیانوس اطلس اشاره کرد.

ژان کلود ووآزن باستان شناس و مورخ فرانسوی در ادامه برنامه به پیوند موضوع آب با هنر و ادبیات در فرهنگ و تمدن ایران پرداخت و گفت: ماحصل کنکور عکاسی آب در ایران دریافت حدود 4000 عکس از هنرمندان و عکاسان ایرانی و نمایش منتخب آنها طی دو نمایشگاه در شهر پاریس در ماه های سپتامبر و نوامبر سال جاری میلادی است.

فرانتز مینارد معاون مرکز حقوق دریا و اقیانوس های مرکز نانت آخرین سخنران مراسم بود که به تشریح اهداف این برنامه دانشگاهی پرداخت.

سلسله کنفرانس ها و وبینارهایی که قرار است در سال های 2024 و2025 با موضوع فرهنگ آب بین ایران و فرانسه برگزار شود، با هدف ایجاد دیدگاه های بین رشته ای در مورد دانش، تکنیک ها و بازنمایی آب خواهد بود و در آن به مطالعه منابع آب پردخته خواهد شد.