شنبه 14 مهر 1403

بهمنی: مردم در الگوی حکمرانی نوین کنشگر فعال هستند.

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
بهمنی: مردم در الگوی حکمرانی نوین کنشگر فعال هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اکنون پس از 3 دهه فعالیت مؤثر خود در عرصه دیپلماسی فرهنگی، افق بسیار مهم تبدیل شدن به «ه » را پیش روی خود قرار داده است. اما ابعاد و مؤلفه‌های قرارگاه شدن سازمان چیست و نسبت‌سنجی این قرارگاه با ظرفیت‌های فرهنگی استان‌های کشور پهناور ایران عزیز، چگونه است؟ محمدرضا بهمنی معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به این سوال پاسخ می‌دهد.

بهمنی درباره «جایگاه» در عرصه فرهنگ بین‌الملل، بیان کرد: جایگاه، «». بر این اساس قرارگاه بودن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صرفاً یک معنای ساختاری ندارد؛ بلکه هم ساختاری و هم رفتاری است.

وی ادامه داد: از دیگر سو، جایگاه، «». هما «فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قرارگاه اقتدار .» به عبارت دیگر، قرارگاه شدن مقدمه دستیابی به هدف والاتر یعنی تحقق اقتدار معنوی کشور در عرصه بین‌الملل است. پیشفرض سوم در دستیابی به مفهوم درست این است که بدانیم، جایگاه، «می»؛ یعنی براساس و شرایط امروز و آینده . 2 ویژگی مهم در این خصوص را این گونه می‌توان بیان کرد: یکم، ناظر به و دوم، ا ناظر به .

مراتب قرارگاه شدن سازمان و نسبت آن با ظرفیت استان‌های کشور

معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اینکه جایگاه، «» «» ، ابراز کرد: مهم‌تر جایگاه، امری فرهنگ و ارتباطات اسلامی باشد، که از جمله مراتب قرارگاه شدن سازمان، نقش و جایگاه قرارگاهی بخش‌های ستادی در نسبت با ظرفیت‌های بخش‌های مختلف کشور و نیز نقش و جایگاه نمایندگی‌های فرهنگی در نسبت با کنشگران میدانی در کشورهای هدف است.

وی افزود: نقش و جایگاه قرارگاهی سازمان در نسبت با ظرفیت‌های فرهنگی استان‌های کشور، از مهم‌ترین مسائل بررسی ابعاد و مؤلفه‌های قرارگاه شدن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. به عبارت دیگر، قرارگاه شدن ستاد سازمان، نباید تنها در نسبت سنجی میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با دستگاه‌های تهران‌زیست باشد. بلکه ظرفیت‌های فرهنگی مردمی و بخش خصوصی در استان‌های کشور و نیز ظرفیت‌های دستگاه‌های فرهنگی استانی نیز در تعریف جدید سازمان، باید معنای موسع خود را پیدا کند.

ویژگی‌های الگوی نوین حکمرانی ارتباطات فرهنگی بین‌المللی

بهمنی درباره ویژگی‌های الگوی نوین حکمرانی توضیح داد: ارتباطات و دیپلماسی فرهنگی، ه‌. وی در تبیین افزود: ویژگی مهم اول؛ « » است. در این خصوص باید گفت که ، ه‌. ، ، ، هستند.

وی افزود: ویژگی دوم در تبیین الگوی نوین حکمرانی ارتباطات فرهنگی؛ «تغییر ، » است. در این راستا ، ، .

بهمنی در ادامه، « » را به عنوان ویژگی سوم در مسیر شکل‌گیری الگوی نوین حکمرانی فرهنگی عرصه بین‌الملل توصیف و اضافه کرد:، ؛ ه ه . ، .

الزامات تحقق نقش و جایگاه قرارگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

وی همچنین، درباره الزامات تحقق جایگاه قرارگاه فرهنگی کشور، گفت: اهم الزامات قرارگاه شدن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را در 5 محور می‌توان تشریح کرد.

وی از «تنظیم‌گری ن‌» به عنوان الزام نخست یاد کرد و گفت: تنظیم مناسبات کنشگران متنوعی که در عرصه بین‌الملل فعالیت می‌کنند، باید در سطوح و لایه‌های مختلفی صورت بگیرد؛ از جمله (ملی و استانی)، (همه استان‌ها و شهرهای کشور)، (خارج از کشور) و م‌سوی .

معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «فراگیری عرصه‌های کنشگری ارتباطات فرهنگی» را الزام دوم تحقق نقش قرارگاهی دانست و افزود: قرارگاه شدن سازمان نباید تنها در امور اجرایی و مدیریت سازمانی معنا شود، بلکه عرصه‌های مهم عملیات میدانی باید در زمره نقش‌آفرینی قرارگاهی تعریف شود؛ از جمله عرصه ، عرصه و عرصه .

بهمنی «نوگرایی در بهره‌مندی از ابزارها و روش‌های دیپلماسی عمومی» را الزام سوم ایفای نقش قرارگاهی برشمرد و اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای تبدیل شدن به قرارگاه اقتدار معنوی نظام، باید علاوه بر استفاده از سازوکارهای مرسوم و کلاسیک، هماهنگی و انسجام بخشی، از ابزارها و شیوه‌های خلاقانه و نوآورانه مبتنی بر تحولات فناورانه نیز بهره‌مند شود. از جمله؛ ورود به حوزه ه ( )، استفاده از ظرفیت ی نوپدید و استفاده از ظرفیت ی بین‌المللی.

معاون سازمان فرهنگ در توصیف الزام چهارم تحقق نقش قرارگاهی، به «تنوع کارکردهای تنظیم‌گری رفتار کنشگران» اشاره کرده و بیان کرد: : ، ه فعالیت‌های، ( )، ، ه ( )، .

بهمنی الزام پنجم جایگاه در عرصه فرهنگ را « فعالیت کنشگران فرهنگی عرصه بین‌الملل» عنوان کرد و ادامه داد: بدون ی و ارزیابی فعالیت کنشگران فرهنگی عرصه بین الملل، نمی‌توان در مورد تحقق یا عدم تحقق نقش قرارگاهی قضاوت کرد. ، « » . ، جایگاه .

امتداد بین‌المللی فرهنگ و هنر استان‌ها، شاخصی مهم در تحقق جایگاه قرارگاهی دیپلماسی فرهنگی

بهمنی در نتیجه‌گیری از مطالب پیشگفته، بر ضرورت امتداد بین‌المللی فرهنگ و هنر استان‌های کشور اشاره کرده و افزود: با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی باید سیاست‌ها و شیوه‌های ارتباطات و مبادلات فرهنگی بین‌المللی به گونه ای طراحی شود که تنوع فرهنگ‌ها و تکثر ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، طبیعی، میراثی و تاریخی ایران در ارتباطات فرهنگی با سایر کشورها نمایان شود.

بهمنی ادامه داد: زیست بوم صادرات محصولات و خدمات فرهنگی (به عنوان حامل‌های انتقال مفاهیم، معارف و ارزش‌های فرهنگی)، جایگاه ویژه‌ای در نظام سیاست‌های فرهنگی و بین‌المللی کشورها پیدا کرده است و لذا ما هم نباید از ظرفیت‌های این زیست بوم غافل شویم و بدون تردید، ظرفیت ارتباطات و صادرات فرهنگی استان‌ها و شهرهای مختلف کشور باید در این زمینه مورد توجه و بهره‌برداری حداکثری قرار گیرد.

در همین زمینه، معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از تدوین آیین‌نامه ایجاد و فعالیت اتاق‌های ارتباطات و صادرات فرهنگی استان‌ها، خبر داد و افزود: به زودی ظرفیت‌شناسی مردمی و نیز مذاکرات با دستگاه‌های مسئول و به طور ویژه استانداران محترم از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز خواهد شد؛ البته توجه به اولویت کشور در اهتمام به کشورهای همسایه سبب شد تا ضمن برگزاری اجلاس رایزنان منطقه‌ای با محوریت کشورهای همسایه، مطالعه و طراحی اتا‌ق‌های ارتباطات و صادرات فرهنگی نیز در استان‌های مرزی تعریف شود.

نخستین اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه به میزبانی و همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، از 15 تا 20 مهرماه سال جاری در محل این سازمان در تهران برگزار می‌شود.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی محمدرضا بهمنی دیپلماسی فرهنگی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است