چهارشنبه 18 مهر 1403

بهبودیافتگان کرونا در خراسان جنوبی 576 واحد پلاسما اهدا کردند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بهبودیافتگان کرونا در خراسان جنوبی 576 واحد پلاسما اهدا کردند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: از ابتدای ورود دستگاه پلاسما فرزیس به استان تاکنون 576 واحد پلاسما توسط بهبودیافتگان کرونا اهدا شده است.

ابراهیم میری مقدم روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دستگاه پلاسما فرزیس روزانه قادر به دریافت بین هشت تا 16 واحد پلاسما از بهبودیافتگان است.

وی با بیان اینکه اکنون تعداد درخواست‌های بیمارستانی پلاسمای بهبودیافتگان برابر با تعداد اهدا است اظهار داشت: با توجه به افزایش آمار بهبودیافتگان کرونا در استان 100 درصد نیاز بیمارستانی را پاسخگو هستیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی ادامه داد: اما این به معنای عدم نیاز استان به پلاسما نیست بلکه با توجه به اینکه در آستانه فصل زمستان قرار داریم داشتن بانکی از پلاسما ضروری است و از بهبودیافتگان تقاضا داریم در صورت داشتن شرایط اهدا به مرکز انتقال خون استان مراجعه کنند.

وی در ارتباط با شرایط اهدای پلاسما تصریح کرد: افراد دارای سن بین 18 تا 60 سال، بدون داشتن سابقه بارداری، بدون داشتن بیماری زمینه‌ای قلبی و ریوی، کلیوی و کبدی، همچنین بیماری‌های خونریزی دهند که حدود 28 روز از بهبودی آنها گذشته باشد می‌توانند برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

میری مقدم اضافه کرد: این افراد پس از اولین اهدا، 28 روز بعد نیز می‌توانند برای دومین مرتبه نیز اهدا پلاسما داشته باشند البته به این شرط که بدن آنها آنتی‌بادی قابل قبولی داشته باشد.

وی گفت: افراد برای اهدای پلاسما در زمان مراجعه به انتقال خون باید مستنداتی از جمله اطاعات پزشکی مربوط به ابتلا به کرونا از قبیل آزمایش PCR، عکس سی تی اسکن ریه، یا نتیجه آزمایشی که نشان دهد آنتی‌بادی در بدن فرد ساخته شده، داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی یادآور شد: دریافت پلاسمای بهبودیافتگان کرونا در مرکز استان به وسیله دستگاه پلاسما فرزیس انجام می‌شود که بهتر است در اولویت بهبودیافتگان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: آندسته از بهبودیافتگان شهرستانی که قادر به آمدن به مرکز استان نیستند می‌توانند روزهای دوشنبه و پنج شنبه در مرکز خون گیری قاین، روزهای یکشنبه و چهارشنبه در فردوس و هر روزه در طبس نسبت به اهدای خون و پلاسما اقدام کنند.

میری مقدم گفت: بهبودیافتگان کرونا در شهرستان بیرجند نیز همه روزه صبح و روزهای یکشنبه و چهارشنبه عصر می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند تا از خون اهدایی این افراد، پلاسما جداسازی شود.

وی تاکید کرد: تمامی خدمات انجام شده برای اهداکنندگانی که به این مراکز مراجعه می‌کنند رایگان است از طرفی بهبودیافتگان به هیچ عنوان نباید نگران نقص ایمنی بدنشان باشند چون با اهدای پلاسما دچار نقص ایمنی نمی‌شوند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به اهدای خون در استان گفت: از ابتدای سال تاکنون 17 هزار و 889 نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد 14 هزار و 439 نفر موفق به اهدا شدند.

وی با بیان اینکه 83.5 درصد از خون‌های اهدایی در خراسان جنوبی توسط اهدا کنندگان مستمر انجام گرفته است اظهار داشت: امسال شاهد افزایش آمار اهدای خون توسط بانوان نسبت به سال‌های گذشته هستیم.

میری مقدم تصریح کرد: از مجموع واحدهای خونی اهدا شده در استان 91.8 درصد توسط آقایان و 8.2 درصد توسط بانوان اهدا شده است.

وی گفت: امسال تاکنون 2 هزار و 356 نفر در استان برای اولین بار برای اهدای خون مراجعه کردند این در صورتی است که در مدت مشابه سال گذشته 807 نفر برای مراجعه کرده بودند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*