یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

بیانیه وزارت امور خارجه در مورد منابع مالی آزاد شده

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب 27 شهریور ماه درباره آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران در کره جنوبی و تبادل زندانیان با آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد.

دیروز دوشنبه 27 شهریور ماه فرآیند آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به سرانجام رسید و این مبالغ به حساب‌های ایران در بانک‌های قطر واریز شد. از سوی دیگر تبادل زندانیان با آمریکا نیز صورت گرفت. توافق مذکور در 19 مرداد ماه بین ایران و آمریکا از طریق واسطه‌ها حاصل شد.

در همین راستا بعدازظهر دوشنبه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: امروز 5 میلیارد و 576 میلیون و 492 هزار یورو به حساب 6 بانک ایرانی نزد دو بانک الاهلی و الدخان واریز شده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: در راستای استیفای حقوق اتباع ایرانی در سرتاسر جهان و نیز ایرانیان مقیم آمریکا و در چارچوب فرآیندی مستقل، 5 نفر از شهروندان ایرانی که به دلیل فعالیت‌های تجاری عادی به شکل غیرقانونی تحت پیگرد دستگاه قضایی آن کشور قرار گرفته بودند، آزاد شدند و به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.

این بیانیه می‌افزاید: قبل از آن، منابع مالی کشورمان در کره جنوبی که به دلیل فشارهای غیرقانونی ایالات متحده مسدود و برای سال‌ها امکان بهره برداری از آنها وجود نداشت، با پیگیری مجدانه وزارت امور خارجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، آزاد و طی فرآیندی مالی و بانکی که چند هفته به طول انجامید، به حساب‌های متعلق به بانک‌های کشورمان در قطر منتقل شد.

در بیانیه آمده است: این منابع هم اکنون در دسترس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و بنا به صلاحدید مراجع ذیربط و بر اساس نیازها و اولویت‌های کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این بیانیه می‌افزاید: بدون تردید سیاست‌ها و تحرکات دولت‌های مختلف ایالات متحده آمریکا در ممانعت از دسترسی آزاد و مشروع ایران به منابع مالی خود در سایر کشورها اقدامی غیرقانونی و متخلفانه و غیرانسانی است.

در بیانیه مذکور تصریح شده است: با وجود این، اقدام غیرقانونی و متخلفانه آمریکا در سوءاستفاده از نظام بانکی بین‌المللی و اعمال فشار بر کشورهای دیگر برای محدود کردن دسترسی ایران به دارایی‌های خود، به هیچ عنوان نافی مسؤولیت دولت‌های محل نگهداری این دارایی‌ها نیست و باید پاسخگوی اقدامات غیرموجه خود در عمل به خواسته غیرقانونی دولت آمریکا، ضرر و زیان‌های مالی مترتب بر مسدودسازی طولانی مدت اموال ایران و نیز تبعات و عواقب بشردوستانه آن به ویژه در دوره همه گیری کرونا باشند.

این بیانیه می‌افزاید: مردم ما هیچگاه فراموش نمی‌کنند که حتی در زمان اوج همه گیری بیماری کووید - 19، رژیم وقت ایالات متحده، بی اعتنا به شرایط اضطراری بهداشتی و مسائل بشردوستانه و بی توجه به درخواست‌های مکرر دبیرکل و مقامات حقوق بشری سازمان ملل، مانع از دسترسی کشورمان به منابع مالی خود در کره جنوبی شد.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران مراتب قدردانی خود را از «دولت قطر» برای نقش آفرینی موثر در فرآیند انتقال منابع مالی و تبادل زندانیان ابراز می‌کند. همچنین از تلاش‌های ارزشمند «سلطنت عمان» در پیشبرد این روند و نیز از همکاری «دولت سوئیس» به دلیل مشارکت در تسهیل این فرآیندها قدردانی به عمل می‌آورد.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران که به همراه رئیس جمهور در نیویورک حضور دارد در گفت‌وگویی درباره روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: طی مذاکرات فشرده‌ای که در طول چند سال گذشته و به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا انجام شد، یکی از موضوعات مهم تبادل زندانیان و آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی بود.