شنبه 29 اردیبهشت 1403

بهره برداری از ایستگاه راه آهن باباکمال در دهه فجر

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع

معاون راه وزیر راه و شهر سازی از بهره برداری از ایستگاه راه آهن باباکمال تویسرکان و جابه جایی مسافر با قطار از این مسیر در دهه فجر امسال خبر داد.

خادمی عصر چهارشنبه 21 آبان در بازدید از ایستگاه راه آهن باباکمال تویسرکان، با اعلام این مطلب اظهار کرد: کمبود منابع مالی و دیر ابلاغ شدن اعتبارات علت اصلی تأخیر پیش آمده در اجرا و اتمام دو پروژه ایستگاه راه آهن بابا کمال و چهاربانده کردن جاده تویسرکان به کنگاور بوده است.

وی در بحث چهارخطه کردن مسیر تویسرکان به کنگاور گفت: در مجموع طول چهارخطه کردن این محور 33 کیلومتر است که تاکنون 15 کیلومتر آن اجرا شده و زیر ترافیک رفته و در حال حاضر نیز 5 کیلومتر آن نیز آماده است و امیدواریم علائم ایمنی را نیز 10 تا 15 روز آینده نصب شود و به بهره برداری برسد.

خادمی ادامه داد: عملیات اجرایی 5 کیلومتر دیگر نیز در حال انجام است که امیدواریم تا تابستان سال آینده به اتمام برسد و مجوز مناقصه 8 کیلومتر باقیمانده را نیز در استان امروز گرفته ایم تا قبل از پایان سال عملیات اجرایی ساخت آن آغاز شود و تا پایان سال 1400 زیر بار ترافیک ببریم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پیگیری های نماینده تویسرکان در خانه ملت اعتبارات قابل توجهی به مبلغ 12 میلیار برای پروژه های ایستگاه و چهارخطه کردن محور تویسرکان به کنگاور تخصیص یافته که این امر باعث تسریع در اتمام این پروژه ها می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه در جمع خبرنگاران، با تأکید بر اینکه پرداخت مطالبات کارکنان پروژه ها در اولویت قرار دارد، گفت: به علت کمبود منابع مالی مدتی مطالبات کارگری و پرسنلی شرکت پیمانکاری جهاد نصر که مجری پروژه ملایر به کرمانشاه بوده است، با تأخیر مواجه شد که خوشبختانه با پیگیری های استاندار کرمانشاه دستور پرداخت 40 میلیارد تومان به این شرکت داده شده و با پرداخت این مبلغ به شرکت جهاد نصر مطالبات کارگری و پرسنلی این شرکت تسویه خواهد شد.

وی مطرح کرد: تاکنون در کل کشور نزدیک به 14 هزار کیلومتر مسیر اصلی و فرعی ریلی داریم که 12 هزار کیلومتر از مسیرهای ریلی اصلی هستند و در حال حاضر هم 3400 کیلومتر مسیر ریلی در دست اجرا داریم و 1600 کیلومتر از این مسیرها را با توجه به اولویت های سال «جهش تولید» در قالب هشت پروژه ریلی در اولویت قرار دادیم و امیدواریم 470 کیلومتر این مقدار را تا پایان سال 99 بهره برداری کنیم و مابقی را هم در سال 1400 به اتمام برسانیم.

خادمی در ادامه اعلام کرد: از مهمترین پروژه های ریلی برون مرزی که به زودی در ماه آینده افتتاح خواهد شد مسیر ریلی بافق به هرات - افغانستان است که بسیار مؤثر در ترانزیت ما به بنادر جنوبی و همچنین خارج کردن افغانستان از بن بست است.

وی یادآور شد: متوسط ریل سازی ما 170 کیلومتر در سال بوده که اجرای این 1600 کیلومتر در دو سال که به بهره برداری می رسد تحول بسیار خوبی در بحث ریل سازی کشور است.

خادمی بیان کرد: 2400 کیلومتر آزادراه در کشور داریم که در حال استفاده است و 1200 کیلومتر آزادراه هم در دست ساخت داریم که 660 کیلومتر آن در اولویت اول اجرایی بوده و امیدواریم تا پایان سال 1400 بهره برداری کنیم و اگر بتوانیم کل این پروژه ها را ظرف دوسال به اتمام برسانیم 25 درصد به طول آزادراه های کشور اضافه خواهد شد و این امر در بحث ایمن سازی جاده ها کمک بسیار خوبی خواهد کرد.

وی در پایان گفت: 7800 کیلومتر بزرگراه در حال اجرا در کشور داریم که از این میزان برای امسال و سال 1400 طبق اولویت بندی های سال «جهش تولید» 1860 کیلومتر را تحویل دهیم و پروژه تویسرکان - کنگاور هم در این اولویت قرار دارد و امیدواریم 800 کیلومتر از این پروژه ها را تحویل دهیم و سال بعد هم 160 کیلومتر باقی مانده تحویل خواهد شد، در واقع تفکیک خطوط و افزایش ظرفیت در محورهای بحرانی در اولویت قرار دارند.

انتهای پیام