شنبه 7 مهر 1403

بغداد؛ مقصد اولین سفر خارجی «پزشکیان»/ نگاهی به اولین سفر خارجی روسای جمهور پیشین

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
بغداد؛ مقصد اولین سفر خارجی «پزشکیان»/ نگاهی به اولین سفر خارجی روسای جمهور پیشین

رئیس جمهور کشورمان قرار است در اولین سفر خارجی خود روز چهارشنبه 21 شهریورماه عازم کشور عراق شود.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور قرار است روز چهارشنبه 21 شهریورماه 1403 در اولین سفر خارجی خود عازم کشور عراق شود؛ سفری که می‌تواند یکی از مهم‌ترین سفرهای خارجی به منظور افزایش همکاری‌های دوجانبه، در راستای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای ایران با کشور همسایه تلقی شود.

دیدارهای دوجانبه با مقامات عالی عراقی و امضای یادداشت‌های همکاری امنیتی از جمله برنامه‌های این سفر است. پزشکیان در این سفر همچنین به زیارت عتبات عالیات می‌رود و حضور در بصره و اربیل از بخش‌های احتمالی این سفر خواهد بود.

محمد کاظم آل صادق روز جمعه در گفتگو بات شبکه خبری «رووداو» درباره سفر رئیس جمهور به عراق گفته بود این سفر در سایه شرایط و تحولات منطقه و موضوع غزه و با هدف تحکیم روابط 2 کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی انجام می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد که عراق کشوری مهم در منطقه است و مورد توجه سیاست خارجی آقای پزشکیان است و همانطور که رئیس جمهور ایران اعلام کرد که سیاست خارجی وی بر اساس اهمیت به کشورهای همسایه است، نشان می‌دهد که عراق یک اولویت در این زمینه بوده و این سفر به امضای یادداشت‌های تفاهمی می‌انجامد که در راستای منافع 2 کشور خواهد بود.

یک منبع در دفتر ریاست جمهوری نیز روز یکشنبه در گفت‌وگو با وبگاه عراقی «بغداد الیوم» اظهار کرد: مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران اواخر ماه سپتامبر به بغداد، پایتخت عراق سفر خواهد کرد.

همچنین «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق پیش از این از رئیس جمهور جدید ایران برای سفر به عراق دعوت کرده بود.

نگاهی به اولین سفر خارجی روسای جمهور پیشین

اولین سفر سید محمد خاتمی به عنوان رئیس دولت هفتم با عنوان سفری سه‌روزه به ایتالیا با دعوت رسمی دولت ایتالیا، به عنوان اولین سفر یک مقام بلندپایه ایرانی به اروپا پس از انقلاب، در 18 اسفند 1377 انجام شد که با استقبال فراوان رسانه‌ها مواجه شد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم اولین سفر خارجی خود را با ایالات متحده آمریکا برای شرکت در شصت و دومین اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل آغاز کرد. او صبح روز یکشنبه 1 مهر 1386 به همین منظور به همراه با هیئت عالی‌رتبه عازم نیویورک شد. احمدی نژاد در سفر خود به نیویورک علاوه بر سخنرانی در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل با تنی چند از رؤسای جمهور دیگر کشورها و نیز ایرانیان مقیم آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

اولین سفر رسمی حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم، برای حضور در اجلاس سران شانگهای صورت گرفت؛ او در این سفر به بیشکک قرقیزستان علاوه بر دیدار با مقامات این کشور، با رؤسای جمهور روسیه و چین هم برای اولین بار از نزدیک دیدار و گفت و گو کرد.

شهید سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم 25 شهریور 1400 در اولین سفر خارجی خود عازم «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان شد. سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای، دیدار با رؤسای جمهور تاجیکستان، ازبکستان، بلاروس، قزاقستان و ترکمنستان و نخست‌وزیران پاکستان، ارمنستان و تاجیکستان اهم برنامه‌های رئیسی بود.