پنج‌شنبه 3 خرداد 1403

بیانیه اولین همایش ملی «نقد، مناظره و نظریه پردازی»

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
بیانیه اولین همایش ملی «نقد، مناظره و نظریه پردازی»

اولین همایش ملی «نقد، مناظره و نظریه پردازی» در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد.

- اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، اولین همایش ملی «نقد، مناظره و نظریه پردازی» در دانشگاه جامع امام حسین (ع) سپاه برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این آیین، بیانیه‌ای صادر کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

باید تولید نظریه و فکر، تبدیل به یک ارزش عمومی در حوزه و دانشگاه شود و در قلمروهای گوناگونِ عقل نظری و عملی، از نظریهسازان، تقدیر بهعمل آید و به نوآوران، جایزه داده شود و سخنانشان شنیده شود تا دیگران نیز به خلاقیت و اجتهاد، تشویق شوند.» مقام معظم رهبری

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد و با تبریک اعیاد شعبانیه و در آستانه میلاد مسعود حضرت حجت بن الحسن العسکری (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و با درود به روح پرفتوح رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) و شهدای سرافراز انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حریم و حرم و با آرزوی سلامتی مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی).

خدا را از ژرفای جان شاکریم که مقارن با سالگرد فرمان تاریخی 16/11/1381 حکیمِ نیکاندیش انقلاب اسلامی در باب نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، «اولین همایش ملی نقد، مناظره و نظریه‌پردازی» با تصویب «کمیته سازمانی نظریهپردازی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» و به همت دانشگاه جامع حضرت امام حسین (علیه السلام) و با همکاری دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی و همراهی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و حوزوی کشوری و لشکری، در تاریخ 2/12/1402 در دانشگاه جامع حضرت امام حسین (علیه السلام) با حضور نخبگان، استادان و پژوهش‌گران حوزه و دانشگاه و فعالان عرصه علم و دانش و فناوری برگزار گردید.

شرکت‌کنندگان در این همایش علمی، بر موارد زیر تأکید دارند:

انقلاب کبیر اسلامی، در مسیر تمدن‌سازی نوین، نیازمند ارائه مکتب‌ها و نظریه‌های منطبق با آرمانها و ارزشهای والای خود است و نمی‌توان نقش محوری تولید نظریه‌، در حل مسائل پیچیده حال و آینده انقلاب اسلامی را نادیده گرفت.

«نظریه»، «نظریه‌سازی» و «نظریه‌پردازی»، ابزارهایی مطمئن برای انتظام شناخت و تسریع در پیشبرد علم و دانش‌اند و در بنیاد و ساختار هر تحول علمی و فناوری، نقشی حیاتی و مؤثر دارند و از ارکان اساسی علوم محسوب می‌شوند.

ظهور و بروز هر تمدن و اقتدار آن، با کسب علم و حکمت و حفظ «مرجعیت حِکمی» و به تبع آن، «مرجعیت علمی»، در کنار دیگر ارکان اقتدار و حاکم بر آن‌ها، حاصل می‌شود.

شرط لازم مرجعیت حِکمی علمی، تولید علم و مرکز ثقل تولید علم نیز نظریه‌پردازی است.

از لوازم مهمِ قرارگرفتن در کانون علم و حکمت و دستیابی به مرجعیت حِکمی علمی، توجه جدی به مقوله خلاقیت، نوآوری، ایده‌پردازی و نظریه‌سازی است.

جامعه بدون نظریه‌پردازی و تولید نظریه، ناتوانِ در تولید علم و دستیابی به جایگاه مرجعیتِ شایسته و در نهایت از دست دادن قابلیتها و تواناییهای تمدن‌سازی است.

برگزاری نشست‌های نقد، مناظره، کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی، حرکت مبارکی است که علاوه بر ایجاد نشاط علمی در جامعه، بر شتاب علمی کشور نیز خواهد افزود.

این حرکت تحولآفرین باید در دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور، همچنان پرشورتر از قبل تداوم یابد.

اصلِ مهم و اساسی در نظریه‌پردازی، نظریه‌پردازی بومی و در راستای نیازها و نظام مسایل احصا شده انقلاب اسلامی و مبتنی بر گفتمان مقاومت، در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، فرهنگی، اجتماعی، زیستمحیطی، اقتصادی، امنیتی، علوم پایه، علوم فنی و مهندسی، علوم سلامت و بهداشت و علوم پزشکی است.

در این عرصه، نباید از بنیادهای حِکمی نظریه‌پردازی در عرصه‌های معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی، انسان‌شناختی، دین‌شناختی، ارزش‌شناختی و روش‌شناختی غفلت کرده و این بنیادها و مبانی، ریشه در حکمت والای اسلام و اندیشه‌های انقلاب اسلامی دارند.

در عرصه نقد و مناظره، ضمن تأکید بر لزوم ادبِ نقد و مناظره، باید به تعبیر مقام معظم رهبری، مراقب مونتاژ و کنار هم چیدن نظریات گوناگونِ متفکران و التقاط برای تولید نظریه باشیم.

باید برای پیشرفت علم، با شجاعت علمی، اعتماد به نفسِ شخصی و اعتماد به نفسِ ملی و پُرکاری در همه بخش‌ها اعم از علوم انسانی، علوم تجربی، بخش‌های نزدیک به عمل و فناوری و بخش‌های علوم پایه، به‌دنبال نظریه رفت، آن را تولید، خلق، ابداع و نقد کرد.

متولیان امر نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در «شورایعالی انقلاب فرهنگی»، «وزارت علوم تحقیقات و فناوری»، «وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی»، «معاونت علمی ریاست جمهوری» و... باید این موضوع مهم را در سازمان‌ها و نهادهای کشوری و لشکری، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی به لحاظ ساختاری، مادی و معنوی، حمایت ویژه کنند تا چراغِ علم، پُرفروغتر از قبل، جهان پیرامون خود را روشن سازد.

در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و حرکت به‌سوی مرجعیت علمی و اعتلای نهضت نظریه‌پردازی و جنبش علمی، پیشنهاد عملی و اجرایی این همایش این است که «روز شانزدهم بهمن» که مصادف با صدور فرمان تاریخی مقام عظمای ولایت است، در تقویم رسمی کشور به‌عنوان «روز ملی نظریه‌پردازی، نقد و مناظره» تصویب گردد.

با هدف توسعه نهضت نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و ایجاد پویش تولید علم اسلامی، نافع و کارآمد، «همایش بین‌المللی نقد، مناظره و نظریه‌پردازی» در سال 1403 با محوریت دانشگاه جامع حضرت امام حسین (علیه السلام) و همکاری شورایعالی انقلاب فرهنگی و همراهی دانشگاه‌های برتر کشور برگزار گردد.

از درگاه خداوند قادر متعال و در ظل تمسک به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) توفیق روزافزون همه پیشگامان دانش و معرفت را در پیروی از منویات حکیمانه ولی امر مسلمین جهان، حضرت امام خامنهای (أدام الله أیامه) و نیل به اهداف والای حضرت امام و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی تا تحقق تمدن نوین اسلامی و برپایی دولت کریمه مهدوی مسئلت مینماییم.

والله ولی التوفیق

دبیرخانه نقد، مناظره و نظریه‌پردازی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی